Theod Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Hei! Jeg ser jeg opprettet en tråd i feil underforum. Det er en myriade av underforum på dette forumet, så beklager at jeg gjorde det feil. Uansett, det jeg sliter med er baklyset på en alienware m14x laptop jeg nettopp har skiftet skjerm på. Sitat fra lenket tråd: Nå har jeg byttet skjermen. Den ser ut til å vise skjermbilde, men det ser ut som om baklyset ikke fungerer.Jeg har forsøkt å starte maskinen på nytt et par ganger, og koblet til en ekstern skjerm. Hvis jeg lyser på skjermen med en lommelykt så kan jeg så vidt skimte at skjermbildet ser optimalt ut (VELDIG vanskelig å se noe som helst). Finnes det noen simple triks jeg kan forsøke før jeg evt. tar kontakt med selger for å heve kjøpet? Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg er usikker på om strømfordeling til baklys går via samme kabel som gir signal til bilde. Jeg er ganske sikker alle ledninger koblet slik dem skal være. Jeg kan også legge til at dersom jeg kobler til en ekstern skjerm så fungerer det helt optimalt. Jeg kan også se at laptopskjermen produserer et optimalt bilde, men det er ingen lys i panelet. Endret 1. februar 2013 av Theod Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Hvis du satte i skjermen mens batteriet var i så har du nok tatt en sikring på hovedkortet eller tatt inverteren på skjermen. Bytte inverter er en relativt enkel ting, men hvis en sikring har gått så er det en del verre. Sikring på hovedkortet krever lodding av en ny sikring. Lenke til kommentar
Theod Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Jeg forsikret meg om at batteriet og wlan kort var koblet ut under demonteringsprosessen. Jeg monterte skjermen først, og så koblet jeg til batteriet. Jeg fulgte denne guiden veldig nøye: http://support.dell....y.htm#wp1109848 Edit: Jeg har forresten byttet HELE skjermen (med bakdeksel og lignende) og ikke bare lcd panelet, dersom det skulle være til hjelp. Jeg tenkte jeg skulle feilsøke litt før jeg melder skjermen som kaputt til selger. Endret 1. februar 2013 av Theod Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Tipper det er dårlig kontakt i en av kablene du har koblet til. Bakbelysningen bruker ofte å komme via samme kabel som resten. edit: så løsne flatkabelene, å forsikre deg om at de sitter godt i før du fester igjenn. Endret 1. februar 2013 av Complexity Lenke til kommentar
Theod Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Tipper det er dårlig kontakt i en av kablene du har koblet til. Bakbelysningen bruker ofte å komme via samme kabel som resten. edit: så løsne flatkabelene, å forsikre deg om at de sitter godt i før du fester igjenn. Ok. Jeg har ikke fått feilsøkt riktig ennå. Skal tilbake til arbeidsbenken i morgen, og da skal jeg starte med å sjekke alle kabler. Takk for svar. Det er forøvrig et forbanna herk å mekke på bærbare maskiner! Hvis du satte i skjermen mens batteriet var i så har du nok tatt en sikring på hovedkortet eller tatt inverteren på skjermen. Bytte inverter er en relativt enkel ting, men hvis en sikring har gått så er det en del verre. Sikring på hovedkortet krever lodding av en ny sikring. Hvor pleier en inverter å sitte? Er den i selve skjermen, eller kan man finne den i innmaten til resten av maskinen? Endret 1. februar 2013 av Theod Lenke til kommentar
MeepTheSheep Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Inverter pleier å sitte rett under LCD panelet, ofte festet med 2 skruer. Den er flat, sikkert rundt 12-15cm lang og 1cm brei, den har kabelfeste i begge ender. Det går kabel fra PC til inverter i den ene enden, og kabel fra inverter til skjermen i den andre. Er det brudd eller dårlig kontakt vil du miste baklyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå