Gå til innhold

legge folk i bakken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Å lære takedowns uten å prøve det ut på partner er mye vanskeligere enn å ha en patner. Vanskelig å lære kampsport ved å bare sitte på youtube, men da får du hvertfall en viss ide

Man får desverre en ganske dårlig forståelse av hvor mye krefter man faktisk må legge i de forskjellige teknikkene om man ikke prøver det ut med en partner som stritter imot ja.

De beste takedowns kommer uten tvil fra judo og bryting. Judo-trips, single-leg og double-leg er vel det jeg vil rangere som de beste av de beste. BJJ-takedowns er veldig vanskelige å lære seg uten partner, og desuten mye mer teknisk krevende enn sine motparter fra andre sporter generellt sett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil si meg enig i postene ovenfor, og faktisk si at det er tilnærmet umulig å lære takedowns på en slik måte at man kan bruke teknikkene effektivt mot en som gjør motstand hvis man ikke har trent med "aliveness", altså intelligent motstand.

Det kommer også veldig an på hva du skal bruke det til. Takedowns fra MMA fungerer utmerket til sitt bruk, dvs. en-mot-en, ubevæpnet kamp, ingen dirty tricks, og behagelig underlag. Det betyr ikke at de er ubrukelige til "selvforsvar" - jeg vil si MMA er noe av det beste man kan trene mtp. selvforsvar - men man skal være klar over hvilke takedowns man kan bruke i ringen og hvilke som har svakheter som gjør at de ikke bør brukes i en selvforsvars-situasjon. Kort sagt vil jeg være forsiktig med teknikker hvor man ender opp på bakken, "låst" fast til motstanderen (med tanke på tilstedeværelse av asfalt med glasskår, flere motstandere, kniv, et.c.).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

http://www.youtube.com/channel/UCpwE1iz_HDgmOfM0XvXToWQ

Den karen legger ut masse gode videoer. ikke bare hvordan man skal legge noen i bakken, men masse om hvordan forsvare seg, ta våpenet fra motstanderen, mange forskjellige teknikker på slag, spark osv..

De øvelsene på den siden virker etter mitt første utrente øyenkast ikke så gode. De krever enten god koordinasjon, eller at man angriper først mot noen som bare oppfører seg truende.

For eksempel, dette knivforsvarer krever jo masse koordinasjon og knivbladet svaier jo mot instruktøren flere ganger.

Etter at du har sett den første videoen, se denne fra krav maga.

Angriper noen deg med en kniv, så blir du sannsynligvis truffet. Det viktige er å holde kniven unna vitale kroppsdeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...