Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] OSX vil ikke boote - Får ikke formatert partisjonen

Anbefalte innlegg

TLDR: Får ikke bootet OSX. Har tilgang til filene på OSX-partisjonen min fra Windows som er installert på en annen partisjon, men får heller ikke formatert OSX-partisjonen, hverken vha. "Mac Recovery tools", eller fra Windows (se feilmelding nederst).

-----

Jeg kjører dual-boot på min macbook pro, med Windows 7 64-bit på den andre partisjonen. Harddisken er en Western Digital 7500BPKT 750 GB som jeg installerte i sommer.

Her om dagen gikk jeg tom for strøm når jeg var i Windows. Prøvde umiddelbart å skru den på igjen med strømtilførsel, men har satt OSX som primary boot, så den forsøkte å boote OSX. Det gikk dårlig, og maskinen ble bare stående på loading-screenen før login. Forsøkte derfor safe boot, men ingen forskjell, annet enn at den brukte lengre tid inn til loading-screenen.

Så satte jeg i Mac OSX installation DVD'en for å prøve å kjøre en "repair disk" vha. Disk Utility. Da fikk jeg beskjed om at det ikke gikk, med feilmeldingen "couldn't open disk". Prøvde derfor en formatering av partisjonen i stedet (i.e. "erase" som det heter i DU), men da fikk jeg ikke mountet disken. Prøvde å slette partisjonen, men det gikk heller ikke, av samme grunn.

Har backup av data, så da tenkte jeg egentlig bare å kjøre en restore, men siden jeg ikke får "mountet" disken kan jeg heller ikke kjøre "restore" på den.

Mitt siste håp var å sjekke om jeg fikk formatert disken fra Windows, så jeg rebootet, og oppdaget at jeg faktisk kunne åpne alle filene på OSX-partisjonen, og at alt så ut til å være lesbart. Når jeg imidlertid skulle kjøre en formatere OSX-partisjonen i cmd, fikk jeg følgende melding:

C:\>format E:

The type of the file system is RAW.

The new file system is NTFS.

Enter current volume label for drive E: MACINTOSH HD

WARNING, ALL DATA ON NON-REMOVABLE DISK

DRIVE E: WILL BE LOST!

Proceed with Format (Y/N)? Y

Formatting 618934M

1267578112 bad sectors were encountered during the format. These sectors cannot be guaranteed to have been cleaned.

Volume label (32 characters, ENTER for none)? TEMP

Creating file system structures.

The first NTFS boot sector is unwriteable.

All NTFS boot sectors are unwriteable. Cannot continue.

Format failed.

-------

Alt av googling sier at disken min er død, men det kan jo ikke stemme, siden jeg har tilgang til filene mine fra Windows.

Har helt ærlig ikke anelse om hva jeg skal gjøre next. Har ikke så veldig lyst til å slette Windows-partisjonen helt enda, men det er kanskje eneste løsning?

Tips mottas med takk. Si ifra hvis det er noe informasjon som mangler.

EDIT: Fikk slettet partisjonen vha. Disk Management i Windows nå. Fikk imidlertid melding om at partisjonen var i bruk, kanskje det var problemet? Sjekker om jeg får opprettet en ny partisjon og kjørt "restore" på den nå.

UPDATE: Det ledet ingen vei. Prøver killdisk nå.

Endret av Doobey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...