blomsten6 Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hei! Har noen erfaring med muntlig eksamen i engelsk? Ja Hvordan foregår den? Kan du vær så snill fortelle? Jeg har hørt at man får en tekst/oppgave man skal forberede seg på inntil 30min. og deretter gå inn til sensorene og presentere det man har gjort. Etterpå kan de spørre om hva som helst innenfor pensum. Stemmer det, er det noe mer? Det varierer nok fra sted til sted. Jeg trakk en oppgave, fikk 30 min til å planlegge presentasjonen av denne. Jeg fikk en sykt vanskelig oppgave så jeg ble helt satt ut og gjorde det ikke særlig bra på denne biten, fikk 4 på det. Deretter ble resten av tiden typ 20 min elns (jeg mister helt tak på tid og rom når jeg har eksamen) snakket jeg løst med sensor og faglærer (som forøvrig ikke var min lærer da jeg leste på egenhånd) om oppgaven og til slutt litt om alt og ingenting. Litt personlige erfaringer osv. Denne biten fikk jeg 6 på. De var sinnsykt fornøyd med 'del 2' da jeg var en helt klar 6-kandidat for dem men fordi jeg rotet sånn på 'del 1' kunne de ikke gi meg høyere enn en 5, noe som forsåvidt var mer enn hva jeg forventet så jeg sa meg fornøyd jeg Så bra! Hva gikk oppgaven i "del 1" ut på? Presenterte du fordypningsemnet ditt, eller om bøker som du har lest? Kan man bruke pc? Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Hei! Har noen erfaring med muntlig eksamen i engelsk? Ja Hvordan foregår den? Kan du vær så snill fortelle? Jeg har hørt at man får en tekst/oppgave man skal forberede seg på inntil 30min. og deretter gå inn til sensorene og presentere det man har gjort. Etterpå kan de spørre om hva som helst innenfor pensum. Stemmer det, er det noe mer? Det varierer nok fra sted til sted. Jeg trakk en oppgave, fikk 30 min til å planlegge presentasjonen av denne. Jeg fikk en sykt vanskelig oppgave så jeg ble helt satt ut og gjorde det ikke særlig bra på denne biten, fikk 4 på det. Deretter ble resten av tiden typ 20 min elns (jeg mister helt tak på tid og rom når jeg har eksamen) snakket jeg løst med sensor og faglærer (som forøvrig ikke var min lærer da jeg leste på egenhånd) om oppgaven og til slutt litt om alt og ingenting. Litt personlige erfaringer osv. Denne biten fikk jeg 6 på. De var sinnsykt fornøyd med 'del 2' da jeg var en helt klar 6-kandidat for dem men fordi jeg rotet sånn på 'del 1' kunne de ikke gi meg høyere enn en 5, noe som forsåvidt var mer enn hva jeg forventet så jeg sa meg fornøyd jeg Så bra! Hva gikk oppgaven i "del 1" ut på? Presenterte du fordypningsemnet ditt, eller om bøker som du har lest? Kan man bruke pc? Hele eksamenen var bare en stor oppgave de "delene" er bare framføring+diskusjon så sånn sett så var det hele en framføring av gitt oppgave og diskutering av gitt oppgave. Jeg gadd aldri å gjøre fordypningsemnet og hadde lest "Of Mice and Men" et år i forveien (forresten en glimrende bok å lese", men nå er ikke en bok lenger en del av læreplanmålene etter endringene som ble gjort i fjor tror jeg det var. I forhold til fordypningsemnet var jeg heldig da det første sensor sier er: "Ikke bry dere med fordypningsemnet, dere kommer ikke til å få spm om dette ". Men jeg hadde et tema klart i hodet sånn i tillfelle. Min oppg) Give a brief history of Great Britain/UK with main focus on the 20th century. Try to bring in social classes, culture (from classic literature to pop), development from industrialization to a modern society, colonies and immigration and also try to explain: What is the typically British? Det eneste som reddet meg var at jeg året før hadde hatt vg3 historie så noe satt igjen men jeg slet skikkelig med denne oppgaven.. Lenke til kommentar
blomsten6 Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Hei! Har noen erfaring med muntlig eksamen i engelsk? Ja Hvordan foregår den? Kan du vær så snill fortelle? Jeg har hørt at man får en tekst/oppgave man skal forberede seg på inntil 30min. og deretter gå inn til sensorene og presentere det man har gjort. Etterpå kan de spørre om hva som helst innenfor pensum. Stemmer det, er det noe mer? Det varierer nok fra sted til sted. Jeg trakk en oppgave, fikk 30 min til å planlegge presentasjonen av denne. Jeg fikk en sykt vanskelig oppgave så jeg ble helt satt ut og gjorde det ikke særlig bra på denne biten, fikk 4 på det. Deretter ble resten av tiden typ 20 min elns (jeg mister helt tak på tid og rom når jeg har eksamen) snakket jeg løst med sensor og faglærer (som forøvrig ikke var min lærer da jeg leste på egenhånd) om oppgaven og til slutt litt om alt og ingenting. Litt personlige erfaringer osv. Denne biten fikk jeg 6 på. De var sinnsykt fornøyd med 'del 2' da jeg var en helt klar 6-kandidat for dem men fordi jeg rotet sånn på 'del 1' kunne de ikke gi meg høyere enn en 5, noe som forsåvidt var mer enn hva jeg forventet så jeg sa meg fornøyd jeg Så bra! Hva gikk oppgaven i "del 1" ut på? Presenterte du fordypningsemnet ditt, eller om bøker som du har lest? Kan man bruke pc? Hele eksamenen var bare en stor oppgave de "delene" er bare framføring+diskusjon så sånn sett så var det hele en framføring av gitt oppgave og diskutering av gitt oppgave. Jeg gadd aldri å gjøre fordypningsemnet og hadde lest "Of Mice and Men" et år i forveien (forresten en glimrende bok å lese", men nå er ikke en bok lenger en del av læreplanmålene etter endringene som ble gjort i fjor tror jeg det var. I forhold til fordypningsemnet var jeg heldig da det første sensor sier er: "Ikke bry dere med fordypningsemnet, dere kommer ikke til å få spm om dette ". Men jeg hadde et tema klart i hodet sånn i tillfelle. Min oppg) Give a brief history of Great Britain/UK with main focus on the 20th century. Try to bring in social classes, culture (from classic literature to pop), development from industrialization to a modern society, colonies and immigration and also try to explain: What is the typically British? Det eneste som reddet meg var at jeg året før hadde hatt vg3 historie så noe satt igjen men jeg slet skikkelig med denne oppgaven.. Takk for info! Et spm. til: hvor mange deler er det på skriftlig eksamen? Er det en grammatikk del? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Når dere leser, leser dere fra side 1 til slutt? Dette er det jeg har gjort når jeg har tatt Bio og kjemi. Nå skal jeg begynne med historieboka og vurderer å lese etter kompetansemålene og bygge opp notatene med kompetansemål og notater under. Slipper kanskje noe unødvendig svada med denne metoden? Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Når dere leser, leser dere fra side 1 til slutt? Dette er det jeg har gjort når jeg har tatt Bio og kjemi. Nå skal jeg begynne med historieboka og vurderer å lese etter kompetansemålene og bygge opp notatene med kompetansemål og notater under. Slipper kanskje noe unødvendig svada med denne metoden? Jeg har lest hele boka i samfunnsfag og naturfag, mens i engelsk bygget jeg opp notatene mine etter læreplanmålene. I biologi som jeg nå tar med undervisning og standpunktkarakter bruker jeg kun notater fra timer og ikke boka da det er så sykt mye random shit man ikke trenger fra bios boka. I kjemi leser jeg hver side, så jeg tror det kommer veldig an på faget og læreverket en velger. I historie og religion har jeg planer om å lese fra side 1 til slutt men kan være dette endrer seg etter hvert, må bare få komt i gang først Lenke til kommentar
HeiHalloHeiHallo Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Hvordan melder jeg meg på Sonans labkurs? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Jeg skal ta religion vg3 som privatist til våren. Regner med det er muntlig eksamen? Er det noen som har noen tips til å jobbe med faget? Har aldri tatt noe som privatist før, så vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal begynne:S Lenke til kommentar
Voli Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Noen som vet hva som er nytt med 1P i år`? Endringer i læreplanen Endringer i 1P Stoff som går ut Perspektivtegning Gjennomsnittlig og momentan vekstfart Bruk av nettbaserte forbrukskalkulatorer går ut til fordel for regneark. Nytt stoff Tall og algebraElevene skal kunne forenkle fleirledda uttrykk, løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar. ØkonomiElevene skal vurdere forbruk, bruk av kredittkort og sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark. SannsynlighetsregningElevene skal kjenne begrepene krysstabeller, venndiagram og valgtre. Ordlyden er endret i en del andre hovedpunkter. Takk for svar! Er det nødvendig å kjøpe 2014-utgaven? har boka fra 2009(?) fra før av nemlig... Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Noen som vet hva som er nytt med 1P i år`? Endringer i læreplanen Endringer i 1P Stoff som går ut Perspektivtegning Gjennomsnittlig og momentan vekstfart Bruk av nettbaserte forbrukskalkulatorer går ut til fordel for regneark. Nytt stoff Tall og algebraElevene skal kunne forenkle fleirledda uttrykk, løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar. ØkonomiElevene skal vurdere forbruk, bruk av kredittkort og sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark. SannsynlighetsregningElevene skal kjenne begrepene krysstabeller, venndiagram og valgtre. Ordlyden er endret i en del andre hovedpunkter. Takk for svar! Er det nødvendig å kjøpe 2014-utgaven? har boka fra 2009(?) fra før av nemlig... Nei det er unødvendig i følge mattelæreren min. Jeg følger undervisning i 1t nå hvor vi bruker 2009-utgaven og hun sa at det er så få endringer at det ikke er vits i å kjøpe inn den nye utgaven. Du bare ser bort i fra de kapitlene som utgår og supplementerer med de nye kapitlene som er lagt ut på bokas hjemmeside Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Hvordan melder jeg meg på Sonans labkurs? Ta kontakt med Sonans så får du svar på det: https://www.sonans.no/kontakt-oss Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Jeg skal ta religion vg3 som privatist til våren. Regner med det er muntlig eksamen? Er det noen som har noen tips til å jobbe med faget? Har aldri tatt noe som privatist før, så vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal begynne:S Først og fremst er det om å gjøre å være optimistisk ( ) med tanke på eksamenen. Det er muntlig eksamen og jeg skal ta faget som privatist nå i høst så om du minner meg på det etter jeg har hatt eksamenen min, så kan jeg dele min erfaring med faget Lenke til kommentar
Alexandra1111 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Skal noen ta Geofag 2 som privatist i høst? Jeg er meldt opp i Akershus, datoen for skriftlig er 4.desember. Noen som vet hvor lenge før muntlig eksamen man får vite datoen? Er det tilfeldig, kan man risikere å få vite det bare noen dager før? Lurer også på om når man får vite om man skal skrive en oppgave i forkant av eksamen. Jeg skal nemlig også ta Fysikk 2 skriftlig eksamen 18.november og lurer på hvilke av fagene jeg må prioritere først. Håper noen vet dette! Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Skal noen ta Geofag 2 som privatist i høst? Jeg er meldt opp i Akershus, datoen for skriftlig er 4.desember. Noen som vet hvor lenge før muntlig eksamen man får vite datoen? Er det tilfeldig, kan man risikere å få vite det bare noen dager før? Lurer også på om når man får vite om man skal skrive en oppgave i forkant av eksamen. Jeg skal nemlig også ta Fysikk 2 skriftlig eksamen 18.november og lurer på hvilke av fagene jeg må prioritere først. Håper noen vet dette! Det er helt tilfeldig når du får eksamensdato for