Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snus-/ røyke slutt!

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom over en tråd på off topic om hvordan foreldrene reagerte når de fikk vite at de snuste/røkte. Og hvor enn man går så ser man jo faktisk mennesker sutte på røyken og dytte opp snusen med tungen hele tiden. Hvis man faktisk setter seg ned og er oppmerksom på det, så er det ikke få som er nikotinavhengig!

Jeg snuser selv, av og til. Og er kjempe keen på å slutte helt. Jeg var mye værre før. Og jeg finner stadig unnskyldninger for hvorfor ikke slutte. Det er stress i hverdagen, det er den "kosen" jeg kan slappe av med mens jeg stresser rundt fra a til b. Det er "godt" og ja... Mange unnskyldninger som jeg kommer på der og da, men som jeg ikke husker senere.

Så hvorfor røyker dere egentlig? Eller snuser? Hvorfor begynte dere? Hvor lenge har dere snust/røkt? Og vurderer dere å slutte?

Leste også noe om samfunnsproblem. Og det er jo faktisk det. For det første er det ekkelt med alle snusposene du finner på gulvet eller bakken over alt, på skoler, treningsentere, utesteder, og generelt over alt. Ufint.

Og ikke minst røyken, som lukter så innmari vondt og som blåser til alle kanter. Den osen av røyklukt som følger personene inn etter en røykepause ute.. Mennesker med svært alvorlig astma reagerer faktisk på så lite som røyklukt....

For å ikke glemme alle sykdommene som kommer med.. Kronisk obstruktiv lungesykdom, hjerte- og karsykdommer, kreft... Selvfølgelig er det noe som kan forårsakes av arv og miljø. Tenker da spesielt på KOLS, som kan forårsakes av absest (eller hvordan det skrives), forurensninger osv. Og er fult klar over at man kan få kols, hjerte-karsykdommer og kreft uten å ha tatt så mye som en sigarett i hele sitt liv. Men fortsatt så tenker jeg at røyk og snus faktisk har en påvirkning. Og hvem betaler dette? Vel, det er staten. Eller oss. Med skattepengene. Behandlingene koster ekstremt mye, og egenandelen vi betaler for medisiner o.l er bare en ørliten prosent.

For å ikke glemme penger... En snusboks koster idag rundt 80,- ... Snuser man en boks per dag blir det veldig mye penger i løpet av en måned. Og i løpet av et år koster snusen oss en jævlig digg og lang ferie i syden!

Jeg vil gjerne bruke mine eldre dager med barnebarn og oldebarn, uten tannkjøttproblemer og hele tannproteser både i overkjeve og underkjeve. Uten døgnkontinuerlig tilføring av o2, stadig tilbakevendende lungebetennelser, sove sittende i sengen og starte dagene med tungpust og ha hverdagen preget av angst fordi man har følelsen av å ikke få puste. Bare det å spise et måltid er et ork.. Har sett flere tilfeller av dette, og har KOLS i familien.

Hva vil du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Bare slutt, ikke vits å gjør noe big deal utav det.

Erkjenne de følelsene du får i forbindelse med savn av nikotin og forklar deg selv at det går over.

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet med snus etter 8 år som avhengig. Har nå gått 13 måneder uten nikotin...og spart over 24 000 kr.

Det å slutte var enkelt, og kan beskrives slik:

1. dag: Jævlig

2. dag: Du tror det er jævlig, men når du tenker deg om så har du det egentlig helt fint

3. dag: Behovet for nikotin begynner å gi seg

Etter en uke: Ingen problemer med å motstå fristelsen, men fremdeles vil du ta hånden i lommen for å ta opp snusboksen i situasjoner hvor du pleide å snuse

Etter 3 uker: Som om du aldri har snust

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd nå i en måned. Startet 1 januar, og sprakk etter 24 dager. Er ikke selve nikotinsuget som tok meg men mere det psykiske. Skal prøve igjen ganske snart, skal kjøpe inn en del tyggis og pastiller for å se om det kan hjelpe. Tenker at det blir lettere om man har noe å putte i munnen istedenfor snus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du røyker 20 om dagen, er 30 år og fortsetter med 20 om dagen resten av livet vil du - basert på dagens prisnivå - bruke 1,6 mill. på røyk. Det er ganske mye penger!

Jeg røyker og snuser. Har perioder der jeg er røykfri (og snusfri), men faller tilbake i dårlige perioder der jeg har mye smerter og lite hjelp fra tradisjonelle smertestillende. Røyk gjør ikke noe for smertenivået mitt, men roer meg litt ned og gir meg noe annet å tenke på i noen minutter av gangen.

Har et ønske om å klare å utvide den røykfrie perioden min, men akkurat nå er det vanskelig på grunn av smerter og kulde.

Lenke til kommentar

Til alle som sliter med å slutte å røyke eller snuse:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1414116

Straks har jeg vært tre måneder røykfri på grunn av e-cigaretten min, etter flere mislykkede forsøk på å slutte uten noe hjelpemidler og med masse forskjellige hjelpemidler og tips. Dette FUNKER VIRKELIG :D Og jeg har aldri følt meg så.. frisk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel det jeg syns er "vanskeligst" og, det å ikke ha noe under leppa :-)

ÅH F*ccccccK, samme greia er det med meg. Blir så frustrert.

Et par døgn uten, så har jeg gått og grått og grått, kranglet med meg selv, dørstokker, kjæresten og alt. Blir rett og slett deprimert av å drive å slutte. Jeg er flink å spare boks på boks over lengre tid, og når jeg blir tom i si 3 dager, så er jeg døden nær....

En på jobben har snust lenge. Nå har han begynnt å snuse noe han kaller teposer (uten nikotin).

Må nok teste det samme.... Hva slags snus er det? Liksom, hva ser man etter i butikken og er det stor prisforskjell fra vanlig nikotin-snus? :)

Til alle som sliter med å slutte å røyke eller snuse:

http://www.diskusjon...owtopic=1414116

Straks har jeg vært tre måneder røykfri på grunn av e-cigaretten min, etter flere mislykkede forsøk på å slutte uten noe hjelpemidler og med masse forskjellige hjelpemidler og tips. Dette FUNKER VIRKELIG :D Og jeg har aldri følt meg så.. frisk!

VIL HA E-SNUS! Heheheh

Jeg har prøvd nå i en måned. Startet 1 januar, og sprakk etter 24 dager. Er ikke selve nikotinsuget som tok meg men mere det psykiske. Skal prøve igjen ganske snart, skal kjøpe inn en del tyggis og pastiller for å se om det kan hjelpe. Tenker at det blir lettere om man har noe å putte i munnen istedenfor snus.

Hvordan var humøret de 24 dagene om jeg tør å spørre? :) hehe

Hvis du røyker 20 om dagen, er 30 år og fortsetter med 20 om dagen resten av livet vil du - basert på dagens prisnivå - bruke 1,6 mill. på røyk. Det er ganske mye penger!

Jeg røyker og snuser. Har perioder der jeg er røykfri (og snusfri), men faller tilbake i dårlige perioder der jeg har mye smerter og lite hjelp fra tradisjonelle smertestillende. Røyk gjør ikke noe for smertenivået mitt, men roer meg litt ned og gir meg noe annet å tenke på i noen minutter av gangen.

Har et ønske om å klare å utvide den røykfrie perioden min, men akkurat nå er det vanskelig på grunn av smerter og kulde.

Du har i det minste en mer gyldig grunn enn ganske mange andre til å fortsette. Har du noen diagnose om jeg får spørre? Tenker liksom, hvis du har en grunn til at kulde f.eks gjør at du får mye smerter bør du helt klart søke om dekninger for at hverdagen skal bli litt bedre.

Lenke til kommentar

Bytt nikotinvane. Man merker nikotinen godt i e-ciggen, hvis man velger juice med høy nikotninnhold. Helt fantastisk alternativ!!

Men virker som det er så mye styr med å velge hvilken e-zigg man skal velge og hvilke kombinasjon som funker best. Og så kommer det med å sitte å vente på e-juicen som må bestilles fra utlandet.

Lenke til kommentar

Men virker som det er så mye styr med å velge hvilken e-zigg man skal velge og hvilke kombinasjon som funker best. Og så kommer det med å sitte å vente på e-juicen som må bestilles fra utlandet.

Det kan være knotete med å begynne, men i tråden jeg linket til så er vi mange som er klare til å hjelpe deg med å finne ut av hva du burde bestille som førstegangsbruker! Hvis du leser litt i de siste sidene der så er vi mange som prater om hva slags oppsett vi liker og sånt også, men som sagt; spør oss! :) Jeg var ikke så heldig med å ha en sånn tråd å prate med folk om masse forskjellig, så jeg bestilte masse rart fra masse forskjellige steder til og fant ut av hva som funket for akkurat meg! :)

Edit: Hvis du ønsker det så kan du også sende meg en PM, så kan jeg prøve å hjelpe deg personlig!

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan være knotete med å begynne, men i tråden jeg linket til så er vi mange som er klare til å hjelpe deg med å finne ut av hva du burde bestille som førstegangsbruker! Hvis du leser litt i de siste sidene der så er vi mange som prater om hva slags oppsett vi liker og sånt også, men som sagt; spør oss! :) Jeg var ikke så heldig med å ha en sånn tråd å prate med folk om masse forskjellig, så jeg bestilte masse rart fra masse forskjellige steder til og fant ut av hva som funket for akkurat meg! :)

Edit: Hvis du ønsker det så kan du også sende meg en PM, så kan jeg prøve å hjelpe deg personlig!

Har kikket litt i den tråden tidligere, men tror jeg heller prøver å kutte nikotinvanen istedenfor å erstatte den med en annen.

Takk uansett!

Lenke til kommentar

Er nå omtrent en måned siden jeg tok en snus, etter å ha snust i 1-2 år. Har gått veldig greit. Det vanskeligste er å forklare for meg selv for n'te gang hvorfor jeg ikke skal ta en snus, når stemmen i hodet sier "Hvorfor ikke?". For jeg tenker ikke at snus er helsefarlig osv, jeg bare synes det er et pengesløseri. Og jeg får ingen rus av det, som jeg gjorde helt helt i starten.

Lenke til kommentar

Er nå omtrent en måned siden jeg tok en snus, etter å ha snust i 1-2 år. Har gått veldig greit. Det vanskeligste er å forklare for meg selv for n'te gang hvorfor jeg ikke skal ta en snus, når stemmen i hodet sier "Hvorfor ikke?". For jeg tenker ikke at snus er helsefarlig osv, jeg bare synes det er et pengesløseri. Og jeg får ingen rus av det, som jeg gjorde helt helt i starten.

Know that feeling. Selv etter den pausen på 24 dager fikk jeg ingen rus. Har liksom mistet den følelsen som gjør det verdt det å snuse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

ÅH F*ccccccK, samme greia er det med meg. Blir så frustrert.

Et par døgn uten, så har jeg gått og grått og grått, kranglet med meg selv, dørstokker, kjæresten og alt. Blir rett og slett deprimert av å drive å slutte. Jeg er flink å spare boks på boks over lengre tid, og når jeg blir tom i si 3 dager, så er jeg døden nær....

Vi 2 er rake motsetninger, tok vel min siste snus på torsdag og selv om helgen har vært hendelsefattig (les: sitte foran pcen pga. vakttelefon) så har det gått veldig greit for min del :)

Lenke til kommentar

Vi 2 er rake motsetninger, tok vel min siste snus på torsdag og selv om helgen har vært hendelsefattig (les: sitte foran pcen pga. vakttelefon) så har det gått veldig greit for min del :)

Give me strength!

[/size]

Var i veldig godt humør, men det er ikke relatert til snusingen :wee:

Haha! Veldig happy for deg for det! Jeg blir så sur at mulig 3 verdenskrig bryter ut... PMS ved siden av så er jorda utslettet i løpet av ei uke :( Må ta meg sammen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...