Jokka616 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Hei. Har akkurat fått mitt nye PC-bygg. Har kjøpt ett kabinett med 5 vifter i. Det er kun 2 chassis 4-pin vifte kontakter på hoved kortet. Viftene kan kobles med molex, og PSUen har 4 molex plugger jeg kan bruke. Men skulle gjerne hatt hastighetsregulering på alle viftene. Kan tenke meg det blir litt støy med 3 vifter som går på full guffe hele tiden. Er det en enkel og grei måte å fikse dette på? 4-pin y-splitter, om det går an å belaste de 2 chassis kontaktene med så mange vifter. Eller en molex tilpasset hastighetsregulator? Alle forslag taes imot med åpne armer:) Edit: Det er forresten han og hun molex på alle viftene + 4-pin. Da kan jeg i teorien få fire vifter på 2 chassis kontaktene. Om det ikke tar for mye strøm fra andre ting. Endret 31. januar 2013 av Jokka616 Lenke til kommentar
Doktor_Roberts Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Om du har 4 pin på alle viftene dine, eller en slags adapter fra molex til dette, ville jeg i ditt tilfelle gått til kjøp av en viftekontroller. http://www.dustinhome.no/product/5010586434/scythe-master-pro-fan-controller-6-channels/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker Denne er et veldig godt alternativ, og har 6 slots som kan kontrollere flere vifter hver (hver linje har max 30 watt). Viftekontrolleren har lange kabler med plass til 3, eller 4 pins connectere, som du lett kan gjemme bak i kabinettet. selve kontrolleren tar strøm fra en molex om jeg husker riktig. Den er billig og fungerer utmerket, men pass på om du har et panel foran bay'sa foran sånn at ikke knoppene kommer i veien om du bestemmer deg for å kjøpe :-) Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg ville ikke ha koblet på flere vifter enn 1 på de HK-kontaktene. Du sier ikke noe om hvor kraftige viftene dine er, men jeg regner med denne skulle holde i massevis: Lamptron viftestyring, FC3 http://techbay.no/product.html/lamptron-viftestyring-fc3-sort?category_id=153 Lenke til kommentar
Jokka616 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Om du har 4 pin på alle viftene dine, eller en slags adapter fra molex til dette, ville jeg i ditt tilfelle gått til kjøp av en viftekontroller. http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker Denne er et veldig godt alternativ, og har 6 slots som kan kontrollere flere vifter hver (hver linje har max 30 watt). Viftekontrolleren har lange kabler med plass til 3, eller 4 pins connectere, som du lett kan gjemme bak i kabinettet. selve kontrolleren tar strøm fra en molex om jeg husker riktig. Den er billig og fungerer utmerket, men pass på om du har et panel foran bay'sa foran sånn at ikke knoppene kommer i veien om du bestemmer deg for å kjøpe :-) Vet du hvordan den får temperatur signal? Den kan jeg kjøre alle viftene gjennom, og styre de individuelt. Passer greit til kabinettet også. Har plass til 3stk 5,25", skal kun ha en optisk enhet så plass bør det være nok av. Jeg ville ikke ha koblet på flere vifter enn 1 på de HK-kontaktene. Du sier ikke noe om hvor kraftige viftene dine er, men jeg regner med denne skulle holde i massevis: Lamptron viftestyring, FC3 http://techbay.no/pr...category_id=153 Ser denne har kun 3-pin tilkobling, men 4 og 3-pin går vel om hverandre? Det er ett Nzxt Tempest Evo kabinett med 2 x 140mm topp vifter og 3 x 120mm, to i front og en bak. Mener det var 9V maks. Ikke sikker på om det var på 140mm også. Tatt fra manualen: > The King reborn: Dual 120mm intake, Dual 140mm Exhaust with an additional side 120mm fan and rear 120mm fan makes NZXT Tempest one of top cases in cooling, maximizing air circulation in all areas. The new Tempest EVO has upgraded all 120mm fans to nine blade design fans that deliver more air (40CFM each) at low noise levels. Jeg har ikke den 120mm i siden Lenke til kommentar
Doktor_Roberts Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Den får temp. signal via noen dioder som følger med. Dette er bare en kabel med et slags kobberelement på tuppen som du slenger hvorhen du vil i kabinettet ditt, og så plugger du den inn bak i selve kontrolleren. er plass til rundt 8 sånne, men jeg vet ikke hvordan man får evt. sett alle siden panelet bare viser 2 temperaturer. Og ja, 3 og 4pin går om hverandre bare selve connectoren (som på hovedkortet) er kompitabel med 4 pin. Lenke til kommentar
Jokka616 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Ut i fra bilde på Dustin ser det ut som man kan velge kanaler 1-6, da blir sikkert temp føleren for den korresponderende viften også vist. Ikke vet jeg. Men kjøper en slik. Blir bra:) Hvordan ville du satt det opp? Alle gjennom styreenheten? To på HK og tre på styringen? Eller en på HK og fire på styringen? Ser for meg at det kan være kjekt å ha lett tilgang på styring av alle viftene. Ser Paladin bare ville koblet en på HK, noe spesiell grunn til det? Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Doktor_Roberts Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg ville personlig satt alle på viftestyringen. Da kan du kontrollere alle, noe som er bra om du vil enten ha det stille eller effektivt for f.eks. gaming. Vet ikke helt hvorfor han ville ha en på HK. Kanskje sysfan? Ikke vet jeg. Men det er enda lettere hastighetsregulering på kontrolleren uansett. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Viftene som kobles på HK har stort sett begrensede muligheter for kontroll (avhengig av HK) - har du vifter med PWM og HK som støtter dette kan du nok ihvertfall holde øye med hastighetene via egen software medølgende HK...kan egentlig ikke si noe utover det, da jeg alltid har kjørt alle vifter gjennom en rheostat-kontroller (manuell motstandsstyring), samme type som jeg linket til over. Det med kun 1 vifte pr. uttak på HK var for ikke å overbelaste uttaket, for dem har svært begrenset levering av strøm - jeg ville egentlig ikke ha satt noen vifter på HK i det hele tatt, og heller hatt alle på egen kontroller nettopp for bedre styring. 3-pin og 4-pin er kompatibel med hverandre, ja, men det kreves et adapter som enten burde følge med viftene/kabinettet eller styringen. Lamptron FC3 bakside: http://modshop.com.ua/products_pictures/lamptron/lamptron-fc3-silver-4-big.jpg Lenke til kommentar
Jokka616 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Skjønte ikke at du mente 1 per kanal:P Men da er jeg med på notene. Var heller ikke overbevist om at det var en lur løsning. Kjøre alt gjennom regulatoren. Blir det beste og enkleste å ha kontroll på. Dere får ha takk for god hjelp begge to. Nå gjenstår det bare å bygge ferdig og kjøpe en regulator. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Et tips til: skal du koble flere vifter på samme kanal, uansett hvilken kontroller du velger (såfremt den er kraftig nok), så sjekk at viftene har likt effekttrekk, ellers kan du ende opp med at en, mer lettdrevet vifte står å hyler allerede før den andre viften har startet. Dette er å sette ting litt på spissen, og er antageligvis ikke noe problem med vifter som allerede sitter i kabinettet da dem gjerne ikke har så store krav (og dermed ikke bråker så mye uansett), men det var noe jeg støtte på da jeg drev å skiftet ut alle mine vifter med high-power Delta-vifter. Edit: Typos. Dem kommer i hopetall nå som jeg for festlighets skyld prøver et <200kr. rubberdome tastatur, og har lagt MX Blue mech-tastedyret til side. :nei2: Endret 31. januar 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Jokka616 Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Det er bare 1A per kanal ved 12V, så er ikke så voldsomt med kraft man kan trekke ut. Men vi får se hva tempen blir i kabinettet etterhvert. Skulle tro de fem viftene som står der skal klare å holde tempen noe lunne i sjakk. Har også en arctic cooling freezer xtreme rev 2 til CPU, som var en god del større enn hva jeg hadde forestilt meg. Og ett GTX 670 OC Windforce, som ser ut til å kunne flytte litt luft. Har selv akkurat bestilt ett Qpad MK-50 MX red, som jeg er veldig spent på å få prøvd:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå