Allt í lagi Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvem har nevnt det? PS4 må være 16-32x raskere for å matche seg selv jamfør normal utvikling på 7 år. Hæ liksom? Hva i all verden er jamfør normal utvikling? 16-32 ganger kan du bare glemme, Moore's lov gjelder ikke på konsoller ment til underholdning. Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Dude.... på slutten av AC3 så load'a PS3'en min så sakte at bossen ramla gjennom bakken når jeg måtte restarte oppdraget.... spillet endte opp i en ond sirkel der det restarta og restarta fordi bossen fortsatte å ramle gjennom bakken når jeg måtte starte på nytt.... Har ikke hatt noen problem på xbox 360. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 En konsoll blir aldri up to date mot pc At folk hele tiden sammenligner spillkonsoller med PC, nettbrett med bærbarPC, kompaktkamera med speilrefleks, etc fordi de selv ikke ser forskjeller synes jeg virker litt dumt. Ingen i verden sier at en konsoll vil kunne sammenligne med en PC kraftmessig for når du sier det mener du så klart de kraftigste PC-ene på markedet. En PS3 koster ned i 1500 kr... vis meg den PC-en som har ca samme pris som gir en god spillopplevelse. Samme med PS4 som kommer om en stund som nok stabilisere seg med en pris rundt 4-5000 kr og moser nok alt av PC i samme prisklasse. Ikke bare det men en PC- er IKKE en spillkonsoll (og motsatt selvsagt) derfor blir det absurd å bare å sitte å sammenligne spesifikasjoner! 3 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 http://www.edge-online.com/news/playstation-4-revealed/ Interessant artikkel. Liker det jeg leser om at hardware denne gang er lettere å jobbe med for spillstudioene. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Kanskje en eventuell PS4 annonsering vil få Microsoft til å kjappe seg litt? Greit at konsollene ennå er langt unna, men en annonsering hadde vært fint. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 "Om man skal tro ryktene om begge konsollene, kommer PlayStation 4 til å være utstyrt med 4 GB GDDR5 RAM, i forhold til Durango/«Xbox 720»s 8 GB DDR3 RAM." Kjøpte meg ny PC med 16 gig for et år siden, og da var RAM skitbillig. Hvorfor skimper disse selskapene på minne? Selv om vi får et lite byks i kvalitet i spill de neste par årene kommer dette igjen til å holde tilbake spilling som helhet i 10 år til... Død over konsollene! Håper dette blir siste generasjon. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Nå trenger ikke en konsoll like mye RAM som en pc. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 "Om man skal tro ryktene om begge konsollene, kommer PlayStation 4 til å være utstyrt med 4 GB GDDR5 RAM, i forhold til Durango/«Xbox 720»s 8 GB DDR3 RAM." Kjøpte meg ny PC med 16 gig for et år siden, og da var RAM skitbillig. Hvorfor skimper disse selskapene på minne? Selv om vi får et lite byks i kvalitet i spill de neste par årene kommer dette igjen til å holde tilbake spilling som helhet i 10 år til... Død over konsollene! Håper dette blir siste generasjon. Siden du tydeligvis ikke er noe ingeniøremne kan jeg forklare deg hvorfor. -RAM koster penger (penger som kan brukes på andre ting i konsollen) -RAM tar plass i konsollen (samme som over, dessuten bør en konsoll være relativt liten, folk ønsker ikke en monsterboks under TVen) -RAM genererer varme (mer varme gjør at arkitekturen kanskje må endres, flere kjølende elementer må inn, som også koster penger) Dessuten får PS4 4 GB GDDR5 RAM, altså RAM med svært høy overføringshastighet som er perfekt for spill, i motsetning til PCen din som har 16 GB DDR3. Det er to helt forskjellige ting. Angående og holde tilbake spilling, så er det vel ingen som gjør det mer enn PC-spillerne, hvor majoriteten er pirater, slik at utviklerne går i minus på jobben de gjør. 3 Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Siden du tydeligvis ikke er noe ingeniøremne kan jeg forklare deg hvorfor. -RAM koster penger (penger som kan brukes på andre ting i konsollen) -RAM tar plass i konsollen (samme som over, dessuten bør en konsoll være relativt liten, folk ønsker ikke en monsterboks under TVen) -RAM genererer varme (mer varme gjør at arkitekturen kanskje må endres, flere kjølende elementer må inn, som også koster penger) Dessuten får PS4 4 GB GDDR5 RAM, altså RAM med svært høy overføringshastighet som er perfekt for spill, i motsetning til PCen din som har 16 GB DDR3. Det er to helt forskjellige ting. Angående og holde tilbake spilling, så er det vel ingen som gjør det mer enn PC-spillerne, hvor majoriteten er pirater, slik at utviklerne går i minus på jobben de gjør. Siden du tydeligvis ikke er noe ingeniøremne kan jeg forklare deg hvorfor det burde være mere Ram i PS4. -RAM koster penger Det koster såpass lite at at det ikke burde være noe forskell på prisen. -RAM tar plass i konsollen Tull! Konkludere at man ikke vil ha en monsterboks under TV ved å ha mere ram i maskinen er tullball. Var ikke mye ingeniøremne i den setningen der. -RAM genererer varme Ja det er riktig men å sette inn noen rambrikker til burde ikke være noe problem uansett. Det er ikke der selve varme problemene ligger, men det er mere CPU og GPU. Dessuten får PS4 4 GB GDDR5 RAM, altså RAM med svært høy overføringshastighet som er perfekt for spill, i motsetning til PCen din som har 16 GB DDR3. Det er to helt forskjellige ting. Riktig. DDR5 ram er raskere men å ha 8GB ram er også en stor fordel i forhold til 4GB ram. Angående og holde tilbake spilling, så er det vel ingen som gjør det mer enn PC-spillerne, hvor majoriteten er pirater, slik at utviklerne går i minus på jobben de gjør. Tullball. Utviklerne går ikke i minus. Det er veldige mange som kjøper PC spill, spesielt når det er så lett å kjøpe dem via Steam og andre programmer. Endret 3. februar 2013 av Straffa Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Du er åpenbart ingen elektronikkingeniør du heller. Som Straffa sier er RAM i dag relativt sett nesten gratis. Det opptar nesten ingen plass, og det genererer ekstremt lite varme. Overføringshastigheten er rask, ja, men det kompenserer ikke for størrelse. Piratkopiering er et langt større problem på konsoll enn på PC. Piratvirksomhet er et begrep som omfatter fysisk salg, ikke ulovlig nedlasting. Forskning viser at ulovlig nedlasting av åndsverksbeskyttede verk er med på å øke salget. Grunnen til at store selskaper ønsker seg egne konsoller er for å tyne både sluttbrukerne og utviklerne for penger. Konsolllisenser er svindyre. Grunnen til at utviklere lager spill for konsoller er først og fremst for å nå andre demografier. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Du er åpenbart ingen elektronikkingeniør du heller. Som Straffa sier er RAM i dag relativt sett nesten gratis. Det opptar nesten ingen plass, og det genererer ekstremt lite varme. Overføringshastigheten er rask, ja, men det kompenserer ikke for størrelse. Ønsketenkning når du bygger en konsoll. Klart, sitter man med et PC-kabinett kan man pakke inn hva man vil. Piratkopiering er et langt større problem på konsoll enn på PC. Piratvirksomhet er et begrep som omfatter fysisk salg, ikke ulovlig nedlasting. Forskning viser at ulovlig nedlasting av åndsverksbeskyttede verk er med på å øke salget. Hæ? Kontroversielle påstander som det der bør du nesten backe opp med en kilde. Grunnen til at store selskaper ønsker seg egne konsoller er for å tyne både sluttbrukerne og utviklerne for penger. Konsolllisenser er svindyre. Grunnen til at utviklere lager spill for konsoller er først og fremst for å nå andre demografier. Selskapene lager spill og konsoller for å tjene penger, sier du? Nei, det høres jo ganske utrolig ut. Grunnen til at utviklerne lager spill til konsollene er for at det ikke er penger å tjene med et triple-A spill til PC pågrunn av liten brukerbase og piratkopiering. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Høyhastighets minne som GDDR5 er ikke så billig. Ifølge AMD sine materiale kostnader vil ekstra 4GB med GDDR5 øke kostnadene med minst 80 USD, noe som er betydlig. Det sies også at mens Durango vil reserve hele 3GB til OS'et, vil Orbis bare reservere 0,5GB, men vi får se. Uansett er ikke 3,5GB med GDDR5 noe å fnyse av. Det meste av dette vil bli brukt til grafikk data og ser man på spill som Sleeping Dogs til PC med high-res texture pack (som virkelig har noen pene teksturer) bruker spillet under 1GB vram med mindre man kjører veldig høy oppløsning og stor mengde MSAA. Mer hadde vært bedre, men i 1080P og med post-processing/shader AA (som ikke bruker minne) har man mye å ta av. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Lest flere plasser at Sony skal prøve å få 8gb GDDR5 ram i maskinen. Men uansett så er det nok bedre med 4gb rask ram en 8gb med "treg". Spennende å se hva endelig spec blir altså! Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Lest flere plasser at Sony skal prøve å få 8gb GDDR5 ram i maskinen. Men uansett så er det nok bedre med 4gb rask ram en 8gb med "treg". Spennende å se hva endelig spec blir altså! Ikke helt enig med deg der. PS3 har halvparten av minnet til Xbox360, men det er raskere. Likevel kan nesten samtlige ytelsesproblemer i spill som har problemer på PS3 linkes tilbake til mengden minne. Uansett så blir det spennende å se hva specsa viser seg å være. Og ikke minst hva prisen blir. Er nesten så jeg tror den nye Xboxen blir et sted mellom 3500-4500 mens PS4 blir et sted mellom 4000-5000. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Høyhastighets minne som GDDR5 er ikke så billig. Ifølge AMD sine materiale kostnader vil ekstra 4GB med GDDR5 øke kostnadene med minst 80 USD, noe som er betydlig. Det sies også at mens Durango vil reserve hele 3GB til OS'et, vil Orbis bare reservere 0,5GB, men vi får se. Uansett er ikke 3,5GB med GDDR5 noe å fnyse av. Det meste av dette vil bli brukt til grafikk data og ser man på spill som Sleeping Dogs til PC med high-res texture pack (som virkelig har noen pene teksturer) bruker spillet under 1GB vram med mindre man kjører veldig høy oppløsning og stor mengde MSAA. Mer hadde vært bedre, men i 1080P og med post-processing/shader AA (som ikke bruker minne) har man mye å ta av. 80 USD? Da kan man hvertfall bare glemme det, hvis det ikke finnes en eller annen lur måte å "stacke" det på. Aldri i verden om de vil øke BOM med $80 bare for å matche Microsofts 8 GB pool med tregt RAM. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Ikke helt enig med deg der. PS3 har halvparten av minnet til Xbox360, men det er raskere. Likevel kan nesten samtlige ytelsesproblemer i spill som har problemer på PS3 linkes tilbake til mengden minne. Uansett så blir det spennende å se hva specsa viser seg å være. Og ikke minst hva prisen blir. Er nesten så jeg tror den nye Xboxen blir et sted mellom 3500-4500 mens PS4 blir et sted mellom 4000-5000. Slett ikke. PS3 har to forskjellig RAM pooler på 256 MB, mens 360 har en unified pool på 512 MB. PS3 har dermed en pool til grafikkortet og en "system RAM", og den ene kan ikke låne fra den andre og vice versa. På 360 er derimot RAM delt, slik at GPU kan benytte 512 MB maksimalt, mens system RAM blir null. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Ikke helt enig med deg der. PS3 har halvparten av minnet til Xbox360, men det er raskere. Likevel kan nesten samtlige ytelsesproblemer i spill som har problemer på PS3 linkes tilbake til mengden minne. Uansett så blir det spennende å se hva specsa viser seg å være. Og ikke minst hva prisen blir. Er nesten så jeg tror den nye Xboxen blir et sted mellom 3500-4500 mens PS4 blir et sted mellom 4000-5000. Ja det stemmer jo, hmm...får håpe Sony vet hva dem gjør og ikke gjør slik at utviklere får det samme problemet i den kommende utgaven også da. Kommer til å sitte klistra til skjermen den 20 å følge med Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Slett ikke. PS3 har to forskjellig RAM pooler på 256 MB, mens 360 har en unified pool på 512 MB. PS3 har dermed en pool til grafikkortet og en "system RAM", og den ene kan ikke låne fra den andre og vice versa. På 360 er derimot RAM delt, slik at GPU kan benytte 512 MB maksimalt, mens system RAM blir null. Ja, så det nå. Gikk litt fort. Men som du sier, minnet GPUen kan benytte er større på Xbox360 enn på PS3 og hjelper mye. Men det ser nå ut som de har lært i følge ryktene. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Slett ikke. PS3 har to forskjellig RAM pooler på 256 MB, mens 360 har en unified pool på 512 MB. PS3 har dermed en pool til grafikkortet og en "system RAM", og den ene kan ikke låne fra den andre og vice versa. På 360 er derimot RAM delt, slik at GPU kan benytte 512 MB maksimalt, mens system RAM blir null. Både CPU og GPU på PS3 kan bruke begge pool'ene for å utnytte kapasiteten og båndredden fra begge, noe GPU'en som oftes gjør. Ellers hadde PS3 virkelig slitet iforhold til Xbox360. Men man får likevel utnyttet minnemengden bedre med UMA. Ellers skal det nevnes at Xbox360 har 10MB eDRAM som tar seg av all den minnetrafikk intensive framebuffer operasjonene, slik at alt i alt er ikke forskjellen stor mtp minnebåndbredde. Det samme sies om Durango med DDR3 og 32MB ESRAM mot Orbis med GDDR5, men en favør til Orbis. Endret 3. februar 2013 av MistaPi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå