RuneBr Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Har forsøkt å installere en ny Sony CD-spiller på en gammel Win95 Pentium TCI-maskin. Måtte da flytte "datakabelen" fra hovedkortet til harddisken opp et hakk. Dvs at harddisken ikke lengre er festet på den sorte "platen" i enden av "datakabelen", men på "plate" nummer 2. CD-spilleren er montert over harddisken og har fått "ende-platen", dvs den platen som harddisken hadde før. Fant en ledig strømtilgang som jeg koblet i CD-spilleren. Var veldig fornøyd med meg selv, men det viser seg at det ikke lengre kommer bilde til skjermen fra PC-en. Jeg har forsøkt skjermen fra en bærbar PC, så det er ikke problemer med skjermen eller strømtilgang på skjermen. Jeg har klart å åpne og lukke CD-spilleren. Jeg har koblet et sett PC-høytalere rett til CD-spilleren og får lyd gjennom dem (men litt skurrete lyd). På harddisken er det to lys. Det ene har bilde av en slags sol og lyser grønt. Antar at det betyr at det er strøm. Det andre lyset har hard-disk-symbol og lyser rosa. Jeg kan ikke huske om det også lyste grønt tidligere. Når jeg starter maskinen begynner viften å gå, men jeg kan ikke høre noen omfattende systemsjekk (f.eks. av stasjon a: etc.) På selve maskinen lyser Power, Turbo, men ikke H.D.D-lampen. For meg synes det som om harddisken ikke er riktig installert. Det går to ledninger inn til den (datakabelen + strømkabelen). Skal det være flere? Har rekkefølgen på datakabelen noe å si? Er det noen måte å kontrollere at datakabelen er riktig satt inn i harddisken? PS: Beklager langt spm, men er usikker på hvilke opplysninger som er relevante og ikke. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Har du satt jumperne på disken og Cd-rommen korrekt ? I oppsettet ditt må disken stå som master og CD-rommen som slave. Les på Cd-rommen og disken så finner du ut hvor jumperne skal stå ! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 På harddisken er det to lys. Nei. Det finnes ikke noe lys på harddisken. Det du her kaller harddisk er det som kalles kabinettet. Spørs om du har snudd en flatkabel feil vei da du plugget den inn i disk eller CD. Noen BIOSer låser seg da. Lenke til kommentar
RuneBr Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Det løste seg fint ved å - bytte om rekkefølgen på harddisk og CD-rom og - gjøre CD-spilleren om til Slave => Takker for supre svar. Supert forum! Dere er både super-flinke og hjelpsomme! :smile: PS: Jeg ber dere være beredt for assistanse på mine neste prosjekt :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå