Tom&Jerry Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Jeg er nå 22 år og står foreløbig uten GENS (generell studiekompetanse) I alle fall slik jeg forstår det så har jeg ikke oppnådd dette målet.Man kan si det sånn at jeg tok VGS ganske useriøst, forstod ikke alvoret og kosekvensene av å ta skolen så avslappet.Har nå kommet til et punkt i livet hvor jeg vil utdanne meg på bachelorgrad og eventuelt videre på mastergrad. Desverre er det ganske høyt snitt på de linjene jeg ønsker å komme inn på (4,2 va vel dårligste elev i fjor blandt de linjene jeg er mest nyskjerrig på.)Tenkte å melde meg opp på noen eksamener for å kunne ha en nubbesjanse til høsten på høyskoler rundt om. Vil det ikke her være lurt å melde seg opp i fag man faktisk kan få bra karakter i uten å studere dette lenge i forkant? Ikke misforstå meg, men jeg mener her fag som historie, naturfag, norsk muntlig osv og ikke fag som matte der man MÅ kunne alt grunnleggende i bunn.Ettersom jeg tar alt mye mer seriøst nå og er litt mer "voksen" i hodet, så tror jeg at jeg skal klare å oppnå rimelig bra karakter i de nevnte fagene over.Vinduet stenger om 2 dager for oppmelding nå til våren, så har litt dårlig tid på meg til å få meldt meg på. Eksamensperioden er vel i mai en gang.Tips?Edit:Har nå regnet ut at jeg har * Li snitt ved hjelp av karakterkalkulator hos utdanning.no. Her la jeg inn alderspoeng, førstegangstjeneste osv. Dette var langt over det jeg var klar over. Endret 30. juli 2014 av Mantoius Lenke til kommentar
HTvetene Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Du kunne jo vurdert og forbedre naturfag, historie og engelsk samt programfaget medieproduksjon? Dette vil forhåpentligvis gi deg et høyere snitt og et komplett vitnemål. Hva tenker du og studere? Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hei! For å få GENS er det et visst antall timer du må ha godkjent på vitnemålet. Altså er det fullt mulig at du blir nødt til å forbedre noen av programfagene dine for å få et gyldig vitnemål. Vet dessverre ikke så mye om vitnemål fra media, så jeg anbefaler deg å ringe til din gamle VGS i dag før fristen for privatistoppmelding utløper. Eventuelt kan du ringe til et privatgymnas (Bjørknes, Sonans eller lignende) og be om å få snakke med en rådgiver. De vet nok svaret på det du lurer på :-) lykke til! Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Da har jeg meldt meg opp i:NAT1001 - NaturfagNAT1003 - NaturfagHIS1003 - HistorieDersom jeg står på noe hinnsides og legger mye arbeid og klarer å få 5 i gjennomsnitt på disse tre, så skulle jeg ha gode nok karakterer til å komme inn Endret 2. november 2014 av Mantoius Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 For å få GENS må du ha ståkarakter i alle fagene dine (det vil si alle fellesfagene og et visst antall valgfag, men det ser ikke ut som om du har tatt noe mer enn nødvendig). Første oppgave blir derfor å eliminere alle 1-erne på vitnemålet. Det vi si, du kan ha 1 i standpunkt hvis du har fått bedre på eksamen. MED1001 og MED1003 er de som står igjen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Fyller du 23 i år? I så fall kan du ha krav på GENS etter 23/5-regelen. Du har bestått i alle fag du trenger for dette (norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag, historie), og må i tillegg dokumentere minst fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning. Snittet ditt blir i så fall regnet ut fra disse seks fagene. Du får ikke alderspoeng. Du har dermed et snitt på 2,5 etter 23/5. Etter ordinær beregning har du 2,44 i snitt, men du har såvidt jeg kan se ikke bestått en treårig videregående opplæring og kan dermed ikke benytte deg av dette. Du bør forbedre "23/5"-fagene. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Du har ikke GENS, du må bestå alle fagene med minst 2. Har du 1 i et fag og du går opp til eksamen, har du bestått hvis du har 2 eller bedre på eksamenen. Siden du har tatt tre år på vgs samt et år førstegangstjeneste, må du doumentere to år til for å kunne få komme inn etter 23/5 regelen. Vær obs på at beregning for alderspoeng er annerledes her enn hvis du kommer inn på GENS. Hvis du fyller vilkårene for GENS og 23/5 regel, kan du søke om studier på begge grunnlag. Det grunnlaget som er mest gunstig for deg vil benyttes. Uansett vil jeg ønske deg lykke til videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå