Nipi Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hei! Jeg går på vg1 og har 1t matematikk. Nå holder vi på med sannsynlighetsregning og skal ha prøve neste uke. Mitt spørsmål til dere er: Er det en enkel måte å huske om en skal multiplisere eller addere når det er flere delforsøk? Synes boka bytter på, men det er sikkert bare meg. Trenger hjelp fra noen mattegenier ! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Boken bytter nok på, det er ikke bare deg. Boken bruker pluss når det er riktig og gange når det er riktig.. Stort sett ganger man sammen sannsynligheter hvis du vil finne sannsynligheten for at A og B inntreffer, og man legger sammen hvis du vil finne sannsynligheten for A eller B. Tenk deg terningkast: sannsynligheten for å få to seksere er sannsynligheten for sekser på første ganget med sannsynligheten for seks på den andre, mens sannsynligheten for å få fem eller seks er sannsynligheten for å få fem pluss sannsynligheten for å få seks. Endret 31. januar 2013 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Nipi Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Boken bytter nok på, det er ikke bare deg. Boken bruker pluss når det er riktig og gange når det er riktig.. Stort sett ganger man sammen sannsynligheter hvis du vil finne sannsynligheten for at A og B inntreffer, og man legger sammen hvis du vil finne sannsynligheten for A eller B. Tenk deg terningkast: sannsynligheten for å få to seksere er sannsynligheten for sekser på første ganget med sannsynligheten for seks på den andre, mens sannsynligheten for å få fem eller seks er sannsynligheten for å få fem pluss sannsynligheten for å få seks. Tuuuusen takk ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå