Gå til innhold

Angrefrist på bærbare


Anbefalte innlegg

Heisann, litt usikker på om dette er rette underforumet å spørre på, men jeg prøver meg.

 

Vi bestillte en Multicom Xishan W350E som vi mottok for snart to uker siden og vi vurderer nå å benytte oss av angrefristen på denne da nvidia skjermkortet mest sannsynelig er DOA og vi ikke er spesielt gira på å styre med retur i øst og vest før ting omsider kommer i orden allerede før vi har fått brukt varen.

 

Spørsmålet mitt er da om vi nå har brutt angrefrist retten? Alt av embalasje er intakt, og vi fjernet heller ikke skjermbeskyttelsen før vi testet maskinen, men vi måtte jo installere windows osv før vi fant problemet.

 

Følgende står opplyst på multicom sine sider:

14 dagers angrefrist:

Privatpersoner har 14 dagers lovbestemt angrefrist på produkter kjøpt via internett. Forutsetningen er at varen ikke er tatt i ordinært bruk, og kan leveres tilbake som tilnærmet ny.

 

Hva er definisjonen av "ordinært bruk", og har vi isåfall brutt denne? Kort oppsummert:

- Vi har brutt "teip" forseglingen vi måtte for å bruke maskinen, ingen av disse er forøvrig merket med noen beskjed om at angrefristen brytes, utover dette fremstår varen som da vi fikk den.

- Vi har startet maskinen og lagt inn windows på denne, vi har forøvrig ikke aktivert eller knyttet til oss noen lisenser.

 

På forhånd takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke tro at det skal være noe problem i ditt tilfelle. Men uansett så vil jeg anbefale deg å ringe til Multicom å snakke med dem om dette. De har helt klart bedre svar enn noen på dette forumet kan gi deg på en del spørsmål.

En ting jeg kan tenke meg at du vil få beskjed om er at du må avinstallere windows siden pc'n kom uten windows på.

 

Når dem sier "ordinært bruk" vil jeg tro at dem mener at du ikke skal ha aktivert lisenser og begynt å installere masse andre programmer. Men dette er også noe som Multicom selv kan gi deg best og riktig svar på.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg ringte inn dit og ble satt til teknisk avdeling, men etter lang ventetid i røret ble det bare lagt på grunnet stor pågang, så jeg ringte tilbake til salg og meldte angrefristen, så sender jeg bare tilbake og ser hva som skjer :p

Lenke til kommentar
Vi bestillte en Multicom Xishan W350E som vi mottok for snart to uker siden og vi vurderer nå å benytte oss av angrefristen på denne da nvidia skjermkortet mest sannsynelig er DOA og vi ikke er spesielt gira på å styre med retur i øst og vest før ting omsider kommer i orden allerede før vi har fått brukt varen.

Du skal ikke bruke angrerett men reklamasjonsrett. Angrerett forutsetter at du leverer tilbake en fullt fungerende og igjensalgbar vare. Dette produktet er defekt. Det er forbrukerkjøpsloven (reklamasjon) som er riktig lov å bruke ved DOA-problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ikke bruke angrerett men reklamasjonsrett. Angrerett forutsetter at du leverer tilbake en fullt fungerende og igjensalgbar vare. Dette produktet er defekt. Det er forbrukerkjøpsloven (reklamasjon) som er riktig lov å bruke ved DOA-problemer.

Han er ikke "spesielt gira på å styre med retur i øst og vest før ting omsider kommer i orden", som han sier. Og i følge angrerettsloven så skal gjenstanden tilbakeleveres i vesentlig samme stand som den var da han mottok den. Med andre ord kan han fortsatt bruke angreretten, selv om gjenstanden er defekt... fordi den var defekt da han mottok den (DOA). Men han bør absolutt informere om at gjenstanden er defekt, slik at den ikke sendes til en annen før den er fikset.

 

Nå skal det sies at en del produsenter og forhandlere har en policy på å bytte DOA-varer på stedet, slik at man slipper å vente på reparasjon. Men det vet jeg ikke om gjelder i dette tilfellet, og han har nå allerede tatt i bruk angreretten.

Lenke til kommentar

Går greit å benytte seg av angreretten, men kjenner jeg butikken rett kommer de til å ta rundt en tusenlapp for å ha satt i sammen maskinen til deg, pluss de sier sikkert at du må betale frakta sjøl.

Positive her blir jo at saken er ute av verden for godt, ved bruk av angreretten.

 

Dersom du "benytter" deg av garantien (er vel ingen som velger å reklamere på noe som er innenfor garantiperioden?), må butikken stå for alle kostnadene selv, men de vil forsøke å reparere maskinen for så å returnere den til deg igjen.

 

Angrerett

"Har du kjøpt varen for eksempel på internett, via telefon, auksjon eller på gatehjørnet, har du faktisk rett til å angre deg uten å begrunne det. Tanken er at du skal ha et sikkerhetsnett når du ikke har hatt anledning til å undersøke varen skikkelig."

http://www.forbrukerradet.no/forside

 

Anbefaler deg å opplyse butikken om at varen var defekt selv om du bruker angreretten slik at ikke du får skylda for noe!

Lenke til kommentar

Heldigvis var dette en ferdigprodusert maskin, og ikke en jeg fikk konfigurert :) Spent på hvordan det blir med frakten, men det er ikke noen krise egentlig så lenge jeg slipper å bruke mer tid på saken :p

 

Jeg opplyste dem om problemet før jeg meldte angrefrist og fikk et par tips de ville jeg skulle prøve ut, men innen jeg fikk svar hadde meldt angrefrist så jeg bare oppga hvilket ordrenr det gjaldt. Vet ikke om de gjør noe med den videre men føler jeg har gjort mitt ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...