Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smitte fra katt til menneske

lipgloss90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte litt på smitte fra katt til menneske.

Hva slags sykdommer kan man få fra en katt? Er det farlige sykdommer?

Noen om vet?

Vi har en katt her som har kommet til oss for to-tre år siden, vi vet ikke hvor han kommer fra eller hvor gammel han er. Han er en ute katt, så han får mat ute, men han har et lite hus han krype inn i om natten.

Han pleier å få mat i en skål, og vi pleier å ha en plastpose rundt skålen når vi setter den i kjøleskapet etter han har spist.

Jeg pleide noen ganger å legge posene, vi har hatt rundt skåla, sammen med de andre brødposene i brødskuffen, som vi jo bruker til vår mat.Jeg tenkte meg ikke om før noen gjorde meg oppmerskom på at han er borti mye rart og det kan bringe med seg smitte. Alle posene i brødskuffen er fjernet og jeg byttet pose på varene inne i kjøeskapet, Burde man gjøre det samme med fryseren? Eller blir det kanskje litt hysteriskt?

Jeg skjønner jo at det ikke er hygenisk og jeg har sluttet med det, men hvor farlig/smitsomt tror dere dette kan være? Og hva slags sykdommer kan man evetuelt få? Kan evetuelt bakterier leve lenge? jeg vet heller ikke hvor mye mat det blir på posen av å bare ha den rundt skåla, men man vet jo aldri.

Kan bakteriene eventuelt spre seg inne i kjøleskapet på en eller annen måte? Noen som har noe kjennskap til sånt?

Er det like farlig/uhygensikt som å ikke vaske seg på hendene etter at man har klappet han? Han kan ho ha vært borti mye rart og vasker seg jo over hele kroppen så når vi tar på han sprer jo bakteriene seg. Tror ikke alle i den familien her er like flinke til det.

Men det er ingen her som har blitt syke altså.

Takk for svar!=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det finnes millioner av katteeiere som er i kontakt med katten sin daglig. Har man et normalt immunforsvar er det ikke noe å bekymre seg for. Gjelder å bruke sunn fornuft og ha normal hygiene.

Det er derimot en sykdom som kan spres gjennom katter. Den heter Toksoplasmose og er en parasitt som spres gjennom katteavføring. Den er helt ufarlig for immunfriske mennesker, men utgjør en fare for gravide kvinner. Det anbefales derfor at kvinner ikke kommer i kontakt med katteavføring når de er gravide. Det er uansett en sjelden sykdom i Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den største smittefaren løskatter har er å smitte huskatter med diverse sykdommer/parasitter etc. For mennesker er det sjelden farlig. De posene du har i fryseren har vært i -18, og det skal svært mye til for bakterier og virus å overleve den temperaturen. De i kjøleskapet vil også naturligvis være mindre farlige siden lavere temp = mindre bakterievekst.

Når det gleder overlevelsesevnen til bakterier og virus kan dette være alt fra noen få sekunder til et halvt år, avhengig av hva det er, men i forhold til løskatten tror jeg en god håndvask i etterkant er mer enn nok. Kast posene dere bruker til denne kattens mat (det er snakk om 1 øre pr. pose eller no?) så er du på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...