Gå til innhold

Karbohydrater - viktig for prestasjoner i aktivitet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Karbohydrater er greitt for å fylle opp glykogenlagrene slik at man er klar for neste treningsøkt. Videre er det lurt med inntak av karbohydrater under langvarig høyintensiv trening. Det betyr aktiviteter som varer mer enn en time og har over 80% av maks belastning. Det er dog et sterkt midretall av de som trener som er på dette nivået.

Det er store farer med for mye karbohydrater. De øker blodsukkeret, og kroppen produserer insulin for å regulere det. Alt blodsukkeret som ikke kroppen trenger blir konvertert til triglyserider, og LDL-kolesterol produseres for å transportere det inn i fettlagrene våre med avleiringer som bieffekt. Det er dette som gir hjerte-karsykdommer og andre livsstilssykdommer. Selv toppidrettsutøvere kan få for mye karbohydrater, og personlig tror jeg at svømmeren Dale Oen døde av akkurat dette.

Glykogenlagrene hos en voksen normalt trent person er ca 300 gram. Dersom du har tømt alle lagrene, noe som koster minst 2 timer knallhardt arbeid, er det på sin plass å innta denne mengden karbohydrater. Men det er nesten alltid for mye å spise 300 gram karbohydrater på en dag. Mosjonister som spiser mange hundre gram karbohydrater daglig i den tro at de blir sprekere bare saboterer for seg selv. Kroppen klarer fint å fylle opp gykogenlagrene sine selv om man bare spiser 50 gram karbo per dag. Av næringsrik lavkarbokost produserer kroppen akkurat den mengde glykogen som trengs. Men skal man yte knallhardt flere dager på rad kan nok påfylling av karbohydrater være på sin plass.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye jeg stoler på alt som blir sagt av karbs. Jeg får og har faktisk mye bedre energi når jeg har mye mer fett i kostholdet enn karbs.

Faktisk så blir jeg helt daff med for mye karbs (måligge på rundt 50gr om dagen) når jeg kjører 100+ gr fett om dagen og 2.5-3gr protein pr kg kroppsvekt derimot så har jeg en helt annen energi. Da er jeg på topp! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye jeg stoler på alt som blir sagt av karbs. Jeg får og har faktisk mye bedre energi når jeg har mye mer fett i kostholdet enn karbs.

Faktisk så blir jeg helt daff med for mye karbs (måligge på rundt 50gr om dagen) når jeg kjører 100+ gr fett om dagen og 2.5-3gr protein pr kg kroppsvekt derimot så har jeg en helt annen energi. Da er jeg på topp! :)

Akkurat slik er det jeg opplever det også. Alle som faktisk har prøvd dette vil kjenne denne effekten, og de som kritiserer det har faktisk ikke testet det selv vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Det som er viktig på et lavkarbokosthold er at en får i seg nok fiber, vitaminer og mineraler. Det kan det lett skorte på om man fokuserer kun på den feteste maten. Det har nok mange brent seg på. Så grønnsaker er en svært viktig del, og en god tomatsalat er en fin følgesvenn til fete måltider og gjør magefølelsen god og kostholdet komplett. Det ligger forøvrig en ny lavkarbo-pyramide på facebook som er veldig god.

Lenke til kommentar

Det som er viktig på et lavkarbokosthold er at en får i seg nok fiber, vitaminer og mineraler. Det kan det lett skorte på om man fokuserer kun på den feteste maten. Det har nok mange brent seg på. Så grønnsaker er en svært viktig del, og en god tomatsalat er en fin følgesvenn til fete måltider og gjør magefølelsen god og kostholdet komplett. Det ligger forøvrig en ny lavkarbo-pyramide på facebook som er veldig god.

sant nok, jeg er nå hverken en høykarb eller lavkarb fanatiker. Om man absolutt trenger et navn på måten jeg spiser så ja, da er det nok "lavkarb"(vi mennesker er morsomme sånn,alt trenger et stempel)

Spiser så naturlig så mulig, alt som har karb i seg som jeg spiser har relative små mengder pr 100gr, bær og frukt. Ellers så går det i svinekjøtt,kokkosmelk,olivenolje,kylling,egg,kesam og cottage cheese. Etter at jeg stoppet med melk(vet kesam og cottage er meieri slapp av)brød,havre,hvete så har kroppen blitt 10ganger bedre. Aldri oppblåst, promper så og si nesten aldri sammenlignet med konstant promping på det jeg spiste før. Til og med avføringen lukter så vidt :p

Alt av karbs jeg spiser kommer som regel rett etter at jeg har trent,da det som ahr høyest karb inhhold. Bær og frukt spiser jeg når jeg har lyst! (spesielt bær) :):)

Lenke til kommentar

Jeg synes de som ivrer for lavkarbo danser litt rundt grøten når det kommer til det faktum at kroppen trenger karbohydrater regelmessig og at både hjernen og musklene foretrekker det som drivstoff og jeg tror også for noe metabolikk.

Kroppen venner seg etterhvert til ketolyse, men ikke 100%. Driver du aktiv trening er derfor karbohydrater en nødvendighet med mindre du forsøker å rase ned i vekt og du ikke trener for resultater.

Lenke til kommentar

Ketose kan gå hardt ut over indre organer, særlig nyrer. Mange indremedisinere advarer sterkt mot høyt innhold av animalsk fett og protein. Komplikasjonene er kjente. En av verdens største studier på helse viser at animalsk fett og protein gav opphav til en lang rekke sykdommer, inkludert noen av dem man forsøker å dytte over på raske karbohydrater og sukker, som diabetes, kolesterol, kreft og en del andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg synes de som ivrer for lavkarbo danser litt rundt grøten når det kommer til det faktum at kroppen trenger karbohydrater regelmessig og at både hjernen og musklene foretrekker det som drivstoff og jeg tror også for noe metabolikk.

Kroppen venner seg etterhvert til ketolyse, men ikke 100%. Driver du aktiv trening er derfor karbohydrater en nødvendighet med mindre du forsøker å rase ned i vekt og du ikke trener for resultater.

Får resultater som pokker jeg på trening jeg :p Dessuten lager kroppen karbohydrater selv om den trenger det. Det er ikke noe som heter viktige livsviktige karbohydrater, fett og protein derimot må man ha.

Lenke til kommentar

Jaja folk som gjøre som dem vil. Jeg føler meg 10gqnger bedre uten tonnevis med karbs. Har mer energi enn de fleste i min omkrets også. Trenger ingen science for noen av delene, død skal man til slutt uansett, uansett hvordan kosthold man har.

Kan jo legge til at jeg lever etter periodisk faste og hverken drikker eller røyker også :p føler meg toppers 24/7 og har energi nesten i det uendelige føles det ut som :p

Men dette er nå meg, husk på at jeg er et typisk norsk barn med norsk kosthold, oppdratt med brød og poteter. Men etter at jeg stopped med brød,havre ogalt det så har jeg fått et helt annet enrgi nivå samt at kroppen føles 10ganger bedre. Og endelig blir jeg METT. Visst jeg spiser brød må jeg fort opp i 2hele brød, spiller ingen rolle om det er loff eller 100%grov.

Jeg spiser heller det som kommer fra trær og busker, spesielt i norge hvor vi egentlig ikke har frukt og grønt hele året om du fjerner import ;) Så hvordan overlevde forfedrene våre? Stort sett kjøtt med masse fett, med masse fett følger masse proteiner. Sånn er det bare, det er enten eller, man spiser ikke masse karbs masse prot og masse fett. Man vil ikke finne noe som helst vare som har masse fett+karbs. Det som har mye karbs har som regel bare karbs og ikke noe annet(utelukker vitaminer og mineraler)

Så for meg gir det ikke mening å helle i seg masse med karbs... men som sagt folk for føle på det selv, bare husk på at karbs er avhengighetsdannende. Og slutter du med det vil du få absistenser på lik linje som alt annet som er avhengighetsdannende.

Jeg er hverken en lavkarb fanatiker eller høykarb fanatiker. Jeg trykker ikke noe som helst ned på folk som lever eller mener noe annet. Bryr meg lite om hva disse science folka sier, visst jeg føler meg helt knall og på toppen av verden pga jeg byttet over til et kosthold som virker naturlig for meg, hvorfor skal jeg presse i meg noe som faktisk får meg til å føle uvel? Sykdommer og skader får vi uansett, det ironiske e rat jeg så og si aldri er syk, kanskje en gang i året. Bruker aldri noe legemidder av noe som helst slag, til og med ikke paracet. Har jeg feber hopper jeg i badstua i 15-20min så er jeg faktisk frisk som en fisk nestedag :)

Ble et litt langt inlegg dette :):p

Endret av jant90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg ikke noe tro på. Merker aldri noen svigninger i blodsukkeret av karbohydrater med lav glykemisk index. Går for det meste i grønnsaker, frukt, havregryn og nøtter. Kanskje rundt 250 gram karbohydrater dagen. 1000 kcal av 2500 kcal. Altså rundt 40 prosent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...