Andycore Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Håper det finnes noe her inne med gode kunnskaper inne termodynamikk! Sitter med skoleboka "Termodynamikk for maskinfag" som må være den dårligste lærebok jeg noensinne har vært borti... Problemet er at boka ikke viser deg hvordan formlene skal se ut i øvingsoppgavene men kun sier hvilke verdier som er brukt og hva svaret skal bli. Forstår ikke hvordan jeg skal lære av dette når det ikke vises hvilke formler som blir brukt. Så jeg håpe noe her inne kan hjelpe meg å finne ut hvordan formlene skal se ut! Oppgave 1 I en kjøler skal ferskvann kjøles fra 75 C til 55 C av sjøvann med innløpstemp. på 25 C. Sirkulert ferskvannsmengde: 18 000 kg/time Sirkulert sjøvannsmengde: 21 600 kg/time Spesifikk varme sjøvann/ferskvann: 4,2 kJ/kgK Kjølerens k-verdi: 0,5 kW/m^2K Beregn den nødvendige kjøleflaten ved et motstrømsarrangement Svaret skal bli A=26,7m^2 Oppgave 2 En radiator til en bil har kjøleflate på 22m^2. Kjølevannet inn på kjøleren har en temp. på 87 C og ut av kjøleren 62 C. Motoren har en effekt på 32 hk, og den effektive termiske virkningsgraden er 0,26. Vi regner at 28% av tilført varme blir ført bort i kjøleren. Beregn: a) sikulert kjølevannsmengde b) kjølerens k-verdi når vi regner at luft temperaturen er konstant lik 22 C. Svar a) = 0,242 kg/s b) = 22,4 W/m^2K Håper noen kan hjelpe meg med å sette sammen formel på dette !! :-) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Dette dreier seg jo om bergening av to varmeveklsere. Da må man jo slå opp i boken og finne fram til formlene for beregning av motstrøms vann til vann platevarmeveklsere (Oppgave 1) Oppgave 2 dreier seg om en veske til luft varmeveksler, og det står nok noe i læreboken om den også. Det som kankje er litt "merkelig" det er jo at det ikke står noen om sjøvannets utløpstemperatur i oppgave 1. Ville vel tro at hvis man lar denne variere, så vil også kjøleflaten variere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå