-CerN- Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Fuktsensoren på min Samsung Galaxy S3 er utløst (den under batteriet), men det er jeg sikker på at ikke er min feil da den garantert har blitt utløst av kondens, noe det er vanskelig å unngå å utsette mobilene sine for. Da kommer du nok til å bli skuffet når du leverer den inn. Kondens er ene og alene ditt ansvar å holde den unna. Hvis det er spor etter fuktskade, kondens eller ei så har du ikke garanti på produktet. Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Kan man ikke kjøpe ny fuktsensor på ebay da ? Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Er du i tvil så sjekk forbrukerkjøpsloven på lovdataSjekk gjerne med Lovdata. Husk bare at en lovbestemmelse ikke er det samme som en rettsregel. Rettsregelen finner du først etter å ha tolket ordlyden i lovteksten og satt denne i sammenheng med de andre rettskildefaktorene, som lovens forarbeid, rettspraksis osv.Det folk flest forbinder med kjøp, er ikke alltid et kjøp, og når er en forbruker en forbruker etter forbrukerkjøpsloven? Det er ikke et kjøp etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven om du "kjøper" musikk fra iTunes eller kjøper togbillett med NSBs mobil-app (stifter en rettighet). Og du er ikke et forbrukerkjøp om du handler med andre forbrukere eller kjøper mobil via en arbeidsgiver (unntatt når arbeidsgiver har salg av slike produkter som en del av sin næringsvirksomhet). takk for info om lovdata, etter hva jeg husker definerer vel forbrukerkjøpsloven hva som er hva når det kommer til kjøp. Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Greit nok med reklamasjon og slikt på papiret, men i praksis er det gjerne en god runde eller 5 med butikk/verksted for å få noe mer ut av det. Har hatt noen saker med ymse firma gjennom årene, og det holder ikke bare å peke på reklamasjonsretten. Jeg har også jobbet som selger av blant annet elektronikk, og de færreste kunder kjenner sine rettigheter. Noen tror de har minst 5 års garanti på alt, mens andre knapt vet de har noen i det hele tatt. Det ikke alle som orker å sette i gang sak når verksted eller butikk står med armene i kors og rister på hodet. Hvis en ikke prøver, trenger man heller ikke forvente noen resultater. Jeg skal dra inn litt av erfaringen min som tidligere InfoCare tekniker: Hvis verkstedet ikke får gjennomslag er det ingenting i veien for at kunden selv tar kontakt med produsenten og refererer til saken, dette løste 2-3 vanskelige saker for meg. Denne artikkelen er jo ikke noe annet en genistrek fra Iphoneklinikken i Stavanger som ikke er autorisert apple verksted. Han kan fikse telefonen din som egentlig er fuktskadet, men antar at han ikke tar ansvar for senere følgefeil som ett resultat av fuktskaden. Lur måte å skaffe kunder til sitt uaotoriserte verksted og amobil biter på :-) Ikke for og gå iphone klinikken i forsvar her, men 3 mnd garanti på rep er ganske normalt i serviceverden. har en dell inspiron duo (laptop har samme desgn ca som xps duo) som ble sendt inn til infocare.no som påstod netopp foktskade som problem (infocare service var via dell) faren min ga opp å prøve å få den reparerert så han betalte for ny men uanset åpnet pc-en og jeg fant ingen foktskader (de hevdet også at tastaturet var skadet, rart at det virker på en anen laptop -_- Dell styrer verkstedene de bruker veldig mye i forhold til andre produsenter. Produsentene kan ikke gi deg dårligere garanti en kjøpsloven sier du skal ha som reklamasjonsrett. De kan bare gå andre veien Jøss, sett deg inn i forskjellen på garanti og reklamasjon så ser du fort feilen her. (nevnt i tråden ganske godt). Kan man ikke kjøpe ny fuktsensor på ebay da ? Hva tror du skjer med garantien din når du åpner telefonen og bytter sensorene? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Tett i nøtten du Du som selger, kan ikke si f.eks at "vi gir deg en måned garanti på denne bilen" og hevde den overstyrer reklamasjonretten man har. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Men selger kan si at mobilen kun skal brukes innendørs, ellers ryker garantien på en måned. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Selv om garanti ikke er noe styrt av loven, så kan ikke si at den gir deg mindre rettigheter en det reklamasjonsretten gir deg. Hadde det med en mobiltelefon, kjøpt for 3 år siden, skjermen sluttet å reagere (touch), sendte inn til Moobi, fikk tilbake svar at telefonen hadde bare 2 års garanti og de skulle ha 1800kr for å bytte den. Sendte som svar at i Norge har man 5 år reklamasjon på mobiltelefoni så lenge det ikke er forbruksmatriell eller bruksslitasje, fikk tilbake et beklager og de byttet skjerm "gratis". Det jeg mener Og der svarte noen i mellom, ville ikke redigere ettersom man kan slå sammen to ved å svare under sitt eget svar Men selger kan si at mobilen kun skal brukes innendørs, ellers ryker garantien på en måned. Det kan han godt si, men er det en mobiltelefon så kan du komme tilbake om 4 år og 1 måned og reklamere Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Det kan han godt si, men er det en mobiltelefon så kan du komme tilbake om 4 år og 1 måned og reklamere Forutsatt at det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Og det er ikke en selvfølge. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Enten er det mange utdannete serviceteknikkere her, eller så er det mange bedrevitere. Det er en grunn til at telefonen sendes til et autorisert verksted, og ikke åpnes av Kjell som sitter på skrivebord 12 på kundeservice. Kjell har sansynligvis akkurat samme kompetanse til å avgjøre om en telefon er fuktskadet som samtlige andre forbrukere, men dette er ikke nok! Jeg finner det svært underlig at gud og hvermann plutselig er utdannet teknikker når de får en reklamasjonsak. "Jeg ser ikke noen fuktskader på dette bildet!!!!!1111 omg!" Nei vell, men så har du heller aldri blitt opplært til å se dem heller. Det er ikke slik at en telefon med fuktskade ser ut som en søramerikansk sump inni, eller at den ser ut som alle de "worst case" bildene som florerer på nettet. Elektronikk er utsatt for korrosjon, og når lederne er så tynne som de er, så kan de gå galt. Er det slik at dere driter i takstmann når dere skal selge hus også? Eller bygger våtrom bare på gefühlen? Endret 1. februar 2013 av Zepticon 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Forutsatt at det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Og det er ikke en selvfølge. Nettopp, derfor jeg skrev: Sendte som svar at i Norge har man 5 år reklamasjon på mobiltelefoni så lenge det ikke er forbruksmateriell eller bruks slitasje, fikk tilbake et beklager og de byttet skjerm "gratis". Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 off-topic, men la gå: Er det slik at dere driter i takstmann når dere skal selge hus også? Kunne like gjerne gjort det og taksert selv. Når vi solgte forrige leilighet gikk takstmannen gjennom hele leiligheten, for deretter å ringe megler for å høre hva han mente. Han mente det samme som vi hadde sagt på forhånd, så da ble det det. Tullete system dette. Eller bygger våtrom bare på gefühlen? 'Det gjorde forrige eiere av nåværende leilighet ("med hjelp av fagmann"). Ikkje bra. Ellers fullstendig enig i alt du skrev. Problemet er gjerne at mobiler ofte har fuktskade uten noen åpenbar årsak. Om det er reelle fuktskader tyder det jo på at altfor mange mobiler aldri skulle forlat tegnebordet. Er det ikke reelle fuktskader tyder dette på overdreven bruk av en enkel unnskyldning for å slippe sak. Noen mobiler har overlevd timer på flere meters dyp i sjøen (etter noen døgn til tørk - like fine). Andre mobiler tåler ikke daglig bruk, og slutter plutselig å virke som de skal. Verksted skylder da ofte på fukt. 1 Lenke til kommentar
gesu Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Liten tvil om at mobilbransjen er useriøs,råtten rett og slett. Styres av produsentene,og norske forbrukere får ikke den servicen de har krav på. Ser ikke ut som noen evner å rydde opp heller.Det er det værste. 1 Lenke til kommentar
elaffen Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Vi har henvendt oss til Apple for å få deres kommentar til påstandene om at overfølsomme fuktindikatorer brukes så grunn til å avvise telefoner ved serviceverkstedene. Så langt har vi bare fått en bekreftelse på at spørsmålet om et tilsvar er mottatt. Lykke til. Har dere noen gang fått svar fra Apple om noe som helst? Jeg trodde bare det var en av de topp-10 som kunne uttale seg om produkter og tjenester fra Apple. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Liten tvil om at mobilbransjen er useriøs,råtten rett og slett. Styres av produsentene,og norske forbrukere får ikke den servicen de har krav på. Ser ikke ut som noen evner å rydde opp heller.Det er det værste. Vet ikke hva du røyker, men det er neppe lovlig i Norge. Det der er det mest idiotiske og største skivebommen jeg har lest her på forumet på flere dager, og det sier ganske så mye. Når du uttrykker deg på den måten så viser det at du ikke har peiling i det hele tatt. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Må alle fuktindikatorne skifte farge for å kunne kalle det vannskade? Min Samsung Galaxy S2 fikk plutselig en feil som angår batteriet, men feilen ligger ikke i selve batteriet. (kryssbyttet med kollega.) Jeg har sendt den inn til Deltaservice. Mannen i skranken i NetCom-butikken viste meg den ene fuktindikatoren, som var hvit. Den indikatoren du kan se hvis du tar ut batteriet. Han sa at det også er en indikator inni telefonen. Den kan man ikke se uten å åpne den. Kan den være rød, selv om den bak batteriet var hvit? Hva blir da konklusjonen? Garanti eller fuktskade? Har du lest artikkelen? En utløst fuktindikator betyr ikke nødvendigvis at telefonen er fuktskadet, den bidrar bare som et lite hint til tekniker om at telefonen bør kontrolleres for fuktskader/korrosjon. I tillegg bør det gjerne (i visse tilfeller?) påvises/sannsynliggjøres en sammenheng mellom skaden og det opplevde problemet. Ikke for og gå iphone klinikken i forsvar her, men 3 mnd garanti på rep er ganske normalt i serviceverden. Bransjen har selv uttalt at 5-6 uker er "rimelig tid", noe som har blitt konvensjon, og som praktiseres. Dette går forsåvidt på det journalisten skriver: Husk bare at en lovbestemmelse ikke er det samme som en rettsregel. Rettsregelen finner du først etter å ha tolket ordlyden i lovteksten og satt denne i sammenheng med de andre rettskildefaktorene, som lovens forarbeid, rettspraksis osv. Tidsfristen står ikke skrevet i lovteksten, men det er slik den praktiseres (for dette markedet). Tar avhjelp lenger enn "rimelig tid" kan kunden kreve prisavslag eller heving jfr. forbrukerkjøpslovens §31 og 32. Lenke til kommentar
gesu Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Liten tvil om at mobilbransjen er useriøs,råtten rett og slett. Styres av produsentene,og norske forbrukere får ikke den servicen de har krav på. Ser ikke ut som noen evner å rydde opp heller.Det er det værste.Vet ikke hva du røyker, men det er neppe lovlig i Norge. Det der er det mest idiotiske og største skivebommen jeg har lest her på forumet på flere dager, og det sier ganske så mye. Når du uttrykker deg på den måten så viser det at du ikke har peiling i det hele tatt. Peiling på hva?skivebom?Tror nok bransjen bør gå i seg selv.Når så mange kunder blir avvist er det noe som sier meg at bransjen kanskje trenger litt hjelp.Kanskje er dette grunnen tli at forbrukerrådet har kommet på banen.De er vel på villspor de også...... Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Forbrukerrådet er noen ganger på villspor. For de forteller kunden litt for ofte kun det kunden ønsker å høre. Likevel er de ikke så mye på villspor som det du er. Heldigvis har ikke forbrukerrådet dømmende kraft. FTU har det. Har du noen gang jobbet på et verksted? Har du noen gang jobbet hos en forhandler? Har du noen gang jobbet for FTU eller forbrukerrådet? At så mange kunder blir avvist betyr bare en ting. At kunder ikke kan behandle telefonene sine. Stort sett hver eneste dag det regner så ser jeg en eller annen kunde som misshandler telefonen sin. Nei det er ikke produsenten sin feil. Selv om det regner 280 dager i året så betyr ikke det at du skal stå ute å snakke i telefonen når det regner. Jeg har selv jobbet for et mobilverksted i 9 år som tekniker og jeg har jobbet hos forhandler i 6-7 år. Hvis du hadde hatt en anelse snøring så hadde du vist at det er utrolig mange feil påført av brukeren som blir reparert på goodwill rett og slett fordi det er mennesker som tar avgjørelsen på hvem som skal ta regninga. Ved tvil kom brukeren alltid til gode. Ved væskeskade så lot vi alltid 2 teknikere se skaden før arbeidsrapporten ble skrevet, rett og slett for sikkerhet. Forbrukerrådet har vært på banen i alle år de. Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt truet med forbrukerrådet, tv2-hjelperdeg og FBI. Aldri sett noe til de. Kun 1 gang har jeg måtte sende kopi av arbeidsrapport samt bilder til forbrukerrådet. De avsluttet saken med det Kunder har nektet å tru på meg og bildene mine. Da har jeg tilbudt dem å få tilbake telefonen mot avgift, og hvis de får reparert den samme telefonen hos et annet autorisert verksted på garanti/reklamasjon så skal jeg tilbakebetale returavgiften. Har aldri måtte tilbakebetale returavgiften Styres av produsent du liksom. En butikk/kjede kan fritt velge hvilket verksted de ønsker å bruke. Trur du at de fortsetter å bruke et verksted som gang på gang tråkker på deres kunder? Nei tenk deg nå litt om før du skriver slik piss som du kommer med der. Hvis du leser dommene til FTU så finner du ut at de fleste væskeskade-sakene som kommer kunden til gode gjelder telefoner som er under 6 mnd. Grunnen til at de kommer kunden til gode er rett og slett fordi verkstedet ikke har skrevet god nok arbeidsrapport, eller at forhandleren ikke har klart å videreformidle arbeidsrapporten i sin helhet. En god arbeidsrapport for væskeskade bør fortelle sammenheng mellom oppgitt feilmelding og skade. Bør også fortelle hvor væsken har kommet inn. 1 Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Et innspill i debatten. Jeg har behandlet min telefon så fint som overhodet mulig i 10 måneder nå. Dette er resultatet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1376111&view=findpost&p=20192387 Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Det er mye som tyder på at problemet egentlig dreier seg om hvor utsatt mobiler er for fukt. Når såpass mange kunder blir overrasket over at fukt er årsaken til at mobilen har sluttet å virke, er det jo liten tvil. Jeg bruker mobilen slik jeg mener den er ment å brukes, dvs at jeg ikke legger igjen mobilen hjemme om det er kaldt ute eller regner. Jeg bader ikke med den, men legger den heller ikke hjemme om jeg skal svømme (garderoben er gjerne litt fuktig) eller gå en tur mens det regner. Med andre blir den utsatt for noe fuktige omgivelser en gang i blant, men det bør den da tåle også. Ellers kunne jeg bare latt den ligge hjemme, sånn i tilfelle det skulle regne en dag... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Et stort problem når det gjelder slike garanti / reklamasjon henvendelser er jo at folk er utrolig utspekulerte i dagens samfunn. Folk kan jo stå å lire av seg det ene og det andre i det de skal levere inn et produkt på garanti eller reklamasjon hvor halvparten av det de sier er rent oppspinn. Folk kan komme med knust glass, sprukket LCD-panel og alt mulig rart å hevde at telefonen bare har ligget på silkeputa hjemme helt siden de kjøpte den for flere måneder siden. Folk er også veldig flinke til å ikke klare å se lenger enn egen nesetipp, så ting som kondens er jo et totalt fremmedord og opptil flere forstår jo selv ikke at det å ha telefonen i lomma under pøsende regnvær fort kan skape problemer. At det finnes ærlige personer der ute, og at noen er ekstremt uheldige og kanskje ikke har hatt telefonen i nærheten av være eller vindforhold som burde tilsi at telefonen skal ha fått problemer er greit nok, disse drukner dessverre i flommen av personer som innbiller seg det at om de leverer telefoner og bare er sta nok så kan de få selv den mest smadrede telefonen dekt på garanti. Har vært borti folk som skal levere telefoner hvor lappen, som sitter under batteriet med produktnummer, serienummer og IMEI faktisk er fjernet og disse påstår at i de 2-3 mnd de har hatt telefonen så har aldri noen andre enn dem vært i nærheten av telefonen, og de selv har aldri rørt den noe annet enn ved helt normalt og lett bruk. Verkstedet åpner telefonen, finner tydelige tegn til at denne har vært tuklet med av uautorisert personell og etter x-antall runder så kom det frem at kanskje, noen, en eller annen gang kunne muligens ha rørt den, kanskje. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg