Emancipate Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 (endret) Nei, det er en kjent sak at ikke alle gidder å lese papirene og vedtakene de får fra NAV. Det er blant annet en fin liten checkbox på meldekortet som sier "Har du hatt ferie eller fravær slik at du ikke har kunnet ta arbeid eller gjennomføre avtalt aktivitet?" - den er vel spørsmål nummer 4. Du skal gjennom noen ganske kraftige mentale krumspring for å svare nei på det spørsmålet når du sitter i Syden og skal være der i seks uker. Endel henger seg opp i siste delen, slik at du ikke har kunnet ta arbeid eller gjennomføre avtalt aktivitet? Det er så beyond far-fetched at for å få det utgangspunktet må man enten ikke kunne lese eller lese med rosa ønskebriller på. Ankh har faktisk rett når man ser på hva som faktisk står. Ordet "slik" og "eller" kan ikke ha en helt egen betydning hos NAV. Men hvis det er uklart så kan man jo dobbeltsjekke med NAV. Eller trippelsjekke. Eller kanskje KVADRUPPELSJEKKE.Når jeg hadde attføring så fikk jeg beskjed om å krysse NEI på om jeg hadde hatt ferie så lenge det tiltaket jeg var på hadde ferie. F.eks har utdanningsinstitusjoner sommerferie. Synes dette var så merkelig at det var ikke måte på hvor mange ganger jeg sjekket det. Fikk beskjed om at dette var for arbeidssøkere, DE skulle krysse JA (ferie), mens det var andre regler for meg ettersom jeg var på tiltak. Nå, hvis man har vært på attføring og er vant til å krysse på den måten kan jeg skjønne at man blir forvirret, for det sto ingenting på meldekortene om at det var forskjellige regler for avkryssing for arbeidssøker og attføring. Jeg var dog ikke i utlandet. (Og teknisk sett er ikke jobbsøking en 'avtalt aktivitet', noe man lett finner ut hvis man leser hjelpeteksten. Jobbsøking er en del av det absolutte kravet om å være reell arbeidssøker.)Hvis man har attføring så trenger man ikke nødvendigvis søke jobb. Man er jo på attføring fordi man ikke er arbeidsfør. Det er derfor det sto eller tiltak på meldekortet. Det er så beyond far-fetched at for å få det utgangspunktet må man enten ikke kunne lese eller lese med rosa ønskebriller på.Få ting irriterer meg så mye som folk som ikke kan norsk som rakker ned på andre fordi de "ikke kan norsk".For øvrig er det mange voksne som ikke kan lese i norge, det er en av grunnene til at de ender opp på NAV. Jeg husker nabofamilien når jeg var liten, mannen og kona måtte dra sammen på butikken, for kona kunne ikke kjøre og mannen kunne ikke regne. Endret 5. februar 2013 av Tåkelur 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Så du kan delta på dugnad, men du kan ikke jobbe? Er det rart mange klager over NAVerne.. Hvis du oppholder deg i et lavkostland også punger inn norsk trygd så er jo selvsagt det svindel. Du lever jo da mye bedre enn en som arbeider uten at du trenger å løfte en finger. Igjen det er ikke rart at mange klager over NAVerne når de har slike holdninger... Kanskje jeg skal slå meg inn på NAVing jeg også. For det høres jo ganske digg ut. Hva tror du er best å gå for. Psykiske plager eller vondt i rygg og nakke? Skulle gjerne deltatt på dugnad de gangene jeg har vært uten jobb, men siden NAV straffer meg økonomisk om jeg deltar så får de klare seg selv. Det er sånn reglene er. Det er også forskjell på å ikke KUNNE jobbe og ikke FÅ jobbe. Er definert som en sikkerhetstrussel i arbeidslivet, av ulike årsaker. Jobber nå, men det skal lite til for å bli kastet ut igjen så man får mange korte jobber isteden for få langvarige. De korteste har vært over på få timer, de lengste er på 5-6 år. Lang historie. Hvis du oppholder deg i et lavkostland også punger inn norsk trygd så er jo selvsagt det svindel. Du lever jo da mye bedre enn en som arbeider uten at du trenger å løfte en finger. Igjen det er ikke rart at mange klager over NAVerne når de har slike holdninger... Nå har man jo regler for slikt også. http://www.kco.no/files/dmfile/Trygderettigheteriutlandetnr5.pdf Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Det er også forskjell på å ikke KUNNE jobbe og ikke FÅ jobbe. Ikke få jobbe? Hva er det for noe tull. Møt opp på nærmeste adecco kontor, el og få jobb nærmest på dagen. Så enkelt. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Stusser litt på det samme. Det renner inn med svensker som fyller opp jobber over alt i Oslo, men likevell er det nordmenn som ikke klarer å få seg jobb? Tror de fleste skal klare å få seg en jobb om man ellers er frisk og oppegende. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Ikke få jobbe? Hva er det for noe tull. Møt opp på nærmeste adecco kontor, el og få jobb nærmest på dagen. Så enkelt. Mange som ikke får jobbe har en forhistorie: Noen har en gang varslet om noe og havnet i varslerregisteret, utestengt fra alle som er redd for at man skal varsle mer. Noen har gjeldsproblemer, og da er arbeidsgiver redd for tyveri og underslag. Noen har for høy BMI. Noen har feil personlighet for den jobben som skal gjøres. Noen består ikke IQ-tester. Noen har ledet organiasjoner og vært profilert i media. Noen googles. Noen vil ikke ha sex med arbeidsgiveren. Noen vil ikke ha sex med kollegaer. Noen har sex med både arbeidsgiver, kollegaer, kunder og litt til. Noen jobber sakte, men nøyaktig, andre jobber raskt og mindre nøyaktig. Noen har mer eller mindre langt rulleblad. Noen har for lite utdanning, eller for gammel utdanning. Folk har diagnoser som skaper problemer (man ansetter ikke en i rullestol som brannmann). Noen oppdager at arbeidsgiver er med i organisasjoner man trues av. Noen vil ikke være med å svindle. Noen synes at kalendere man henger opp har bilder som er i grenselandet for norsk lov. Ikke alle banker synes det er ok om man drar med seg en ghettoblaster og spiller black metal på full guffe på kontoret sitt. Noen er viklet inn i komplekse nav saker som er umulig å komme ut av og man bare må fylle på med flere saker. Noen er hinduister og finner ut at hakekorset har en annen betydning i vesten enn i hinduismen. Noen har religioner og politiske overbevisninger som er uforenlige med den jobben man skal gjøre. Noen har sex med kona til sjefen, og blir fersket. Noen har sex med hunden til sjefen, og blir fersket. Aktivitet på nettforum gjør en populær på PST`s lister, men ikke like populær på ansattlistene. Det er tusen grunner til at man nektes å jobbe. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Om du nekter å jobbe steder du ikke får spille black metal høyt fortjener du strengt tatt ikke trygda heller. 3 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Det er tusen grunner til at man nektes å jobbe. Som du ikke trenger å opplyse om. Som sagt møt opp på adecco , el. og si at du vil ha jobb og er åpen for det meste og jeg skal garantere deg at du vil få jobb rimelig fort. Så er det bare opp til deg å takke ja. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 De aller fleste punktene på den lista er selvforskyldt. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Vel, skyld er ikke så relevant i denne saken. Spørsmålet er om man får seg jobb, ikke hvem som har skylda for at man ikke får jobb. Ellers er den lista helt latterlig. Halvparten av det der er ting arbeidsgiver ikke vet med mindre du opplyser om det på intervjuet (noe du ikke trenger å gjøre), og en fjerdedel er ikke-saker (hakekors? Really? Ja vel, så legg vekk hakekorset neste gang du søker jobb). 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Noe man legger merke til er at systemet Nav har blitt nesten helt perfekt mht å ikke la seg berøre av enkeltskjebner. De ansatte ser for meg ut som å ha oppnådd en slags vaksinasjonstilstand, ved at de har fått vedvarende kritikk gjennom de siste 5 - 6 årene. Så nå lytter de tilsynelatende, men klarer ikke å skjule at de egentlig ikke bryr seg, eller har mulighet il å bry seg lengre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Ankh har faktisk rett når man ser på hva som faktisk står. Ordet "slik" og "eller" kan ikke ha en helt egen betydning hos NAV. Men hvis det er uklart så kan man jo dobbeltsjekke med NAV. Eller trippelsjekke. Eller kanskje KVADRUPPELSJEKKE. Du trenger ikke universitetsundervisning i logikk for å vite at når vilkåret er "ikke ta arbeid eller delta i aktivitet" skal du svare ja både hvis du ikke kunne tatt arbeid og hvis du ikke kunne deltatt i aktivitet. Når jeg hadde attføring så fikk jeg beskjed om å krysse NEI på om jeg hadde hatt ferie så lenge det tiltaket jeg var på hadde ferie. F.eks har utdanningsinstitusjoner sommerferie. Synes dette var så merkelig at det var ikke måte på hvor mange ganger jeg sjekket det. Fikk beskjed om at dette var for arbeidssøkere, DE skulle krysse JA (ferie), mens det var andre regler for meg ettersom jeg var på tiltak. Nå, hvis man har vært på attføring og er vant til å krysse på den måten kan jeg skjønne at man blir forvirret, for det sto ingenting på meldekortene om at det var forskjellige regler for avkryssing for arbeidssøker og attføring. Strengt tatt er det ikke det, men det er en hendig forklaring. Når tiltaket ikke løper (ikke har oppmøte) så er det ikke du som er fraværende - hva har du å ha fravær fra? Hvis man har attføring så trenger man ikke nødvendigvis søke jobb. Man er jo på attføring fordi man ikke er arbeidsfør. Det er derfor det sto eller tiltak på meldekortet. Og derfor gir NAV ut brosjyren "Dagpenger" til arbeidssøkere og "Attføring" (tidligere) til attføringssøkere. Den er faktisk ganske god, og når du skal fylle ut kravskjemaet for dagpenger erklærer du at du har lest og forstått den. Få ting irriterer meg så mye som folk som ikke kan norsk som rakker ned på andre fordi de "ikke kan norsk". Få ting irriterer meg så mye som folk som underslår en enkel tekst med "de forsto ikke hva som sto der". For øvrig er det mange voksne som ikke kan lese i norge, det er en av grunnene til at de ender opp på NAV. Jeg husker nabofamilien når jeg var liten, mannen og kona måtte dra sammen på butikken, for kona kunne ikke kjøre og mannen kunne ikke regne. Det er sant, NAV har en overrepresentert "kan ikke lese- og skrive"-gruppe. Og det tar etaten hensyn til, fordi en sentral del av klanderverdighetsvurderingen i tilbakekrevingsspørsmål er om det er gitt god nok informasjon til brukeren og hvorvidt brukeren har hatt tilstrekkelige forutsetninger til å forstå. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er tusen grunner til at man nektes å jobbe. Det høres mer ut som tusen unnskyldninger for at du ikke gidder å jobbe. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hvemsomhelst kan få seg jobb, men hvemsomhelst kan ikke regne med å få jobbe med akkurat det de ønsker. Man må kanskje ta til takke med hvamsomhelst. De aller aller fleste kan gjøre en jobb, de må bare ville det først. Det er folk uten armer og ben som er i jobb, hva er din unnskyldning? 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Som du ikke trenger å opplyse om. Som sagt møt opp på adecco , el. og si at du vil ha jobb og er åpen for det meste og jeg skal garantere deg at du vil få jobb rimelig fort. Så er det bare opp til deg å takke ja. Har jobb, men når jeg ikke har vært har jeg tatt runden med registreringer, intervjuer osv både på adecco og resten uten at det har ført til noe, så det er ikke bare "å møte opp og ta hva som helst". Listen var ikke spesifikk for meg, men har vært borti noen av dem. Har venner og kjente som har vært borti andre, bl.a black metal saken. Gikk greit om fyren bare dempet lyden. Kulturkrasj, får en si. En annen venn fikk torpedo sendt fra arbeidsgiver på døra. "Seriøst" og kjent firma, med utradisjonelt oppgjør av lønnsavtale. Det høres mer ut som tusen unnskyldninger for at du ikke gidder å jobbe. Jobber, men har hatt perioder uten jobb og hjulpet andre med bl.a NAV mølla. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hvemsomhelst kan få seg jobb, men hvemsomhelst kan ikke regne med å få jobbe med akkurat det de ønsker. Man må kanskje ta til takke med hvamsomhelst. De aller aller fleste kan gjøre en jobb, de må bare ville det først. Det er folk uten armer og ben som er i jobb, hva er din unnskyldning? I beste fall så svarer du slikt pga uvitenhet, i verste fall er det kun for å provosere. Få får jobbe med drømmejobben, det å ta til takke med det man får er sånn det er for de fleste. Er man under NAV så handler det ikke om at man KANSKJE må ta til takke med hva som helst, det MÅ man. Folk uten armer og ben får normalt tilrettelagt arbeid, har f.eks til gode å se en brannmann uten armer og ben. De vil også normalt gå utenom vanlige søkeprosesser, nettopp pga fysiske eller psykiske handikap som krever tilretteleggelser. Unnskylding og unnskyldning, jeg ER i jobb, men har også fått min del av avslag når jeg IKKE har vært i jobb. De to hovedårsakene er at jeg av ulike årsaker regnes som en sikkerhetstrussel, og fordi de aller fleste jobbene allerede er besatt når de lyses ut. Man regner vel med at kun rundt 30% av jobbene lyses ut. Arbeidsgivere er pliktig til å lyse ut jobber (usikker på om alle er det alltid), og derfor lager de fake stillingsannonser og innkaller til tulleintervjuer på jobber som ikke finnes. En annen sak er at man kjører hardt på personlighetsanalyser i mange bransjer. Endel arbeidsgivere ansetter utelukkende personer med bestemte personligheter, og om man f.eks bruker DISC som mange gjør så har man bare 25% sjanse igjen av de allerede 30% som blir utlyst. Spissing er en annen sak. Tok det til det ekstreme og fikk en utdanning det kun var 5 stykker i hele verden som hadde, jeg var en av dem. Veldig kult der og da, men ekstremspissing gjør jo også at man våkner opp en dag og så er utdanningen null verdt. Videre så finner jo andre ut om det, og plutselig er det 200 med samme utdanning, som skal krangle om 3 jobber. Jeg kjenner også til utvelgelsesprosessene fra ulike bransjer. Har nok selv vært med å bruke søknader som papirfly fordi søkeren hadde for små pupper, eller et navn som ikke ser ut til å være tradisjonelt norsk. Har selv opplevd mye rart, fra tilfeldige ansatte som setter inn falske annonser og arrangerer intervjuer og "ansetter" uten at firmaet vet om det, til søknader som er samlet inn og glemt. For godt. Folk som er under NAV vil ofte oppleve en forunderlig økonomisk realitet som motarbeider jobbsøking, samtidig som man er pliktig til å søke. Si at man har hatt en normalt god jobb, og så går bedriften konkurs fordi sjefen sender bedriftens penger til nigeriasvindlere (joda, det har jeg også opplevd). Da er det nå engang sånn NAV har lagt opp systemet, at om man ikke gjør noenting får man max dagpenger mens om man får en deltidsstilling så mister man dagpengene noe som gjør at man faktisk må takke nei til tilbud om lørdagsjobb fordi man ikke får råd til å takke ja. Lønn for fire lørdager i måneden utgjør ikke mye inntekt, og skal man trekke fra transport, parkering, bompenger, arbeidstøy osv så går man nesten i minus ved å takke ja til jobb. NAV vet om paradokset, og den enkleste løsningen for alle parter er jo at man får muligheten til å koble sammen dagpenger og jobb slik at man kan gå fra en deltidsstilling og over i fast arbeid. NAV ødelegger også folks mulighet til å ta provisjonsarbeid med mindre det er en fastlønn i bunn. Dette går ut på at NAV regner antall timer man bruker og ikke hva man tjener. Noen forsøker å kombinere dagpenger med provisjonsarbeid, og føre timer man jobber på meldekort men da mister man uansett dagpengene slik NAV regner timer uten at man nødvendigvis tjener en krone fordi man ikke får solgt sand i sahara. Dette er situasjon nr. 2 som NAV kunne forenklet for å få folk ut i arbeid. Situasjon nr. 3 er å bruke firmaene som garanterer folk jobb om man består ett gitt kurs. NAV nekter å dekke slike kurs, og lånekassen gir også avslag. Situasjon nr. 4 som ville hjulpet mange, er om NAV dekker månedskort på buss til kursdeltakere. Hvert eneste kurs jeg har tatt så har det vært påmeldt sosialklienter og NAV brukere som ikke møter på kurset fordi de ikke har råd til transporten. Uten nødvendige kurs mister de enda en mulighet til å komme seg ut i jobb. Det 5. som ville hjulpet var om NAV sluttet å lyve i ulike propagandakampanjer. Årsaken er at det skapes et helt feil bilde på virkeligheten, og da fortar politikerne helt feil valg basert på uriktige opplysninger. Det hjelper også om folk slutter å tro på NAVs løgner, og sjekekr ut fakta selv. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Folk som er under NAV vil ofte oppleve en forunderlig økonomisk realitet som motarbeider jobbsøking, samtidig som man er pliktig til å søke. Si at man har hatt en normalt god jobb, og så går bedriften konkurs fordi sjefen sender bedriftens penger til nigeriasvindlere (joda, det har jeg også opplevd). Da er det nå engang sånn NAV har lagt opp systemet, at om man ikke gjør noenting får man max dagpenger mens om man får en deltidsstilling så mister man dagpengene noe som gjør at man faktisk må takke nei til tilbud om lørdagsjobb fordi man ikke får råd til å takke ja. Lønn for fire lørdager i måneden utgjør ikke mye inntekt, og skal man trekke fra transport, parkering, bompenger, arbeidstøy osv så går man nesten i minus ved å takke ja til jobb. NAV vet om paradokset, og den enkleste løsningen for alle parter er jo at man får muligheten til å koble sammen dagpenger og jobb slik at man kan gå fra en deltidsstilling og over i fast arbeid. Dette er kanskje det eneste gode poenget du har. Reduksjonsreglene for dagpenger - særlig for de som i utgangspunktet ble arbeidsledig fra (frivillig eller ufrivillig) deltidsarbeid - kan føre til situasjoner som fremstår som bisarre. NAV ødelegger også folks mulighet til å ta provisjonsarbeid med mindre det er en fastlønn i bunn. Dette går ut på at NAV regner antall timer man bruker og ikke hva man tjener. Noen forsøker å kombinere dagpenger med provisjonsarbeid, og føre timer man jobber på meldekort men da mister man uansett dagpengene slik NAV regner timer uten at man nødvendigvis tjener en krone fordi man ikke får solgt sand i sahara. Dette er situasjon nr. 2 som NAV kunne forenklet for å få folk ut i arbeid. Oh, boo hoo. Trygden skal ikke finansiere en usikker inntektssituasjon, trygden skal finansiere arbeidsledighet. Situasjon nr. 3 er å bruke firmaene som garanterer folk jobb om man består ett gitt kurs. NAV nekter å dekke slike kurs, og lånekassen gir også avslag. NAV dekker ikke slike kurs av en veldig enkel grunn - garantien er verdt cirka null. Situasjon nr. 4 som ville hjulpet mange, er om NAV dekker månedskort på buss til kursdeltakere. Hvert eneste kurs jeg har tatt så har det vært påmeldt sosialklienter og NAV brukere som ikke møter på kurset fordi de ikke har råd til transporten. Uten nødvendige kurs mister de enda en mulighet til å komme seg ut i jobb. De som er påmeldt og har fått kurset godkjent av NAV får dekket reiseutgiftene sine (enten via individstønad eller via supplerende sosialstønad). De som ikke får dekket reiseutgifter er de som har meldt seg på uten å sikre godkjenning. Det 5. som ville hjulpet var om NAV sluttet å lyve i ulike propagandakampanjer. Årsaken er at det skapes et helt feil bilde på virkeligheten, og da fortar politikerne helt feil valg basert på uriktige opplysninger. Det hjelper også om folk slutter å tro på NAVs løgner, og sjekekr ut fakta selv. Ja, den propagandaen din har du vel ennå ikke klart å si noe fornuftig om... 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Det er greit hvis du ikke vil utdype, men at du er blitt en sikkerhetstrussel er nok også selvforskyldt. Eller? Det er valg av utdannelse også. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Trygden skal ikke finansiere en usikker inntektssituasjon, trygden skal finansiere arbeidsledighet. Man kan jo lure på hvorfor Staten ønsker å finansiere arbeidsløshet, dog det er vel for å sikre stemmer at man vil ha flest mulig arbeidsløse som er avhengige av Statens velvilje. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Vondt i viljen i dag, Skatteflyktning? Jeg forventer mye bedre kvalitet på dine forsøk på å vri det jeg sier til noe annet, og mye mindre obvious forsøk på å vri tråden til å handle om din antistatfetisj. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Oh, boo hoo. Trygden skal ikke finansiere en usikker inntektssituasjon, trygden skal finansiere arbeidsledighet. Spørsmålet er jo om man vil gi nødvendig sikkerhet for at folk skal komme seg ut i jobb, eller om NAV heller ønsker (slik de gjør nå) å betale ut trygder. Trygden skal finansiere arbeidsledighet, ja absolutt. Kanskje ikke ment slik det er skrevet, men NAV bruker trygd for å holde folk ute (finansiere) arbeidsledighet. Det burde vært mer økonomisk lønnsomt å la trygden finansiere folk UT av arneidsledighet, ikke INN. De som er påmeldt og har fått kurset godkjent av NAV får dekket reiseutgiftene sine (enten via individstønad eller via supplerende sosialstønad). De som ikke får dekket reiseutgifter er de som har meldt seg på uten å sikre godkjenning. Problemet har ihvertfall vært at NAV dekker det i etterkant, og det hjelper ikke om man trenger det her og nå. Så lenge man uansett får det dekket, så kunne de like gjerne gitt dem et månedskort rett før kursstart om de vil at folk skal møte opp. NAV dekker ikke slike kurs av en veldig enkel grunn - garantien er verdt cirka null. Samtidig sender NAV folk på kurs som er verdt MINDRE enn null. NAV kunne fint satt opp en kontrakt om at man må betale tilbake om man ikke består, eller at firmaet må betale tilbake om de bryter garantien. Alt er veivalg, men det enkleste er selvsagt å si nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå