ggree Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg lurer på om noen kan forklare forskjellen mellom styringsrenten og NIBOR? Styringsrenten viser den renten banker tar for lån mellom seg. Det samme viser visstnok NIBOR. Hva er da forskjellen mellom disse? Dersom det er en forskjell: kan du si noe om sammenhengen mellom disse? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Styringsrenten viser den renten banker tar for lån mellom seg. Nei, styringsrenten viser det Norges Bank betaler i rente for penger banker har hos dem. Lenke til kommentar
ggree Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Nei, styringsrenten viser det Norges Bank betaler i rente for penger banker har hos dem. Takk! Jeg prøver å forstå det grunnleggende innenfor pengepolitikk. Jeg leste nylig en artikkel i Dagens Næringsliv der det hevdes at NIBOR lett kan manipuleres, men jeg forstår ikke helt hvordan den fastsettes. I artikkelen nevnes begrepet spread, men hvordan beregnes denne? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Ikke for å være frekk, men jeg synes den artikkelen forklarer det ganske lettfattelig, jeg tror ikke jeg klarer å forklare det noe enklere.. Sorry.. Men altså, dette er slett ikke grunnleggende pengepolitikk. Grunnleggende pengepolitikk er at når renten er høy vil bedrifter investere lite og omvendt. Endret 31. januar 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Var nettopp på besøk hos Norges Bank, og av det jeg har fått med meg er at den oppdateres hver dag kl. 11 og styrer den norske valutaen i utenlandske markeder. Lenke til kommentar
ggree Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Ikke for å være frekk, men jeg synes den artikkelen forklarer det ganske lettfattelig, jeg tror ikke jeg klarer å forklare det noe enklere.. Sorry.. Men altså, dette er slett ikke grunnleggende pengepolitikk. Grunnleggende pengepolitikk er at når renten er høy vil bedrifter investere lite og omvendt. Hehe, når jeg leste artikkelen på nytt innser jeg ikke hvorfor jeg ikke forstod det i førsteomgang. Endret 31. januar 2013 av ggree Lenke til kommentar
ggree Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Hva er konsekvensene og årsaken til en stor forskjell mellom styringsrenten og pengemarkedsrenten? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Grunnleggende pengepolitikk er at når renten er høy vil bedrifter investere lite og omvendt. Grunnleggende pengepolitikk: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Norges banks styringsrente har en sentral betydning i økonomisk politikk. Det er den renten Norges Bank tar når bankene låner i sentralbanken. Andre renter som tas av banker og finsnasinstitusjon er relatert til denne renten. Når sentralbanken endrer sin styringsrente slår dette som regel ut i tilsvarende endringer i andre renter. NIBOR = Norsk interbankrente som er renten norske banker tar for å låne seg imellom. LIBOR = London interbankrente som har tilsvarende betydning i Londen. NIBOR er mer utsatt for spekulasjon enn LIBOR siden det norske interbankmarkedet er så lite. Uttrykket spread har mange ulike betydninger i finansteorien, men du sikter vel til forskjellen mellom innlåns og utlånsrente, med andre ord den marginen bankene lever av. Endret 2. februar 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå