Gå til innhold

Fars ansvar også barns ansvar eller overgrep mot barn?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

I dagens NrK2 Dagsnytt 18.00 sending (kl 18.29 starter den i videoen) var det en interessant diskusjon mellom forfatter og journalist Bjørn Westlie som blant annet har skrevet bøkene :

2008: Fars krig, Aschehoug (2008) ISBN 978-82-03-29164-7

2012: Hitlers norske budbringere, Aschehoug (2012) ISBN 9788203293580

og

Turid Nystøl Rian som har skrevet boken "Far elsker fedrelandet"

Begge har det til felles at deres fedre var nazister under krigen. Det var interessant å høre hvor forskjellige konklusjoner de to forfatterne kunne komme til.

1. Westlie mente at barna måtte påta seg å rydde opp etter det faren gjorde, mens
  2. Rian mente at det å legge skylden på barn var et overgrep, jfr følgende sitat hentet fra hennes bok:

Som datter av en far som støtter Quislings samarbeidsregjering, blir Ylva et vergeløst offer for krigens mekanismer og lider under omgivelsenes fiendtlighet og mobbing. Som en klangbunn i romanen ligger Hjemmefrontens såkalte isfront-parole, sanksjonert av London-regjeringen, som påla ”gode nordmenn” full sosial utstøtelse av NS-folk og deres familier, inklusive barna. Isfronten, som i praksis innebar statsautorisert mobbing av barn, rammet NS-barna meget hardt under og ikke minst etter krigen. 60 år etter kan man trygt slå fast at disse barnas skjebne er underbelyst i norsk litteratur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte deler av denne diskusjonen, og jeg kan vell egentlig bare si for min egen del at jeg synes det er helt på tryne å skulle unnskylde for hva far, eller ett familiemedlem har gjort.

Noe av det mest perverse med det hele er kanskje hvordan alle skulle redde seg inn som dydsmønstere etter krigen, mens de som kanskje sviktet mest slapp unna uten en skramme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hørte deler av denne diskusjonen, og jeg kan vell egentlig bare si for min egen del at jeg synes det er helt på tryne å skulle unnskylde for hva far, eller ett familiemedlem har gjort

Jeg er enig og håper at mine barn aldri trenger stå til ansvar for noe jeg har gjort, kommer til å gjøre eller har latt være å gjøre.

Jeg kjenner ikke disse sakene godt nok, men er noe av det som skrives og sies riktig, er det gjerne på tide at den norske stat kommer med en offentlig unnskyldning mot barn av nazister på tilsvarende måte som

Politiets beklagelse overfor jødene etter 70 år.

Søket

isfront-parolen OR isfrontparolen

gir ikke mange treff.

Her

morgenbladet.no Leder 17. juli: De siste utstøtte

I dagens utgave av Morgenbladet tar Turid Nystøl Rian et personlig oppgjør med behandlingen av NS-barn under og etter krigen. Hun mener den såkalte isfrontparolen er statens ansvar, og krever en offisiell oppreisning. Rian får støtte fra sentrale fagfolk, som direktør Odd-Bjørn Fure ved Holocaust-senteret.

er et relavant treff som nevner Turid Nystøl Rian nevnt i min opprinnelige post.

Her

Debatt 7. august 2009: Turid Nystøl Rian

er et annet debattinnlegg av Turid Nystøl Rian i Morgenbladet.

Det store sviket

En leder i Dagbladet 3. juli 2004 hadde overskriften «Norsk selverkjennelse». Den handler om Bondevik II-regjeringens Stortingsmelding om erstatningsordning for krigsbarn (barn av norske kvinner og tyske soldater), romanifolk, tatere og eldre samer og kvener. Den omtales som en milepæl i norgeshistorien. Lederskribenten tilføyer: «Riktignok glimrer en annen gruppe med sitt fravær, nemlig barn av norske nazister under krigen, men under pressekonferansen åpnet justisministeren for at regjeringen vil komme tilbake til dem.»

Siden da har ikke NS-barna hørt noe mer om «norsk selverkjennelse», verken fra den forrige eller fra den nåværende regjeringen.

Her er lederen i Dagbladet.

Norsk selverkjennelse

Og i 2000 fikk de barna som ble født under krigen med norsk mor og tysk far, endelig en unnskyldning fra statsministerens nyttårstale.

Det er i lys av denne prosessen vi må se stortingsmeldingen som regjeringen la fram i går. Riktignok glimrer en annen gruppe med sitt fravær, nemlig barn av norske nazister under krigen, men under pressekonferansen åpnet justisminister Odd Einar Dørum for at regjeringen vil komme tilbake til dem. Både representanter for krigsbarna og SVs Karin Andersen reagerte også på at erstatningsbeløpene til krigsbarna er for små: 20 000 i saker der det ikke kan føres bevis, og maksimum 200 000 når overgrepene blir bevist. For samer og kvener som har tapt skolegang, er erstatningene satt mellom 50 000 og 100 000 kroner. Også tatere og medlemmer av romanifolket vil få erstatning innen rammene av en tilpasset billighetserstatning.

Et ødelagt liv kan ikke måles i penger. Det faktumet svekker ikke den beske bismaken av at regjeringen både er gjerrig og lite raus når det kommer til pengebeløp. Likevel skal vi hilse meldingen med glede. Den er tross alt et bevis på vilje til å vedgå egne overgrep ennå mens ofrene lever, og derved til å løfte den nasjonale historien ned fra festtalene og inn i selverkjennelsens område: Alle, også nordmenn, kan kollektivt begå onde handlinger. Og handlingene blir ikke gode selv om de var akseptert i samtida.

Så Bondeviks unnskyldning i nyttårstalen ved tusenårsskiftet 2000 er vel den eneste unnskyldningen barn født med tysk far og norsk mor har fått. Barn født av norske nazister har vel ikke fått noen unnskyldning?

Det ser ikke ut for at dette er et populært tema.

2 stemmer og en stjerne.

Er grunnen temaet eller at kgun tar det opp?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Her er den omtalte artiklen i Dagsavisen som det vises til i min første post.

Ber NS-barna ta avstand fra nazismen

Det er jeg personlig enig i.

Men det er ikke det samme som å stå til ansvar for det far gjorde eller ikke gjorde.

Søk på:

Bjørn westlie dagsavisen

gir ytterligere treff.

Her er en artikkel om

Bjørn Westlie

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

I dagens NrK2 Dagsnytt 18.00 sending (kl 18.29 starter den i videoen) var det en interessant diskusjon mellom forfatter og journalist Bjørn Westlie som blant annet har skrevet bøkene :

2008: Fars krig, Aschehoug (2008) ISBN 978-82-03-29164-7

2012: Hitlers norske budbringere, Aschehoug (2012) ISBN 9788203293580

og

Turid Nystøl Rian som har skrevet boken "Far elsker fedrelandet"

Begge har det til felles at deres fedre var nazister under krigen. Det var interessant å høre hvor forskjellige konklusjoner de to forfatterne kunne komme til.

1. Westlie mente at barna måtte påta seg å rydde opp etter det faren gjorde, mens
  2. Rian mente at det å legge skylden på barn var et overgrep, jfr følgende sitat hentet fra hennes bok:

Ja, man kan nok lure. Det finnes svært mange etterkrigsgenerasjoner i tyskland som fremdeles må betale regningen for ugjerningene deres (for)fedre har begått. Er det rettferdig å straffe den yngre generasjonen for folkemord og grusomheter som fant sted og tok slutt før de til og med ble født?

Mange vil nok ha sagt nei, det er ikke rettferdig. Men likevel forbindes dagens tyskland hvor nazi-generasjonen er så å si dødd ut fra samfunnet med NS-tiden. Dagens tyskere som er "barna" her har nok negative egenskaper om å være høylytte, arrogante og pedantiske, men rasistiske massemordere - eeh, nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, man kan nok lure. Det finnes svært mange etterkrigsgenerasjoner i tyskland som fremdeles må betale regningen for ugjerningene deres (for)fedre har begått. Er det rettferdig å straffe den yngre generasjonen for folkemord og grusomheter som fant sted og tok slutt før de til og med ble født?

Nei er mitt personlige syn.

Jeg reiste med Color Line til Kiel og gikk inn i en kolnonialbutikk for å handle. Jeg spurte en ung mann om tysk hvitvin. Fikk bra svar og vi kom i prat om ulike ting. Uten at jeg nevnte krigene, nevnte han Hitler som han tok klar avstand fra. Han brukte harde karakteristikker av Hitler.

Mange vil nok ha sagt nei, det er ikke rettferdig. Men likevel forbindes dagens tyskland hvor nazi-generasjonen er så å si dødd ut fra samfunnet med NS-tiden. Dagens tyskere som er "barna" her har nok negative egenskaper om å være høylytte, arrogante og pedantiske, men rasistiske massemordere - eeh, nei.

1. Jeg vil skille mellom de som tar avstand fra det fedrene og forfedrene gjorde og de som forsvarer det.
  2. Kan hende har tyskerne tatt et bedre oppgjør med nazismen enn mange andre land?
  3. Hva med etterkommere av norske nazister som forsvarer det (for)fedrene gjorde og deltar aktivt på siter som Vigird eller siter som formidler et nynazistisk budskap?
  4. De lever i dag og kan uansett ikke stilles til ansvar for det (for)fedrene gjorde den gang de var barn eller ikke født.
  5. Kampen mot ekstremisme må tas i dag med demokratiske midler.

Lenke til kommentar

Nei er mitt personlige syn.

Jeg reiste med Color Line til Kiel og gikk inn i en kolnonialbutikk for å handle. Jeg spurte en ung mann om tysk hvitvin. Fikk bra svar og vi kom i prat om ulike ting. Uten at jeg nevnte krigene, nevnte han Hitler som han tok klar avstand fra. Han brukte harde karakteristikker av Hitler.

1. Jeg vil skille mellom de som tar avstand fra det fedrene og forfedrene gjorde og de som forsvarer det.
  2. Kan hende har tyskerne tatt et bedre oppgjør med nazismen enn mange andre land?
  3. Hva med etterkommere av norske nazister som forsvarer det (for)fedrene gjorde og deltar aktivt på siter som Vigird eller siter som formidler et nynazistisk budskap?
  4. De lever i dag og kan uansett ikke stilles til ansvar for det (for)fedrene gjorde den gang de var barn eller ikke født.
  5. Kampen mot ekstremisme må tas i dag med demokratiske midler.

Ja, det var og er fremdeles et mørkt kapittel for tyskerne, men en nødvendig lærdom fra historien for å vise at vi aldri skal gå tilbake dit.

Om 1: Enig. Det er forunderlig at alt det som skjedde den gangen at det fremdeles finnes mennesker som støtter en slik ideologi.

Om 2: På en måte, ja. Det har til og med gått så langt at nynazistiske partier skulle forbys, og at høyreekstremismen har det vanskeligere å fotfeste seg i dagens tyskland enn i mange andre europeiske land.

Om 3: Det er fryktelig, enda jeg samtidig føler synd på dem siden de mest sannsynligvis ble dratt opp slik av deres (for)fedre til å tro at det ikke er noe galt med nazismen og raseideologien. Det var ironisk nok en kjent nazist (tror det var Goebbels) som sa det treffende: Forteller man en løgn ofte nok, vil folket akseptere den som en sannhet. Og det er slik hjernevasking skjer uansett om det er politisk, religiøs eller har annen bakgrunn.

Om 4: Helt enig. Det eneste kravet man kan stille dem er å huske feilene (for)fedrene har gjort for å unngå å gjenta dem. For hvis man ikke lærer av historien, er man dømt til å gjenta den.

Om 5: Ja, helt enig. Forbud slik som tyskland har valgt er derfor ingen vei å gå. Gi ekstremisten et ansikt og bekjemp ham/henne ved å komme med motargumenter og å stille kritiske spørsmål til deres populisme. Aldri ta ting for gitt, for den dagen vi gjør det er vi mest mottakelig for å akseptere en løgn for en sannhet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...