Gå til innhold

IQ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Døren svinger begge veier i media om global-oppvarming? Ehm, nei? Det er alltid artikler som prøver å fremheve global-oppvarming hypotesen, men så vidt jeg kjenner, veldig veldig skjeldent noen i media som prøver å nedlegge den.

Da har du ikke lett lenge nok. Tilhengere av teorien om at det kun er solvariasjoner som skaper svingingene har vært i media mange ganger. De har bla brukt tidsserier på 6-7 år (!) for å "bevise" dette. Når tidsserien ble forlenget viste det seg at resultatet ikke var like imponerende.

Hmmm. Hva ser jeg her? Man bruker gjennomsnittstemperaturen fra 2 måneder fra ett år og sammenligner det med gjennomsnittstemperaturen fra 1901 til 1995???

Det er gjennomsnittstemperaturen for de tre månedene det er snakk om. Dvs, Juni-August 2003 sammenlignet med Juni-August gjennomsnittet fra 1901-1995. Noe annet er meningsløst.

Du har kanskje lyst å lese denne artikkelen som jeg har nettopp funnet, som er fra studier gjort av universitetet av Bern fra 1999. Det viser at stigning i temperatur kommer FØR stigning i CO2, at CO2 ikke forårsaker temperaturstigningen altså.

Du kan kanskje gi linken til denne historien/instituttet i Schweitz...

En har klima-indikatorer som feks iskjerner og treringer.
Ja, men disse er ikke så nøyaktige som rene temperaturmålinger, ikke i det hele tatt.

Det er ikke så nøyaktig. Men spørsmålet er om det er nøyaktig nok, og om det kan fortelle oss noe om klimaet. Kan ikke nok om temaet til å uttale meg, men det vil forundre meg om folk bruker ubrukelige datasett. Uansett, du kan jo prøve å opplyse meg om kvaliteten til iskjerner/treringer i klimasammenheng, i stedet for å bare avfeie det...

det er bare det at de som fremhever disse global-oppvarming tingene bruker ikke statistikken, det er urelevant siden de prøver å fremheve teorien.

For å publisere i vitenskapelige tidsskrift er arbeidet undersøkt av andre forskere. Om forskere prøver å publisere på måten du antyder, så blir de gjennomskuet rimelig kjapt, og arbeidet blir avvist.

Det har jeg vist ovenfor, at de tok gjennomsnittstemperaturen fra 2 måneder av 2003, også sammenligner de det med gjennomsnittstemperaturen fra 1901 til 1995!! Hallo? Går det virkelig an å være så teit?

Igjen, du har misforstått. Juni-August middel fra 1901 til 1995 er det det blir sammenlignet mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...