Gå til innhold

Prolaps i rygg, ønsker å gå masse ned i vekt

Anbefalte innlegg

Heihei

Som emnet sier har jeg prolaps i ryggen, jeg har tilogmed to av dem.. Og jeg er ganske dårlig i perioder.. Jeg er nødt til å bygge opp ryggen og samtidig gå ned masse i kilo. Noen som har noen gode råd til meg? Jeg har medlemsskap på treningsstudio, nettopp starta, og vet jeg elsker styrke og mølla iallefall, mens roing er helt grusomt.

Trenger dere å vite vekt og slike ting, så hyl ut, ikke vær redd for å spørre ;)

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke øvelser har du vondt i / har fått beskjed om å unngå?

Er knebøy vond burde du heller prøve leg-press osv.

Når du skal ned i vekt så blir selve treningen med vekter mer likegyldig da hele målet med treningen er å beholde på muskelmasse og bruke kalorier.

Siden du er nybegynner vil du også øke i styrke også pga bedre teknikk som læres, men det gjør man vanligvis ikke på kaliriunderskudd.

Hvor mye du vet om kosthold vet jeg ikke, men for å gå ned i vekt den sunneste måten så gjelder det å ta sin egen vekt og gange med 21-28 ( kalorier ) og det blir totalen du må spise hver dag.

For eksempel 100kg x 21 = 2100kcal pr dag.

Man må også bevege seg / trene for 500kcal pr dag som er ca en time.

Med 3 styrkeøkter i uka blir det 4 dager hvor man må gå seg en tur eller mølla / aktivitet en times tid.

Disse 2 sammen gir 1 kg rent fett ned i uka om man er under 100kg og litt mer om man er over.

Det er ansett som den raskeste måten uten å miste muskelmasse.

Når det kommer til kosten på kcal-underskudd så lønner det seg å holde proteininntaket på 2.6-3g pr kg kroppsvekt. Det vil gi en større metthetsfølese og pga en termisk effekt på 25% vil det koste kroppen mer energi å fordøye proteinen VS karbohydrat sammen med at det vil bidra til å holde på muskelmassen.

Det er 4 kcal pr gram protein så for en på 100kg med 3g pr kg blir det 300gram protein som er 1200kcal av de totale 2100 man hadde som 100kg.

Resten av kcal kan man spise hva man vil for, men frukt og sunne ting vil gi mer volum og bedre blodsukker en fast-food og annen mat som blir lite i volum og man blir gående sulten.

Når det kommer til treningsprogram er RYP på tn.no bra, der får du ferdig utregnet med øvelsesguide.

Det finnes mange programmer

http://www.kalibergym.no/helkroppsprogram/

Fellestrekkene som nybegynner er at det er helkroppsprogrammer 3x uka.

Lenke til kommentar

Hvilke øvelser har du vondt i / har fått beskjed om å unngå?

Er knebøy vond burde du heller prøve leg-press osv.

Når du skal ned i vekt så blir selve treningen med vekter mer likegyldig da hele målet med treningen er å beholde på muskelmasse og bruke kalorier.

Siden du er nybegynner vil du også øke i styrke også pga bedre teknikk som læres, men det gjør man vanligvis ikke på kaliriunderskudd.

Hvor mye du vet om kosthold vet jeg ikke, men for å gå ned i vekt den sunneste måten så gjelder det å ta sin egen vekt og gange med 21-28 ( kalorier ) og det blir totalen du må spise hver dag.

For eksempel 100kg x 21 = 2100kcal pr dag.

Man må også bevege seg / trene for 500kcal pr dag som er ca en time.

Med 3 styrkeøkter i uka blir det 4 dager hvor man må gå seg en tur eller mølla / aktivitet en times tid.

Disse 2 sammen gir 1 kg rent fett ned i uka om man er under 100kg og litt mer om man er over.

Det er ansett som den raskeste måten uten å miste muskelmasse.

Når det kommer til kosten på kcal-underskudd så lønner det seg å holde proteininntaket på 2.6-3g pr kg kroppsvekt. Det vil gi en større metthetsfølese og pga en termisk effekt på 25% vil det koste kroppen mer energi å fordøye proteinen VS karbohydrat sammen med at det vil bidra til å holde på muskelmassen.

Det er 4 kcal pr gram protein så for en på 100kg med 3g pr kg blir det 300gram protein som er 1200kcal av de totale 2100 man hadde som 100kg.

Resten av kcal kan man spise hva man vil for, men frukt og sunne ting vil gi mer volum og bedre blodsukker en fast-food og annen mat som blir lite i volum og man blir gående sulten.

Når det kommer til treningsprogram er RYP på tn.no bra, der får du ferdig utregnet med øvelsesguide.

Det finnes mange programmer

http://www.kalibergy...lkroppsprogram/

Fellestrekkene som nybegynner er at det er helkroppsprogrammer 3x uka.

Wow, tusen takk for masse nyttig og spennende informasjon. Dette hjalp mye.

Legen min er en totalt idiot (skal bytte han ut), men han har bare fortalt at jeg må trene hver dag og at jeg må leve med prolapsene resten av livet.. Så jeg aner lite om hva jeg kan og ikke kan gjøre, desverre..

Men dette du sa nå, det skal jeg ta med videre og bruke aktivt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv en prolaps i korsryggen, jeg tener mage og nedre del av rygg hver uke for at muskulaturen skal støtte opp best mulig. Dette hjelper mye på og det kan jeg anbefale, du bør prøve deg fram til hvilke korsryggøvelser som funker for deg uten at det blir vondt.

Ellers vil jeg anbefale det å gå mye turer ute da dette aktiviserer ryggsøyla og frigjør en slags gass inni der(usikker på formuleringen men jeg fikk vite et av en kiropraktor). Turene må være på minst 15 minutter for at dette skal virke.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...