Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Lurer faktisk litt på å ta geofag som privatist til høsten. Går i vg2 og valgte å ta it som privatist fordi jeg ikke taklet undervisningsmetoden til læreren. Det gikk jo rett til helvette å ente med 3. Lurer litt på å bytte det ut med bio1 eller geofag. Bio vil kanskje være lettest siden jeg skal ha bio2 neste år?

 

Jeg hadde også IT (Jeg syns det var et forferdelig fag og byttet det ut med biologi)

 

Dersom du leser biologi 1 parallelt med bi2 får du mye gratis i begge fag. Biologi 1 har kjekkeste pensum (synes jeg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PrivatistK, vi har visst det samme målet :) Det var inspirerende å lese om både deg og andre her som leser på egenhånd, så måtte bare lage meg en bruker for å bli med i denne tråden.

Jeg fullførte aldri VGS, droppet ut tidlig i 2. klasse grunnet personlige problemer, og har hatt noen 'friår' med jobb siden da. Veien tilbake har vært lang, men endelig er jeg klar til å ta tak i drømmen, så nå holder jeg på med lesing som privatist i tillegg til jobb. Håper på å komme inn på medisinstudiet i Norge innen 2016, helst året før.

 

Glemte av fristen til vårens eksamensoppmelding (!), så jeg samler opp eksamenene jeg skal ha til høsten;

- Bi 1+2

- Historie Vg2+3

- Religion

- Geofag X

 

Det blir spennende! Alt går med hardt arbeid! Det å være privatist krever mye selvdisiplin og lesing. jeg håper det går i boks for oss begge!

 

Angående geofag så ville jeg tatt geofag 1 dersom du trenger realfagspoenget. Er nemlig samme pensum, forskjellen ligger bare i å skrive en oppgave.

Lenke til kommentar

Det blir spennende! Alt går med hardt arbeid! Det å være privatist krever mye selvdisiplin og lesing. jeg håper det går i boks for oss begge!

 

Angående geofag så ville jeg tatt geofag 1 dersom du trenger realfagspoenget. Er nemlig samme pensum, forskjellen ligger bare i å skrive en oppgave.

Absolutt, men jeg følte meg truffet da du skrev at noen fag valgte du å følge undervisning på, ettersom de ble for vanskelige å lære seg selv. Jeg har nok vært naiv der, så vi får se om det ikke må litt undervisning til når 'de store' fagene gjenstår.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg trenger realfagspoenget, iom at jeg går innunder Nord-Norgekvoten på UiT og det foreløpige snittet mitt er lovende. Dét, og det faktum at jeg syntes kapittelet om geoforskning så rimelig overveldende ut, gjorde at jeg valgte ut 1 med X. Kanskje jeg burde revurdere, vil du fortelle litt mer om det? Leste du deg til alt selv?

Endret av Mathilde90
Lenke til kommentar

Absolutt, men jeg følte meg truffet da du skrev at noen fag valgte du å følge undervisning på, ettersom de ble for vanskelige å lære seg selv. Jeg har nok vært naiv der, så vi får se om det ikke må litt undervisning til når 'de store' fagene gjenstår.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg trenger realfagspoenget, iom at jeg går innunder Nord-Norgekvoten på UiT og det foreløpige snittet mitt er lovende. Dét, og det faktum at jeg syntes kapittelet om geoforskning så rimelig overveldende ut, gjorde at jeg valgte ut 1 med X. Kanskje jeg burde revurdere, vil du fortelle litt mer om det? Leste du deg til alt selv?

 

Ja, jeg prøvde meg på realfagene selv, men etter noen uker med lesing i sommerferien fant jeg ut at det kom til å bli for tungt og valgte å melde meg på kurs. Dette er jeg glad for, da jeg fikk fantastisk flinke lærere, og det er så mye lettere å lese pensum når en dyktig foreleser har forklart det på en annen måte enn akkurat den som står i boken. "Lettere" realfag som biologi og geofag leste jeg selv. Jeg vil tro at også kjemi 1 skal være mulig å lese selv.

 

Verdens beste matteside for oss som tar matte som privatist er forresten https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/

 

Aha, da er det jo med en gang mer overkommelig, selv om snittet også på Nord-Norgekvoten også er høy.

 

Jeg leste det på egenhånd, ja. Det er et ganske lite pensum, men noe er litt vanskelig å huske. Spesielt meterologien og hydrologien (den var bare skikkelig kjedelig).

 

Oppgaven går ut på å formulere og skrive en oppgave som passer til læreplanmålene innen "Geoforskning". Man skal velge et land utenfor Skandinavia og skrive om dette. Jeg valgte å skrive om Indonesia (da det er mye som skjer der både i forhold til naturkatastrofer og andre geologiske forhold, samt at det var lett å finne god informasjon om dette). Jeg bruke en uke med effektiv skriving på å gjøre ferdig oppgaven, og den ble 10 sider med forside.

 

Jeg skrev den i desember da jeg var ferdig med eksamenene jeg hadde før jul slik at jeg slapp å ha den hengende over meg nå i eksamensperioden.

 

Da jeg kom på eksamen trakk jeg først en oppgave der jeg skulle gjøre greie for de ulike typer bergarter og dannelsen av disse, samt landformer dannet av isbre. Med andre ord en meget omfattende oppgave.

 

Da jeg var ferdig med dette spurte de meg litt om ulike typer bergarter og hvordan man kunne se hvilke som var hvilke.

 

Jeg la deretter frem oppgaven min og de spurte meg litt rundt den, kildevalg ol.

 

Alt i alt var det er tidkrevende fag, men det var overkommelig. Jeg endte opp med karakter 6 og 0,5 realfagspoeng, så det er jeg jo veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Ja, jeg prøvde meg på realfagene selv, men etter noen uker med lesing i sommerferien fant jeg ut at det kom til å bli for tungt og valgte å melde meg på kurs. Dette er jeg glad for, da jeg fikk fantastisk flinke lærere, og det er så mye lettere å lese pensum når en dyktig foreleser har forklart det på en annen måte enn akkurat den som står i boken. "Lettere" realfag som biologi og geofag leste jeg selv. Jeg vil tro at også kjemi 1 skal være mulig å lese selv.

 

Verdens beste matteside for oss som tar matte som privatist er forresten https://sites.google.../lektorthuesr1/

 

Aha, da er det jo med en gang mer overkommelig, selv om snittet også på Nord-Norgekvoten også er høy.

 

Jeg leste det på egenhånd, ja. Det er et ganske lite pensum, men noe er litt vanskelig å huske. Spesielt meterologien og hydrologien (den var bare skikkelig kjedelig).

 

Oppgaven går ut på å formulere og skrive en oppgave som passer til læreplanmålene innen "Geoforskning". Man skal velge et land utenfor Skandinavia og skrive om dette. Jeg valgte å skrive om Indonesia (da det er mye som skjer der både i forhold til naturkatastrofer og andre geologiske forhold, samt at det var lett å finne god informasjon om dette). Jeg bruke en uke med effektiv skriving på å gjøre ferdig oppgaven, og den ble 10 sider med forside.

 

Jeg skrev den i desember da jeg var ferdig med eksamenene jeg hadde før jul slik at jeg slapp å ha den hengende over meg nå i eksamensperioden.

 

Da jeg kom på eksamen trakk jeg først en oppgave der jeg skulle gjøre greie for de ulike typer bergarter og dannelsen av disse, samt landformer dannet av isbre. Med andre ord en meget omfattende oppgave.

 

Da jeg var ferdig med dette spurte de meg litt om ulike typer bergarter og hvordan man kunne se hvilke som var hvilke.

 

Jeg la deretter frem oppgaven min og de spurte meg litt rundt den, kildevalg ol.

 

Alt i alt var det er tidkrevende fag, men det var overkommelig. Jeg endte opp med karakter 6 og 0,5 realfagspoeng, så det er jeg jo veldig fornøyd med.

Mange takk for et godt og utfyllende svar, samt linken! Den får jeg nok bruk for. Matte er på en måte det enkleste faget for meg å ta som privatist, ettersom jeg simpelthen elsker det. Kan sitte i sofaen hele dagen med matteboken uten å ense TV'en engang, det er nesten bare gøy. :)

Nå virker ikke geofag 1 umulig likevel, skal tenke litt over saken. Jeg har nok litt lett for å tenke at oppgavene blir vanskeligere enn de egentlig er, men forberedelse er jo et nøkkelord.

Når og hvor tenker du å komme inn forresten?

Lenke til kommentar

 

Mange takk for et godt og utfyllende svar, samt linken! Den får jeg nok bruk for. Matte er på en måte det enkleste faget for meg å ta som privatist, ettersom jeg simpelthen elsker det. Kan sitte i sofaen hele dagen med matteboken uten å ense TV'en engang, det er nesten bare gøy. :)

Nå virker ikke geofag 1 umulig likevel, skal tenke litt over saken. Jeg har nok litt lett for å tenke at oppgavene blir vanskeligere enn de egentlig er, men forberedelse er jo et nøkkelord.

Når og hvor tenker du å komme inn forresten?

 

Da er du heldig! Jeg syns matte er greit, men er absolutt ikke favorittfaget. Biologi og kjemi synes jeg der i mot er kjempeinteressante og kjekke fag.

 

Jeg vil gå i Bergen. Har søkt medisin og odontologi til høsten (1. året er nesten likt) men er veldig usikker på om jeg velger å begynne på tannlege og gå der et år dersom snittet mitt ikke rekker til medisin.

 

Man kan få 1 året godkjent dersom det er plass på kullet over dersom man har alle fagene. Man må selvfølgelig komme inn via samordna opptak først. Men man kan også være uheldig og ikke få det godkjent og måtte ta et år der man kun tar 5 poengsfaget man mangler.

 

Hvis jeg ikke kommer inn til høsten blir det å vente et år til på alderspoeng.

Endret av privatistK
Lenke til kommentar

Da er du heldig! Jeg syns matte er greit, men er absolutt ikke favorittfaget. Biologi og kjemi synes jeg der i mot er kjempeinteressante og kjekke fag.

 

Jeg vil gå i Bergen. Har søkt medisin og odontologi til høsten (1. året er nesten likt) men er veldig usikker på om jeg velger å begynne på tannlege og gå der et år dersom snittet mitt ikke rekker til medisin.

 

Man kan få 1 året godkjent dersom det er plass på kullet over dersom man har alle fagene. Man må selvfølgelig komme inn via samordna opptak først. Men man kan også være uheldig og ikke få det godkjent og måtte ta et år der man kun tar 5 poengsfaget man mangler.

 

Hvis jeg ikke kommer inn til høsten blir det å vente et år til på alderspoeng.

Ja, helt enig. I grunn likte jeg alle fag på skolen, unntatt kroppsøving og religion. Det er jo en fordel å være interessert i det man skal sette seg inn i.

 

Skjønner det godt, og vi tenker visst likt der også. Odontologi er også en god nr. 2 for meg, dersom alternativet er å prøve seg på medisinopptak i flere år før man kommer inn. Jeg begynner likevel ikke å føle presset ifht alder helt enda. Har en storesøster som startet som 27-åring, så skal vel klare å 'slå henne' likevel. Det blir spennende å se hvordan dette går, for oss begge.

Lenke til kommentar

Da er du heldig! Jeg syns matte er greit, men er absolutt ikke favorittfaget. Biologi og kjemi synes jeg der i mot er kjempeinteressante og kjekke fag.

 

Jeg vil gå i Bergen. Har søkt medisin og odontologi til høsten (1. året er nesten likt) men er veldig usikker på om jeg velger å begynne på tannlege og gå der et år dersom snittet mitt ikke rekker til medisin.

 

Man kan få 1 året godkjent dersom det er plass på kullet over dersom man har alle fagene. Man må selvfølgelig komme inn via samordna opptak først. Men man kan også være uheldig og ikke få det godkjent og måtte ta et år der man kun tar 5 poengsfaget man mangler.

 

Hvis jeg ikke kommer inn til høsten blir det å vente et år til på alderspoeng.

 

Er det virkelig sånn at det kan vere mulig å hoppe over til medisin? Aldri hørt det før. Hva er sjansen for å få det godkjent?

 

Jeg har også søkt i Bergen. Tenker mest å starte i utlandet dersom jeg ikke kommer inn i Norge, for jeg kan ikke vente flere år snart.

Lenke til kommentar

 

 

Er det virkelig sånn at det kan vere mulig å hoppe over til medisin? Aldri hørt det før. Hva er sjansen for å få det godkjent?

 

Jeg har også søkt i Bergen. Tenker mest å starte i utlandet dersom jeg ikke kommer inn i Norge, for jeg kan ikke vente flere år snart.

 

Du kan ikke hoppe direkte over, altså søke intern overgang. Men dersom du kommer inn på medisin og allerede har gått 1 året odontologi kan du få godkjent fagene og hoppe inn i 2 klasse dersom det er plass på det kullet.

 

Dette forutsetter som sagt at du har kommet inn først.

 

For meg er dette en mulighet, da jeg ikke får maks alderspoeng før høst 2014. 2 poeng på snittet gjør jo mye, så jeg vurderer å gå 1 år tannlege først.

 

Legger ved svaret jeg fikk på min henvendelse til UiB

Hei, og takk for din henvendelse.

 

INNPASSING AV TIDLIGERE UTDANNING I GRAD

 

Har du eksamen i tilsvarande fag som inngår i ditt noverande studieprogram i frå Universitetet i Bergen eller andre høgare utdanningsinstitusjonar, kan du søke om å fritak frå enkeltemne. Legg merke til at innpassing av tidlegare utdanning i grad er ei fagleg vurdering, og at søknadar ikkje vert handsama før du har fått opptak til eit studieprogram ved Det medisinsk-odontologiske fakultet. Her kan du lese meir om innpassing, godkjenning og fritak av tidlegare utdanning, samt korleis du går fram for å søkje:

http://www.uib.no/mofa/utdanning/studiekvardag/prosedyrer-i-utdanningssaker-ved-det-medisinsk-odontologiske-fakultet/innpassing-godkjenning-og-fritak-ved-det-medisinsk-odontologiske-fakultet#soslashknadsprosedyre

 

Dersom du skulle ha nok relevante fag til å få fritak for hele første studieår, har du anledning til å søke om plass på 2. år studieår. Men som regel er alle kull så fulle at det ikke er "ledige" plasser. Da må du i så fall vente et år, og hoppe inn på 2. år med det kullet du fikk opptak til.

 

Vennlig hilsen

Informasjonssenteret

v/Det medisinsk-odontologiske fakultet

Universitetet i Bergen

 

 

 

Ja, helt enig. I grunn likte jeg alle fag på skolen, unntatt kroppsøving og religion. Det er jo en fordel å være interessert i det man skal sette seg inn i.

 

Skjønner det godt, og vi tenker visst likt der også. Odontologi er også en god nr. 2 for meg, dersom alternativet er å prøve seg på medisinopptak i flere år før man kommer inn. Jeg begynner likevel ikke å føle presset ifht alder helt enda. Har en storesøster som startet som 27-åring, så skal vel klare å 'slå henne' likevel. Det blir spennende å se hvordan dette går, for oss begge.

 

Det blir det! Jeg er sikker på at det blir et spennende studie, og ventetiden lønner seg nok!

Lenke til kommentar

Hei hei.

 

Jeg har eksamen i naturfag VG3 på mandag og historie VG3 på tirsdag. Dette er en privatisteksamener og jeg skal forbedre karakteren min i fagene.

 

Tidligere er jeg vandt med en modell hvor man drar på skolen man skal avlegge eksamen, henter oppgaven, får 48 timer på deg til å forberede det du skal presentere, drar etter 2 døgn til skolen, presenterer det du har, får noen spørsmål om temaet og muligens også noe fra pensum i faget. Ferdig - karakter.

Dette har jeg gjort i samfunnsfag og tekst. Fikk 5 i begge fagene.

 

Denne gangen har jeg en modell hvor jeg skal møte opp 30 minutter (!) før eksamen skal avlegges. Jeg får da presentert problemstilling og hva jeg skal framføre. Jeg har da en halvtime på å rote sammen en presentasjon om molekyler og fandens oldemor og så skal dette framføres en viss tid. Etter dette er det spørsmål fra hele pensum og ettersom dette er natufag, så må jeg kunne vise et forsøk også. I historie skal jeg selvsagt ikke vise til et forsøk.

 

Denne modellene er jo lang lang vanskeligere enn den "gamle modellen" som jeg er vandt med. 30 minutt kontra 48 timer. Har nilest hele pensum, men det er forferdelig mange detaljer i f.eks natur og miljøfag og jeg vil nok klare en 4`er om jeg er heldig og klarer å reptitere alt i hodet mitt i løpet av den tiden jeg skal framføre!

 

I tillegg.. hvordan skal man lage en presentasjon på 30 minutter? Powerpoint er jo bare å glemme. Jeg tenker at kritt og tavle er mest fornuftig. Tanker?

 

Tar gjerne i mot alle tips jeg kan få før disse to eksamenene. Er veldig nervøs for om jeg takler tidspresset på 30 minutter og går ut der i fra med en bra karakter.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Hei hei.

 

Jeg har eksamen i naturfag VG3 på mandag og historie VG3 på tirsdag. Dette er en privatisteksamener og jeg skal forbedre karakteren min i fagene.

 

Tidligere er jeg vandt med en modell hvor man drar på skolen man skal avlegge eksamen, henter oppgaven, får 48 timer på deg til å forberede det du skal presentere, drar etter 2 døgn til skolen, presenterer det du har, får noen spørsmål om temaet og muligens også noe fra pensum i faget. Ferdig - karakter.

Dette har jeg gjort i samfunnsfag og tekst. Fikk 5 i begge fagene.

 

Denne gangen har jeg en modell hvor jeg skal møte opp 30 minutter (!) før eksamen skal avlegges. Jeg får da presentert problemstilling og hva jeg skal framføre. Jeg har da en halvtime på å rote sammen en presentasjon om molekyler og fandens oldemor og så skal dette framføres en viss tid. Etter dette er det spørsmål fra hele pensum og ettersom dette er natufag, så må jeg kunne vise et forsøk også. I historie skal jeg selvsagt ikke vise til et forsøk.

 

Denne modellene er jo lang lang vanskeligere enn den "gamle modellen" som jeg er vandt med. 30 minutt kontra 48 timer. Har nilest hele pensum, men det er forferdelig mange detaljer i f.eks natur og miljøfag og jeg vil nok klare en 4`er om jeg er heldig og klarer å reptitere alt i hodet mitt i løpet av den tiden jeg skal framføre!

 

I tillegg.. hvordan skal man lage en presentasjon på 30 minutter? Powerpoint er jo bare å glemme. Jeg tenker at kritt og tavle er mest fornuftig. Tanker?

 

Tar gjerne i mot alle tips jeg kan få før disse to eksamenene. Er veldig nervøs for om jeg takler tidspresset på 30 minutter og går ut der i fra med en bra karakter.

 

30-minutters modellen virker kanskje skremmende, men etter en del eksamener som har foregått på denne måten er jeg begynt å like den mer og mer. Jeg føler at man ofte bruker for mye tid på presentasjonen når man har 48-timers modellen, og at man dermed "glemmer" resten av pensum litt.

 

Måten det foregår på er at du får en oppgave. Som oftest har jeg fått rett ut i fra læreplanen, et læreplansmål, andre ganger er det litt mer åpent feks tema "Stråling" i naturfag.

 

Du går inn på et forberedelsesrom der du har lov til å ha med deg boken, ramler ned litt stikkord og kommer inn igjen etter 30 minutter og forteller om ditt tema. Det er ikke meningen at du skal ha en presentasjon med ppt. Som oftest har jeg sittet på en pult foran eksaminator og bare sagt det jeg ville si. Deretter er det vanlig at de spør litt spørsmål rundt ditt tema, mest for at du skal presisere ting du har sagt, eller utdype noe.

 

De spør deretter om et tilfeldig tema fra pensum. Jeg har vært med på både å måtte trekke en ny lapp, og at eksaminator spør "Tja.. Kan du ikke fortelle litt om- tema".

 

Når man er ferdig med dette er det stort sett ikke mer tid, man går ut i noen minutter før man får karakter.

 

Veldig greit, så fremt at man har lest pensum. De hjelper deg på vei dersom du roter deg fast også. Det går nok strålende.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Tja. Det er noen år siden jeg gikk på VGS nå og det er mye av pensum som er glemt. For min del blir det mye repitisjon og 2 notatblokker med notater og tegninger av forskjellige ting. Ofte kan jeg allerede dagen etter glemme mye av det jeg har lest og hva jeg har skrevet ned. Økosystemet omfatter 30 sider i boken og er i grunn grunnskolekunnskap, mens stråling omfatter nesten 70 sider og inneholder formler og detaljer som kan være vanskelig å holde styr på under en presentasjon.

 

Kan derfor være veldig avgjørende hvilke tema man trekker og hva man vil få i karakter.

 

48 timersmodellen trengte man knapt å åpne boka på og få 5 bare powerpointer var bra nok og google-treffa gode nok. Satt litt på spissen, men det er slik jeg føler det.

Hadde ikke bøker under en samfunnsfag jeg tok for to år siden. Kleisa ned noe og fikk 4..

30 minutt krever at du kan hele pensum og leser deg fra A til Å i et fag som omfatter mange timer på videregående. Synd trist leit.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Tja. Det er noen år siden jeg gikk på VGS nå og det er mye av pensum som er glemt. For min del blir det mye repitisjon og 2 notatblokker med notater og tegninger av forskjellige ting. Ofte kan jeg allerede dagen etter glemme mye av det jeg har lest og hva jeg har skrevet ned. Økosystemet omfatter 30 sider i boken og er i grunn grunnskolekunnskap, mens stråling omfatter nesten 70 sider og inneholder formler og detaljer som kan være vanskelig å holde styr på under en presentasjon.

 

Kan derfor være veldig avgjørende hvilke tema man trekker og hva man vil få i karakter.

 

48 timersmodellen trengte man knapt å åpne boka på og få 5 bare powerpointer var bra nok og google-treffa gode nok. Satt litt på spissen, men det er slik jeg føler det.

Hadde ikke bøker under en samfunnsfag jeg tok for to år siden. Kleisa ned noe og fikk 4..

30 minutt krever at du kan hele pensum og leser deg fra A til Å i et fag som omfatter mange timer på videregående. Synd trist leit.

 

Her er forresten en fin side med naturfagspensum. Gode e-forelesninger som sikkert hjelper på i de vanskeligste temaene.

 

http://2012.arkiv.ndla.no/nb/node/7

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare "Bioteknologi og genteknologi" og "Mobile energikilder" igjen før eksamen klokken 15 i morgen. Rekker neppe å sette meg så mye inn i disse to kapittlene som de forrige, så jeg håper og ber til gud om at jeg ikke kommer opp i de to sistnevnte. Stråling ville nok passet meg best :)

 

Bioteknologi og genteknologi er mye å sette seg inn i for en noob som meg, så en kveld blir nok i minste laget for å ligge på øvre del av karakterskalaen. Sliter med å forstå det vi ikke kan se og når vi begynner å nærme oss lysteleskop og alle disse tingene her. Klarer ikke helt å relatere det til saker og ting, og da blir det fort vanskelig å lese og lære.

 

Mobile energikilder kan jeg e god del om fra før av og er i og for seg lett å forstå seg på. Det er dagsakuell teknologi vi omgåes daglig og som er veldig "i vinden" :) Så det kapittelet skulle gå greit.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare "Bioteknologi og genteknologi" og "Mobile energikilder" igjen før eksamen klokken 15 i morgen. Rekker neppe å sette meg så mye inn i disse to kapittlene som de forrige, så jeg håper og ber til gud om at jeg ikke kommer opp i de to sistnevnte. Stråling ville nok passet meg best :)

 

Bioteknologi og genteknologi er mye å sette seg inn i for en noob som meg, så en kveld blir nok i minste laget for å ligge på øvre del av karakterskalaen. Sliter med å forstå det vi ikke kan se og når vi begynner å nærme oss lysteleskop og alle disse tingene her. Klarer ikke helt å relatere det til saker og ting, og da blir det fort vanskelig å lese og lære.

 

Mobile energikilder kan jeg e god del om fra før av og er i og for seg lett å forstå seg på. Det er dagsakuell teknologi vi omgåes daglig og som er veldig "i vinden" :) Så det kapittelet skulle gå greit.

 

Lykke til! Tysk muntlig på meg i morgen :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...