Snøspade Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hei! Jeg bygget nylig en ekstra maskin for bruk i stua som HTPC. Dette er problemet: Når jeg spiller av video og har audio output på HDMI/DisplayPort i lydinnstillingene får jeg en irriterende skrapelyd ved jevne mellomrom. Ulyden gir seg imidlertid om jeg plugger inn vanlig grønn stereoplugg fra høytalerene til utgangen på hovedkortet, i stedet for HDMI. Etter en del googling kom jeg fram til en artikkel på ArchWiki som foreslo å endre på en fil i /etc/pulseaudio/ men det hadde dessverre ingen effekt. Glitches' date=' skips or crackling The newer implementation of PulseAudio sound server uses a timer-based audio scheduling instead of the traditional interrupt-driven approach. Timer-based scheduling may expose issues in some ALSA drivers. On the other hand, other drivers might be glitchy without it on, so check to see what works on your system. To turn timer-based scheduling off, replace the line: load-module module-udev-detect in /etc/pulse/default.pa by: load-module module-udev-detect tsched=0[/quote'] HDMI-utgangen er på hovedkortet, siden jeg ikke har dedikert skjermkort i boksen. Dette er systemet: OS: Ubuntu 12.04 LTS Mobo: ASUS P8Z77-M CPU: Intel Core i3-3220T Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å fikse dette? For øyeblikket går det å bruke jack'en, men denne løsningen blir fort gammel når jeg får reciever og surround i hus. Så langt har Ubuntu som medieboks vært plankekjør. Dette er den eneste tingen som har kranglet. Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hm, ser ut som det er problemer knyttet til samplingsrate i pusleaudio som rammer noen få. Forsøk følgende: sudo editor /etc/pulse/daemon.conf så legger du følgende linje nederst i filen: default-sample-rate = 48000 så lagrer du, og rebooter 1 Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Takker for svar! Skal prøve det så snart jeg kommer hjem, og gi tilbakemelding på hvordan det gikk! Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 8. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2013 (endret) Hm, ser ut som det er problemer knyttet til samplingsrate i pusleaudio som rammer noen få. Forsøk følgende: sudo editor /etc/pulse/daemon.conf så legger du følgende linje nederst i filen: default-sample-rate = 48000 så lagrer du, og rebooter Da har jeg fått prøvd det du foreslå, og kan melde great success! La inn den linjen nederst i filen, og med ett var ulyden borte Takker så mye for hjelpen, og merker herved tråden [LØST] Endret 8. februar 2013 av Optimuz Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Flotte greier, marker tråden som løst davel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå