Gå til innhold

Kamera og utstyr til filming i klubber/fester/konserter/etc


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger et kamera og tilhørende utstyr for å filme på fester, i klubber, backstage på konserter, etc. Det er gjerne mørke omgivelser, men med mye varierende lys fra lasere, lyskastere, røykmaskiner, osv. Jeg vet ingenting om hvor jeg skal begynne, og vet hverken om jeg ser etter et speilreflekskamera eller et videokamera. Jeg vet bare at jeg trenger gode opptak! Jeg har sett at noen bruker et ekstra lys de fester til speilrefleksen sin, men jeg aner ikke hva dette heter... En ekstern mikrofon vil nok også bli nødvendig. Er det noen som kan hjelpe meg med å foreslå hva slags utstyr jeg kan bruke for å få gode resultater? Budsjettmessig får det koste hva det koste vil (helst ikke så mye mer enn 15 000).

 

På forhånd tusen takk for svar og hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok ikke en 5D Mark III for den prisen, særlig med alt av utstyr som er kjekt å ha med. Jeg vil anbefale ett eller annet kamera med relativt stor bildebrikke kombinert med et objektiv med ganske stor blender. Bare for å kaste ut noen forslag:

 

Nikon D600 + 24-85mm f/3,5-5,6 til ca 16000 kr eller

Nikon D5200 + 18-55mm f/3,5-5,6 VR til ca 6200 kr + Sigma 17-50mm f/2,8 OS HSM til ca 4500 kr

 

Legg til skulderstøtte/rigg, en god ekstern mikrofon, kameralys, minnekort og ryggsekk til utstyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder med en 5D MkII m/50mm f/1.4 og et godt stativ samt ekstern opptaker til sceneopptak, anbefaler ikke mikrofon og ta opp i selve kameraet, man får bedre lydfiler ved og synke lyd/bilde i etterkant, og man kan koble opptakeren til miksebordet hvis man vil.

Lys tror jeg ikke er nødvendig ved rene sceneopptak men ellers kan det være greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det bruker de fleste som filmer i lignende omgivelser speilreflekser... En ekstern opptaker høres ut som en god ide. Har dere noen anbefalinger om et godt kameralys og stativ? :) Det er vanskelig å bare bla seg nedover nettbutikker uten å egentlig vite hva jeg skal se etter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...