Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannlege med panoramarøntgen

Acknot

Anbefalte innlegg

Jeg har besøkt en tannlegeklinikk i Budapest, og de har alt det nyeste og beste utstyret.

Etter det føles det rett og slett skikkelig dårlig å gå til tannlegen jeg bruker her hjemme. Jeg tror rett og slett ikke på at har oversikt og føler at det blir tilfeldig hva de finner og kan behandle.

Så nå leter Jeg leter etter ny tannlege og vil bruke en som har panoramarøntgen - i Bergen eller Oslo. Helst også Airstream; tannrens med "sandblåsing" med vann og saltpartikkler.

Panorama (egentlig en CT-scanner) tar hele munnen på ett bilde, så en kan se "alt":

panoramic.128204731_std.jpg

Endret av Acknot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har egentlig mindre presisjon på denne røntgentypen, selv m du ser større deler og kan diagnostisere ut fra det. Vanlig digitalrøntgen gir bedre presisjon og du kan også bruke XL-plater med radiografisk film som dekker mer enn de vanlige platene.

En del tannlegekontorer og praksiser har ORP-røntgen som tar slike panoramabilder. Hvis du leter litt så finner du det. Erik Barman har bl.a. slikt utstyr.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har besøkt en tannlegeklinikk i Budapest, og de har alt det nyeste og beste utstyret.

Etter det føles det rett og slett skikkelig dårlig å gå til tannlegen jeg bruker her hjemme. Jeg tror rett og slett ikke på at har oversikt og føler at det blir tilfeldig hva de finner og kan behandle.

Så nå leter Jeg leter etter ny tannlege og vil bruke en som har panoramarøntgen - i Bergen eller Oslo.

(...)

Bergen Nord tannhelsesenter: http://www.bgn-tannhelse.no/c-285-Klinikkens-beliggenhet.aspx

Vet ikke om de har airstream da.

Lenke til kommentar

Du har egentlig mindre presisjon på denne røntgentypen, selv m du ser større deler og kan diagnostisere ut fra det. Vanlig digitalrøntgen gir bedre presisjon og du kan også bruke XL-plater med radiografisk film som dekker mer enn de vanlige platene.

En del tannlegekontorer og praksiser har ORP-røntgen som tar slike panoramabilder. Hvis du leter litt så finner du det. Erik Barman har bl.a. slikt utstyr.

Takker for at du deler innsikt. Kanskje jeg var upresis; det er sikkert mulig at det finnes bedre måter å gjøre diagnose på et kjent problem men ingen tannlege jeg har gått til har tatt bilde av alle tennene ved kontroll.

Det jeg opplevde var at tannlegen der nede ved hjelp av dette ene bildet med en gang kommenterte to ting som han mente burde behandles. De hadde da min tannlege ikke lagt merke til ved vanlig halvårlig kontroll. Det er litt ubehagelig å være veldig detaljert her inne, men det var bl.a væskeansamling rundt roten på en tann jeg knakk og rotfylte som 12-åring.

Når jeg så nevnte disse observasjonene for tannlegen her hjemme, tok de bilde og så at det som ble påpekt der nede var riktig og burde behandles. Hvorpå jeg da fikk følesen av at tannlegen ikke hadde oversikt og mistet tilliten og nå leter etter en ny tannlege.

Er det evt mulig å ta "drop-in" bilde hos de vanlige labbene, f.eks. Unilabs? Åsane er helt på andre siden av Bergen fra der jeg bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...