klomp1 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hei Jeg har en xcel fil som er listet slik i samme rad: A Navn Adresse/post nr Navn Adresse/post nr Navn Adresse/post nr osv (ca 1500 navn og adresser) Er det mulig å dele opp denne på en forholdsvis grei måte, slik at det blir: A B Navn Adresse Navn Adresse Navn Adresse Navn Adresse Jeg har forsøkt forskjellige macroer o.l. som jeg har googlet, men ingenting fungerer slik jeg vil. Har aldri jobbet noe særlig i xcel, så vet ikke helt hva jeg holder på med! En annen utfordring: Enkelte steder står adressen for seg, og post nummer for seg A Navn Adresse Navn Adresse Post nr og sted Navn Adresse Navn Adresse Navn Adresse Post nr og sted osv Håper noen kan hjelpe meg med dette Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Står det A1 Navn Ola Nordmann Addresse liksomveien 78 eller A1 Ola Nordmann Liksomveien 78 ? Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Hei Slik: A1 Ola Nordmann A2 Liksomveien 78 A3 Petter Pan A4 Liksomveien 77 osv Endret 1. februar 2013 av klomp1 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Hei Det er ingen enkel måte å gjøre dette på. Excel ser ikke forskjell på et navn og en adresse når de står i samme kolonne. Hadde det distinkt vært navn-adresse annenhver rad var dette enkelt, men når man innfører "enkelte steder er det annerledes" så er oppgaven en annen. Hvis hva du nevner er de absolutt eneste unntakene, lar det seg løse hvis postnummercella alltid begynner med tall. Men hvis det innimellom også finnes en tom linje, en fremmed tekst eller forekomster av adresse også over tre linjer, er dette nærmest umulig. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Hei Det er ingen enkel måte å gjøre dette på. Excel ser ikke forskjell på et navn og en adresse når de står i samme kolonne. Hadde det distinkt vært navn-adresse annenhver rad var dette enkelt, men når man innfører "enkelte steder er det annerledes" så er oppgaven en annen. Hvis hva du nevner er de absolutt eneste unntakene, lar det seg løse hvis postnummercella alltid begynner med tall. Men hvis det innimellom også finnes en tom linje, en fremmed tekst eller forekomster av adresse også over tre linjer, er dette nærmest umulig. Beste hilsen Harald Det jeg var redd for.. Da får vi finne på noe annet. Takk for svar Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Det jeg var redd for.. Da får vi finne på noe annet. Hvis du også har glede og Excel-læring av å løse dette, skal du få et forslag til retning: Kopier A-kolonnen (lista di) til C-kolonnen samme rad. Del så opp denne kolonnen ti enkeltord med Data - Tekst til kolonner, separator mellomrom. Nå står ordene spredd bortover c-d-e... Gå til Statistisk Sentralbyrå http://www.ssb.no/navn/ , finn listene Kvinnenamn brukt av 200 eller fleire og Mannsnamn brukt av 200 eller fleire, og lim de inn i et nytt Excel-ark. Gjør så et oppslag på enkeltordene til disse listene med en FINN.RAD-formel (VLOOKUP på engelsk). Der det er treff er raden navn, merk treffradene med en HVIS-formel. Dette går bra helt til du finner folk som bor i Arne Garborgs vei eller Kari Trestakks gate. Så trengs en regel til (ny HVIS) som sier at hvis raden direkte over er navn så er dette ikke navn. Når du har pålitelig merking av navneradene (og klonne A urørt inntakt), post tilbake for en makro som splitter opp. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 Hvis du også har glede og Excel-læring av å løse dette, skal du få et forslag til retning: Kopier A-kolonnen (lista di) til C-kolonnen samme rad. Del så opp denne kolonnen ti enkeltord med Data - Tekst til kolonner, separator mellomrom. Nå står ordene spredd bortover c-d-e... Gå til Statistisk Sentralbyrå http://www.ssb.no/navn/ , finn listene Kvinnenamn brukt av 200 eller fleire og Mannsnamn brukt av 200 eller fleire, og lim de inn i et nytt Excel-ark. Gjør så et oppslag på enkeltordene til disse listene med en FINN.RAD-formel (VLOOKUP på engelsk). Der det er treff er raden navn, merk treffradene med en HVIS-formel. Dette går bra helt til du finner folk som bor i Arne Garborgs vei eller Kari Trestakks gate. Så trengs en regel til (ny HVIS) som sier at hvis raden direkte over er navn så er dette ikke navn. Når du har pålitelig merking av navneradene (og klonne A urørt inntakt), post tilbake for en makro som splitter opp. Beste hilsen Harald Hørtes avasnert ut. Skal gi det et forsøk på jobb i morgen! Tusen takk Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Hei Slik: A1 Ola Nordmann A2 Liksomveien 78 A3 Petter Pan A4 Liksomveien 77 osv Hvis det kun står postnummer og sted på noen få oppføringer, og disse står på samme linje, kan du ikke bare fjerne disse? Lag f.eks en formel i kolonne B hvor du sjekker om det første tegnet i kolonne A er et tall. Bruk autofilter og slett alle radene hvor formelen returnerer SANN. Her er en formel du kan bruke: =ERTALL(VENSTRE(A1;1)+0) Alternativt så kan du jo lage en formel som gjør et forsøk på å identifisere det som står i kolonne A. Er det første tegnet et tall, så er det postnummer og sted, hvis det siste tegnet er et tall, da er det en adresse og stemmer ingen av disse, så er det et navn. Når det gjelder adressen, så kan jo sikkert Liksomveien 77A eller 77 A finnes, så da bør vi også sjekke nest, og tredje siste tegn. Formelen under vil merke radene med enten “Navn”, “Adresse” eller “Postnr”. =HVIS(ERTALL(VENSTRE(A1;1)+0);"Postnr";HVIS(ELLER(ERTALL(HØYRE(A1;1)+0);ERTALL(DELTEKST(A1;LENGDE(A1)-1;1)+0);ERTALL(DELTEKST(A1;LENGDE(A1)-2;1)+0));"Adresse";"Navn")) Hvis dette fungerer, så kan du jo definere at adressen skal stå i kolonne C, og postnummer+sted (der hvor dette finnes), skal stå i D. Eksempler på formler C1) =HVIS(B1="Navn";A2;"") D1) =HVIS(OG(B1="Navn";B3="Postnr");A3;"") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå