Gå til innhold

klarer ikke legge til bump-map (3ds max).

Anbefalte innlegg

Heisann. Holder nå på å legge til textures i scenen min, men har kommet til et problem. Har laget ferdig bump-map, men når jeg skal sette det inn på materialet funker det ikke. Det påvirker ikke materialet i det hele tatt, og jeg får ikke opp de valgene som pleier å komme når man legger inn et bump-map.

Jeg tror jeg må ha misforstått noe, men skjønner ikke hva det er. Skal jeg unwrappe uvws for å ha i bakgrunn kanskje ? Jeg har nå bare et rent grayscalet bilde av overflaten jeg skal ha.

- er det en spesiell filtype jeg skal bruke ? Jeg har brukt jpeg og diverse andre til nå.

Takker for all hjelp :) Har sittet fast på dette i evigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Holder nå på å legge til textures i scenen min, men har kommet til et problem. Har laget ferdig bump-map, men når jeg skal sette det inn på materialet funker det ikke. Det påvirker ikke materialet i det hele tatt, og jeg får ikke opp de valgene som pleier å komme når man legger inn et bump-map.

Jeg tror jeg må ha misforstått noe, men skjønner ikke hva det er. Skal jeg unwrappe uvws for å ha i bakgrunn kanskje ? Jeg har nå bare et rent grayscalet bilde av overflaten jeg skal ha.

- er det en spesiell filtype jeg skal bruke ? Jeg har brukt jpeg og diverse andre til nå.

Takker for all hjelp :) Har sittet fast på dette i evigheter.

Håper dette hjelper:

"

To use a texture for bump mapping, the texture must be a normal map, which is a special type of texture that uses the value of the RGB channels as a 'surface offset,' meaning it adds the illusion of height and can be used to add grain, weave, roughness, etc. Bump maps work with lights and shadows, so your surface will act as if it really were 3D, adding more realism.

A normal map is a special kind of texture, and can either be created directly or created from a greyscale heightmap. This tutorial should walk you through all the steps of creating a simple bump map:

http://unity3d.com/support/documentation/Manual/HOWTO-Normalmap.html

"

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tipper den unity-guiden over ikke hjalp stort når du bruker Max? :p

Max støtter både bump (grayscale) og normal. Du må slenge teksturen inn i riktig "slot", under Maps-kategorien. Se etter Bump. Trykk på "knappen" og last opp egen tekstur ved å velge bitmap øverst, eller en av de som er i max fra før (du kan redigere dem). Trykk pila "tilbake" for å komme tilbake til innstillinger for maps, og sett gjerne et høyere tall enn 30 som er default om du ønsker å se kjappe endringer. Dersom du bruker node-oppsettet til Max (tror det er satt som default i de nyeste versjonene), så må du koble til en bump-node enkelt og greit. Egentlig ikke brukt nodeoppsettet selv (du kan velge hva du vil bruke i Max).

Bare husk at det ikke er vits å bruke masse tid på materials i Max dersom du skal eksportere og bruke modellene eksternt, som i en spilleditor. Jeg bruker materialeditoren i max kun i forbindelse med UV-mapping, for å se "on the fly" hvordan teksturene ter seg. Det er vanlig å sette opp egne materials i spilleditorene. Husk også at normal map er "bedre" enn bump. Nyere, mer optimalisert, teknologi med langt færre kalkulasjoner. De fleste nye spilleditorer støtter normal-maps.

Endret av UleDule
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...