kris915 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hei! Jeg har prøvd å lest nå i noen ukers tid om hvordan jeg skal få til en hjemmeserver men får ikke til alt. Jeg startet med en gammel Windows 7 Ultimate pc der jeg fikk delt harddisker og filer internt på nettverket. Alt fungerte fint. Så fant jeg ut at jeg ville prøve å få til noe VPN greier for å få hjemme IP'en når jeg var hos venner, nettkafè, utland, mobil osv. Der stoppet det. Jeg har 25\25 linje fra Altibox Det jeg lurer på hvordan går jeg frem til å få tilgang til filer på mitt hjemmenettverk på reiser osv og ha den norskehjemme IP'en uansett hvor jeg er i verden når det gjelder fra mobil, iPad og pc? Hvilkeprogrammer trenger jeg? Hvordan setter jeg dette opp? Lenke til kommentar
wtf1337 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 http://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto.html Selv ville jeg spandert på meg en server som kunne virtualiseres. Med feks en pfsense vm. Da får du både en bedre router (ville jeg anta) og lettere for vpn etv. Lenke til kommentar
kris915 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Takk for svar! Jeg er ikke så veldig inne i det enda så jeg føler for å ha et GUI og fjernstyre med. For i all hoved sak så er jo dette bare en PC med en del disker. Jeg prøvde noe Linux server greier men skjønte ikke stort av det (har aldri satt meg helt inn i Linux). Men glemte å ta med noe. Modemet fra Altibox er koblet direkte til en svitsj som deler internettet rundt om i huset. Har det noe å si for port-forward? Det største problemet tror jeg er at jeg ikke vet helt hva jeg skal skrive når det gjelder porter og interne ipadresser. Har lest en del om OpenVPN men fikk ikke det til å virke, fikk tak i noe tunnelprogram derfra mener jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå