Tangier Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg har kjøpt meg en router, koblet den i porten og den fungerte slik den skal. Problemet var bare at jeg fikk vite at jeg ikke burde kjøre DHCP på den fordi det skapte bry for nettverksansvarlig. Jeg bor på studenthybel. Prøvde derfor å fikle meg fram for å skru av DHCP. Når jeg gjorde det ville ikke iPhonen koble seg opp på routeren via det trådløse, PCen fungerte bra med kabel. Søkte derfor litt rundt og fant ut at jeg måtte bruke statisk IP, så jeg skrudde over til det, fikk ikke det til å funke og skrudde tilbake til dynamisk. (Jeg gjorde noen andre ting og, men husker ikke hva de var akkurat) Problemet er det at jeg nå ikke får koblet til ruteren i det hele tatt, hverken med kabel eller trådløst. Det lyser og blinker der det skal gjøre det. Men på PCen så står det bare at kabelen er ikke plugget i. Har prøvd å resette routeren ved å holde inn knappen, men det ser ikke ut til å sette den tilbake til slik den var out of the box. Ja har holdt inne knappen i godt over 10 sekunder, står 8-10 i manualen. Prøvd å restarte den osv. Har koblet PCen rett i veggen igjen og der fungerer den utmerket, så det er ikke den det står på. Trenger hjelp til dette, så takk på forhånd Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Prøv ping 192.168.1.1 og se om du får svar fra routeren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Du må bruke DHCP på WAN-porten for at den skal få en IP-adresse fra det nettet du kobler deg til, og enten: - Bruke NAT, og lokal DHCP-server i routeren for dine enheter (foretrukken løsning) eller: - Bruke routeren som et aksesspunkt, uten lokal DHCP, da får du adressene for enheter på din router fra sentral DHCP-server. Dette kan være litt krøkkete å få satt opp på noen routermodeller/typer, men jeg kjenner ikke den du har. Endret 1. februar 2013 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Tangier Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Har prøvd på nytt idag, alt lyser som det skal på routeren, kobler inn kabel, får ikke kontakt, men den merker at den er koblet til, lyset på routeren lyser opp når jeg kobler til og quick setupen kanselleres med en gang jeg napper ut kabelen, hvis jeg ikke gjør det står den bare og søker til den til slutt sier at den ikke får svar. Prøvde å koble opp med trådløst, fikk connecta men begrenset tilgang, og fortsatt ingen svar når jeg prøver å gå inn på routeren via nettleser, aka 192.168.0.1 osv 1.1 og 0.100. Prøvde å pinge alle de forskjellige både når jeg var koblet til trådløst og med kabel, ingen svar. Ipconfig viser standard gateway : "blank" altså det står ingenting der. Subnet mask sier 255.255.0.0 Jeg veit jeg prøvde å sette opp statisk ip før det klikka for den, men satte det tilbake til dynamisk. Vet ikke hva den egentlig står på. Takk for svar mr Skrotnes , og takk for tips til å sette opp senere zanta, skal prøve å google dette, men først må jeg få kontakt med routeren. Har prøvd å resette flere ganger idag uten funksjon, synes dette er rart. Prøvd å skru av og på mens jeg holdt resetknappen, prøvd å resette mens den var avslått, påslått, aner ikke hva som skal til ass :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Det KAN jo tenkes at det er feil på routeren. Lenke til kommentar
Tangier Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Det KAN jo tenkes at det er feil på routeren. vel den fungerte helt fint til jeg begynte å kuke i configen heller brukerfeil, med mindre det er en defekt resetknapp da :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Alt som ikke er DOA fungerer helt til det feiler. Dette kan skje etter 10 sekunder eller etter 10 år. Lenke til kommentar
Tangier Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 sant nok, jeg får høre med komplett da om de har noe peil :/ ender vel opp med at jeg må sende inn og styre på, stress. så sier dem vel bare at det eneste de trengte å gjøre var å trykke på resetknappen... Fordi posten bumpa borti pakka på vei dit så blei det fiksa liksom, slikt skjer for ofte ass. Pleier å ha magiske fingre selv når kompiser lurer på hvorfor stæsj ikke funker, trykk der sier jeg, dem trykker, funker ikke, jeg kommer bort og trykker, se der ja, funka jo.. Rare greier Lenke til kommentar
Tangier Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Og der fikk jeg svar på hvor dum det går an å bli, var helt sikker på at det var 2 knapper bakpå ruteren, det var visst 3. Har nitrykka på QSS-knappen i tre dager, ikke resetknappen. Så da fikk jeg iallfall resatt den, lol. Da får jeg vel prøve å kjøre lokal DHCP, hva nå enn det er. Og håpe på at det ikke skaper trøbbel for resten av nettverket utenfor routeren min Edit: Tar gjerne imot tips på hva slags innstillinger som må forandres for dette Endret 1. februar 2013 av Tangier Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) DHCP er en IP-server i routeren på routerens fire LAN-porter og trådløsnett. Kobler du nettverkskabel fra veggkontakt i internettporten (WAN) på router, så er det helt greit at DHCP er aktivert på ditt lokale LAN. Men hvis du skal bruke routeren som aksesspunkt (koble kabel fra veggen i LAN), så må du slå av DHCP (LAN) i routeren. Dette for å unngå at DHCP-serveren fucker opp nettverket for alle andre ved å dele ut adresser fra din router. Endret 1. februar 2013 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
Tangier Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Aha, takk for oppklaringa, da trenger jeg ikke endre på noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå