Gå til innhold

Hjelp ang. bil og hengervekt oppkjøring BE

Intel94

Anbefalte innlegg

Heisann!

I morgen (01.02) Skal eg ha oppkjøring på BE. Dette på reglene som gjaldt FØR 19. Januar, da eg var ferdig med det obligatoriske innen den datoen.

Sitter og er veldig usikker på dette med vekt og blir da pissnærvøs om at sensor skal finne på å spør om det og eg sliter med å svare!

La oss ta eit eksempel og visst nokon er gode på dette kan løse det og fortelle med korleis man løste det og forhåpentligvis gjer det med litt klokere!

BIlens egenvekt: 1500kg

Bilens totalvekt: 1900kg

Tillatt henger m/brems: 2000kg

Hengerens egenvekt: 900kg

Hengerens totalvekt: 1900kr

Tillatt last: 1000kg

Skjønner jo at bilen her har lov å trekke hengeren, men kjørelærar snakka om AKTUELL vekt og det lille han sa om dette har gått i glømmeboka. Nokon som kan hjelpe meg og gi meg døme på korleis aktuell hengervekt osv. regnes ut osv.? ALL seriøs hjelp er god hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktuell hengervekt er hengerens egenvekt pluss last.

Med fare for å undervurdere din forståelse av dette:

Et mer relevant problem hadde f.eks. vært en mellomstor stasjonsvogn med tillatt hengervekt på 1500kg. Gitt samme henger, vil kanskje spørsmålet vært hvor mye last du lovlig kan ha på hengeren. I dette tilfellet, med hengers egenvekt på 900kg' vil tillatt last være lik (tillatt hengervekt) minus (hengerens egenvekt). Her: 1500-900=600kg.

Rent for øvrig er BE veldig greit, hengers vekt uten last pluss last kan ikke være mer enn bilens tillatte hengervekt. B-førerkort er langt mer kinkig. :-)

Underforstått: Bilens totalvekt skal ikke ha noe å si rent lovmessig'

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

Så det er egentlig så enormt enkelt som at man tar å ser på kor mye bilen kan dra, sei 1500kg, så ser man at hengerkjøring veier 1000kg egenvekt(tillatt totalvekt 2000kg) og vips har man kun 500kg du kan laste hengeren med? Så enkelt og greit? Bilens hengervekt, minus hengervekt= tillat last? Må tydeligvis slutte å tenke så mye, hehe ;)

Lenke til kommentar

På BE er det eneste du trenger å tenke over om hengerens aktuelle totalvekt (dvs egenvekt+last der og da) er under bilens tillatte hengervekt. (Og om samlet aktuell totalvekt for bil og henger er lavere enn tillatt vogntogvekt; enkelte biler kan ikke ha maksimal last på både bil og henger samtidig...)

Lenke til kommentar

Ironisk nok er liksom dette den tingen du skal lære når du tar BE-lappen, og som gjør deg kvalifisert til å beregne hva du kan trekke uten å bruke vognkortdata i en slags "worst case"-beregning slik man gjør med "campingvognregelen" :)

Lykke til med oppkjøringen, flott at du nå har "knekt koden" :) Husk å be sensor om å gå ut av bilen OGSÅ hvis du må rygge inne på trafikkstasjonen. Og så pleier de å bli glade hvis man er spesifikk i hvordan man vil ha dem. Jeg pleier å be de som ser for meg om å holde seg nær hengerens venstre hjul, på en slik måte at de er synlige i speilet.

Lenke til kommentar

Var særs lite info eg fekk rundt vekt med henger, han gjekk kjapt gjennom det og ferdig med det! Men får tru det går bra, 50 min til oppkjøring og her har det snødd i natt... Wooho.

BESTÅTT! :D

Endret av Intel94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...