muntlig. Du kan være heldig å få den satt opp med god margin før/etter din skriftlige eller være så heldig som jeg var i år å få den ene satt opp 3. juni og andre satt opp 5. juni Skrive oppgave? Man skal vel ikke skrive oppgave før en muntlig eksamen med mindre det er en del av læreplanmålene - og om det så er det er det jo bare å henge i og sette i gang. Mao du må selv finne ut hvilke fag du skal prioritere, mitt tips er å prioritere faget du sliter mest. På den måten er det enklere å få fokusert på begge fagene. Jeg har religion og historie nå i høst og kommer uten tvil til å starte med historie først i og med at dette faget er et av mine svakeste punkt og som har størst pensum, selv om jeg synes religion er like kjedelig.. Du får ha lykke til da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Jeg skal ta religion vg3 som privatist til våren. Regner med det er muntlig eksamen? Er det noen som har noen tips til å jobbe med faget? Har aldri tatt noe som privatist før, så vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal begynne:S Først og fremst er det om å gjøre å være optimistisk ( ) med tanke på eksamenen. Det er muntlig eksamen og jeg skal ta faget som privatist nå i høst så om du minner meg på det etter jeg har hatt eksamenen min, så kan jeg dele min erfaring med faget Hahah! Men ja hadde vært greit å fått høre hvordan det fikk med din eksamen:) Kom på at jeg tenker å ta psykologi som privatist også. Er det noen her inne som har hatt det? Er det vanskelig? Hvordan kan jeg finne ut hvilke bøker som trengs? Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Jeg skal ta religion vg3 som privatist til våren. Regner med det er muntlig eksamen? Er det noen som har noen tips til å jobbe med faget? Har aldri tatt noe som privatist før, så vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal begynne:S Først og fremst er det om å gjøre å være optimistisk ( ) med tanke på eksamenen. Det er muntlig eksamen og jeg skal ta faget som privatist nå i høst så om du minner meg på det etter jeg har hatt eksamenen min, så kan jeg dele min erfaring med faget Hahah! Men ja hadde vært greit å fått høre hvordan det fikk med din eksamen:) Kom på at jeg tenker å ta psykologi som privatist også. Er det noen her inne som har hatt det? Er det vanskelig? Hvordan kan jeg finne ut hvilke bøker som trengs? Eksamensdato 26.11, på tide å begynne å lese mao Litt på siden Jeg hadde psykologi som programfag i et halvt år i 3. klasse (vanlig vgs med standpunktkarakterer), da som fjernundervisning men ble for stor arbeidsmengde så kuttet ut faget (hadde det som ekstrafag). Veldig interessant fag og vi brukte Cappelen Damm sine lærebøker: http://psykologi.cappelendamm.no/index.html - Det blir så vanskelig som du gjør det til selv. Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Sååå hvordan går det med lesingen for dere? Her går den rett vest. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Når er fristen for oppmelding til eksamen i religion vg3 denne høsten? Skal egentlig ta til våren, men er det vits å vente så lenge? Har iallefall fått lånt religionsbok av skolen som er tro og tanke. Hvilken bok bruker dere? Og hvordan finner man egentlig læreplanen?:S Tenker som sagt også på psykologi, men hvordan skal jeg vite hvilken bok jeg bør ha, og hvor er det smartest å kjøpe? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Sååå hvordan går det med lesingen for dere? Her går den rett vest. Har ikke begynt enda, får samf og rle bok i morgen. Aner ikke når eksamen er enda.. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Fikk datoer nå :S 1 mnd til gym og naturfag.. Hadde vært helt ok uten fotballdelen i gym. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Så datoene nå jeg og. Historie den 14, rle den 19 og samf den 22. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå