Gå til innhold

Gratinere kylling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hvor stor form og hvor mye du har oppi, men 200º i ca. 20-30 minutter. Ikke bruk forssen kylling (i så fall, tin den til romtemp først). Er omtrent som å steke lasagne. La kyllingen ligge i kokosmelk en stund på forhånd så de trekker til seg mer smak, evt. skjær noen små snitt på toppen av filetene før de stekes. Merk bare at det kan bli litt hissig å bare ha kokosmelk med mindre du er forferdelig glad i kokos :p Anbefaler å i det minste ha i noe krydder så ikke smaken blir for kjip. Finnes mange varianter, og ofte er det bare å bytte ut fløte fra oppskriften med kokosmelk :)

Lenke til kommentar

Jeg liker en oppskrift som minner om dette, men med fløte i stedet for kokosmelk.

Ostelokket hindrer/bremser uttørring, mens kokosmelka tilfører ekstra fuktighet. Enn så utskjelt innsprøytet saltvann er så minker det i hvert fall faren for uttørking. Tørr kyllingfilet er kjedelige saker. Hvis du er bekymret for å få mindre for pengene (kjøpe dyrt vann) så vil jeg be dere se nærmere på prisene. Kyllingfilet uten vann koster fort 100% mer enn kyllingfilet med 10% vann. Problemet er i mine øyne saltmengden, ikke vannet eller prisen.

Men tilbake til min oppskrift/forslag:

Kyllingfilet

matfløte/kokosmelk evt en blanding

Paprika og løk kuttet i biter

Finkvernet pepper, eventuelt litt paprikakrydder, basilikum,

Toppet med ost, helst en over middels smaksfull variant som egner seg til gratinering.

Servert med ris og salat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye rare råd her. Kokosmelk skiller seg relativt lett om den utsettes for koking eller ovnsbaking, det er noe som helst bør blandes i mot slutten og bare varmes gjennom. Det er ikke bare å erstatte fløte med kokosmelk. Ost og kokos høres direkte ufyselig ut, så det ville jeg droppet. 200 grader i 30 minutter er alt for tung varmebehandling, og ender bare med tørr kylling.

Lår tåler gratinering mye bedre. Det er mer fett og mer smak i dem. Tar litt mer tid, både i ovnen og plukking, men er vel verdt det.

Skal man lage noe godt og kjapt med kylling og kokosmelk, er det bare å koke opp ca. 2dl kyllingkraft (eller fond), ha i små biter med kylling og la dem trekke til de er gjennomvarme, så ha i kokosmelk og varme det opp. Litt finsnittete grønnsaker (stangselleri, paprika, chili) til slutt, og godt med koriander. Varmebehandler man kyllingen på denne måten, er den både mør og saftig. Ser ikke helt poenget med å servere hele kyllingbryst hjemme om det smaker lort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...