Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan vet man når det ting føles riktig?

Anbefalte innlegg

Jeg er så rådløs for tiden, jeg er så usikker på så mye, det går mye utover hverdagen min fordi jeg føler jeg ikke er ærlig med meg selv og involverte parter.

Jeg er i et forhold (vi er begge 25), har vært sammen i snart tre år, og alt har egentlig vært fint og greit og alt sånn. Problemet er en ny person.

I sommer snakket jeg tilfeldigvis med en jente på en fest (uten at min kjæreste var der), og vi fant tonen umiddelbart. Hun var så annerledes og "spennende", det endte med at vi kysset (hvilket jeg har så sinnsykt dårlig samvittighet for, det er så forbanna dårlig gjort av meg). Jeg så henne ikke noe mer før i julen på en annen fest (hun studerer i USA så er ikke hjemme så ofte), og jeg måtte bare prate med henne for å avklare litt. Hun har sagt ting som at jeg er "drømmegutten" og at hun er veldig interessert (hvilket jeg også sa, dersom jeg ikke hadde vært i et forhold), men hun vet at jeg har kjæreste og vil ikke være grunnen til at forholdet går i vasken. Vi kysset denne kvelden også (nattanuss). Allerede her kan vi vel bare konstatere at jeg er en kjempeidiot, men det er ett-eller-annet med henne som jeg ikke kan sette fingeren på som gjør at jeg tar dumme valg. Jeg har hatt titalls av muligheter til å gjøre noe lignende før hvis jeg ville, men jeg har aldri vært i nærheten av la meg lokke - jeg er i utgangspunktet ikke utro (og har aldri vært før disse kyssene), og det får meg til å føle meg så jævlig.

Her er på en måte problemet; jeg har i utgangspunktet ikke noe å utsette på mitt nåværende forhold, men jeg føler på en måte ikke noe "glød", jeg føler at det blir mer rutine å treffe kjæresten enn at jeg står opp om morgenen og gleder meg (vi bor ikke sammen) til å se henne. Jeg har lyst til å føle det sånn, jeg vil ikke være 50 år og vite at jeg kastet bort en sånn mulighet da jeg var 25. Jeg hater hjernen min for å være sånn, men det er bare sånn jeg er, jeg har ikke lyst til å gjøre noe jeg tror jeg kommer til å angre på - jeg lever bare en jævla gang.

Er det noen som kan komme med noen inspill på hvordan dere ville behandlet situasjonen, jeg sliter med å sove og konsentrere meg på jobb - jeg har ingen jeg kan snakke om dette med. Anonym poster: 8a9d4a2784bb162c52d284db5962aadc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må først og fremst si at sjansen er stor for at du kommer til å angre på avgjørelsen uansett hva du velger. Men er det rettferdig mot den du er i et forhold med nå, å fortsette å være sammen når du ikke føler noen "glød", som du selv sier?

Det er jo også et uttrykk som sier at det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man ikke har gjort. Jeg kan ikke garantere deg at du kommer til å angre hvis du ikke satser på den nye jenta. Hvis du ikke finner tilbake "gløden" med den du er i et forhold med nå, kommer du virkelig til å angre.

Altså er det 2 muligheter slik jeg ser det:

1. Finne tilbake gløden med jenta du er i et forhold med nå.

2. Hvis du ikke klarer dette, eller ikke har tro på at du klarer det i fremtiden, så er løpet kjørt. Det som skjer da er at du kommer bare til å sitte og irritere deg over at du ikke tok sjansen på den nye jenta, og det vil uansett lede til dårlig stemning, og at det blir slutt på en annen måte.

Samtidig, så er det ikke mange dagene siden jeg leste et innlegg som gjaldt motparten av det du skrev nå. Og den kjærlighetssorgen denne jenta følte, for å miste den hun elsket til en annen jente, det var virkelig trist lesning. Denne jenta hadde lagt fremtidsplaner og så for seg et liv med denne gutten, for deretter å brutalt få hjertet sitt knust. Så uansett hva du velger å gjøre, må du virkelig tenke deg godt om før du tar et valg, noe jeg selvfølgelig regner med at du akter å gjøre.

Endret av FredrikUG92
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at det er en fase... Men! Man skal faktisk ta valget av partner meget alvorlig. Det tragiske og latterlige er at det hele en lek samtidig som det er en seriøs investering i fremtiden på lik linje med valg av høyere utdanning og bosted. Man vil jo sørge for at man velger så godt man kan?

- Hvem er dette mennesket man deler livet sitt med?

- Er man være fornøyd?

- Går man glipp av den gode kjærligheten?

Jeg tror man må tenke nøye og velge med hjertet. Ikke tenk praktisk. Glem økonomi. Mange har jo problemer med å i det hele tatt finne seg noen, så ikke ta kjæresten din for gitt. Hvis du må gjøre det slutt for å finne lykken så gjør du nettopp det. Livet går videre for dere begge. Samtidig må du tenke på om du virkelig er fornøyd med et liv sammen med din nåværende kjæreste. Det tragiske blir om du kaster bort tiden hennes. Ha respekt for hennes tid og personlige liv i så måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Finn ut hva den nye jenta mener med "drømmegutten" - jeg mener hvis det ligger på fantasistadiet, er det greit å få avklart hva disse drømmene er for noe, før man beslutter seg.

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Du bør absolutt snakke med kjæresten din om dette. Hun fortjener å høre om dine tanker og følelser rundt forholdet. Det verste du gjør er å gå rundt med denne tvilen uten å la henne komme med sine synspunkter. Når det kommer til kyssene har du jo allerede sagt selv at det er råttent gjort. Kyss, klapp, og klem kan man gjøre etter et forhold er avsluttet, alt annet er bare "bad form" ;-)

Endret av Mountain_owl
Lenke til kommentar

Ta tiden til hjelp. Bli sikker på hva du føler og vil. Uansett utfall, vil du engang tenke, hva om jeg valgte det andre alternativet?.

Rent intuitativt tror jeg du har blitt flattert over den oppmerksomheten hun nye har gitt deg og at du ikke tenker klart. Den første storm-forelskelsen er alltid middlertidig. Det avgjørende spørsmålet er om grasset er grønnere på den andre siden(?)

Følger du hjerte må du forvente problemer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-278404

Jeg vil påstå at hvis man klare for å falle for en jente nr 2, har man ikke sterke nok følelser for den første. Tenk gjennom om du kan se for deg en fremtid med denne jenta du er sammen. Kan dere gjenopprette denne "gløden" du snakker om. Jeg ville uansett vært åpen og ærlig mot henne og sagt hva jeg tenker og følte - det fortjener hun. Og fortalt henne om den andre jenta. Kanskje hun også får opp øynene litt da og innser at ting må gjøres for at dere skal få det ordentlig bra sammen igjen. Kanskje hun skjønner at dere har glidd litt fra hverandre, om jeg kan si det sånn. Bruk tiden til hjelp. Her må du bare gjøre det du føler for. Ta en sjanse, er sånn livet er. Bestem deg for hva du skal satse på, og sats helt og fult!

Endret av medlem-278404
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...