Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden

Anbefalte innlegg

Noen som hadde matematikk 2p idag? Syntes arbeidsmengden var litt større enn tidligere. Vet dere om det finnes noe løsningsforslag? Er redd toppkarakteren glapp.

Enig med deg. Her er en liten oversikt hvertfall: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/DokumenterAndrekataloger.aspx?proveType=EV&katalog=Sensorveiledninger%2c+vurderingsskjemaer+og+forhåndssensur+for+VGO&periode=V-2014

Velg faget, så sensurveiledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som hadde matematikk 2p idag? Syntes arbeidsmengden var litt større enn tidligere. Vet dere om det finnes noe løsningsforslag? Er redd toppkarakteren glapp.

Enig med deg. Her er en liten oversikt hvertfall: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/DokumenterAndrekataloger.aspx?proveType=EV&katalog=Sensorveiledninger%2c+vurderingsskjemaer+og+forhåndssensur+for+VGO&periode=V-2014

Velg faget, så sensurveiledning.

Takk skal du ha! Har opplevd før at karakterene krever en litt lavere poengsum når arbeidsmengden har vært for høy. Får bare krysse fingrene for at forhåndssensuren er enig! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg stryker på et privatistfag, havner det da på vitnemålet mitt eller kan jeg be om å få det fjernet?

Nei, privatistkarakteren kommer ikke til å påvirke vitnemålet. Nå går jeg ut i fra at du allerede har vitnemål for bestått studiekompetanse. Du kan bare forbedre karakterene. Ingen risiko for å gå ned Endret av amimals
Lenke til kommentar

Hvis jeg stryker på et privatistfag, havner det da på vitnemålet mitt eller kan jeg be om å få det fjernet?

Nei, privatistkarakteren kommer ikke til å påvirke vitnemålet. Nå går jeg ut i fra at du allerede har vitnemål for bestått studiekompetanse. Du kan bare forbedre karakterene. Ingen risiko for å gå ned

Jeg har ikke studiekompetanse, og ikke karakter i faget fra før.

Lenke til kommentar

Nei, privatistkarakteren kommer ikke til å påvirke vitnemålet. Nå går jeg ut i fra at du allerede har vitnemål for bestått studiekompetanse. Du kan bare forbedre karakterene. Ingen risiko for å gå ned

Jeg har ikke studiekompetanse, og ikke karakter i faget fra før.
Tar du andre fag som kan erstatte det du strøk i? Hvis ikke er du nok dessverre nødt til å ta det opp til jul. Du har dog ingenting å tape på å levere en klage. Hvis det var muntlig eksamen så er nok sjansene små, var den skriftlig kan du levere hurtigklage etter fellessensuren.
Lenke til kommentar

Har ikke stryket enda, men tror det skjer. Så hvis jeg stryker så må jeg ta det opp? hvorfor det...? Foresten, har du noe kilder på dette, jeg fant nemlig ikke noe, derfor postet jeg her.

Endret av GtHoo
Lenke til kommentar

ffs. Har ikke stryket enda, men vet jo det skjer. Så hvis jeg stryker så må jeg ta det opp? hvorfor det...? Foresten, har du noe kilder på dette, jeg fant nemlig ikke noe, derfor postet jeg her.

For å få generell-/spesiell studiekompetanse må du ha et visst antall fag (omfang) og en godkjent fagkombinasjon. Stryker du da på et av fagene som utgjør en del av kravet, får du ikke studiekompetanse. Nå vet jeg ikke hvor mange fag du tar eller har tatt. Snakk med rådgiveren din
Lenke til kommentar

ffs. Har ikke stryket enda, men vet jo det skjer. Så hvis jeg stryker så må jeg ta det opp? hvorfor det...? Foresten, har du noe kilder på dette, jeg fant nemlig ikke noe, derfor postet jeg her.

For å få generell-/spesiell studiekompetanse må du ha et visst antall fag (omfang) og en godkjent fagkombinasjon. Stryker du da på et av fagene som utgjør en del av kravet, får du ikke studiekompetanse. Nå vet jeg ikke hvor mange fag du tar eller har tatt. Snakk med rådgiveren din

Men hvorfor må jeg ta det opp til jul igjen hvis jeg stryker? Dette er jo privatistfag. Jeg går en yrkeslinje som ikke gir studiekompetanse uansett. Tenker du på lånekassen?

Lenke til kommentar

Men hvorfor må jeg ta det opp til jul igjen hvis jeg stryker? Dette er jo privatistfag. Jeg går en yrkeslinje som ikke gir studiekompetanse uansett. Tenker du på lånekassen?

Da har jeg misforstått, beklager. Hvis du ikke må ha faget vil det ikke påvirke karaktersnittet ditt eller komme på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 2P-Y eksamen i dag, om det er det samme. Uansett, hadde du den oppgaven om gjerdet og muren, arealet i form av et funskjonsuttrykk osv? Synes den oppgaven var så dårlig formulert. Fikk det også utrolig travelt mot slutten, var litt vagt med tid for min del. Tok opp faget i håp om å få seks, men er redd den glapp på noen filleting. Er lett noen småting blir feil når man ikke har tid til å se over en gang.

Lurer også på dette med løsningsforslag. Tror ikke de legger det ut før evt. etter sensorvurdering? Eller?

Lenke til kommentar

Jeg hadde 2P-Y eksamen i dag, om det er det samme. Uansett, hadde du den oppgaven om gjerdet og muren, arealet i form av et funskjonsuttrykk osv? Synes den oppgaven var så dårlig formulert. Fikk det også utrolig travelt mot slutten, var litt vagt med tid for min del. Tok opp faget i håp om å få seks, men er redd den glapp på noen filleting. Er lett noen småting blir feil når man ikke har tid til å se over en gang.

Lurer også på dette med løsningsforslag. Tror ikke de legger det ut før evt. etter sensorvurdering? Eller?

Ja, hadde den oppgaven. Brukte lang tid på å forstå hva de mente. Tror tidsklemma førte til noen slurvefeil. Blir nok ikke et "offisielt" løsningsforslag, men kanskje matematikk.net eller noen andre spesielt interesserte lager et.

Lenke til kommentar

Ja, hadde den oppgaven. Brukte lang tid på å forstå hva de mente. Tror tidsklemma førte til noen slurvefeil. Blir nok ikke et "offisielt" løsningsforslag, men kanskje matematikk.net eller noen andre spesielt interesserte lager et.

Jeg hadde også denne i dag, sliter med matte fra før, så denne var hvertfall vrien.. Men vet noen om de ser på deloppgavene når de retter, eller plusser de poengene fra både del 1 og del 2?

Lenke til kommentar

Engelsk muntlig overstått, fikk 5. Ikke helt fornøyd for jeg synes at oppgaven gikk langt utover pensum for vg1.. men det sier jeg ikke med sikkerhet.

Give a brief history of Great Britain/UK with main focus on the 20th century. Try to bring in social classes, culture (from classic literature to pop), development from industrialization to a modern society, colonies and immigration and also try to explain: What is the typically British?

Lenke til kommentar

Engelsk muntlig overstått, fikk 5. Ikke helt fornøyd for jeg synes at oppgaven gikk langt utover pensum for vg1.. men det sier jeg ikke med sikkerhet.

Give a brief history of Great Britain/UK with main focus on the 20th century. Try to bring in social classes, culture (from classic literature to pop), development from industrialization to a modern society, colonies and immigration and also try to explain: What is the typically British?

Jeg går vg1 nå, og dette er noe vi akkurat har hatt om. Med andre ord så er dette en viktig del av pensum. Vi har kanskje brukt to måneder på britisk historie, hvor vi har sett film(Billy Elliot), skrevet analyse av filmen, for så å jobbe med britisk historie. Etter dette jobbet vi med temaet ''typically British'', hvor vi skulle knytte britisk historie, med temaet ''typisk britisk''.

Hvis målet var 6, skjønner jeg at du ikke er helt fornøyd, men 5 er en karakter du kan være stolt av. :)

Lenke til kommentar

Jeg går vg1 nå, og dette er noe vi akkurat har hatt om. Med andre ord så er dette en viktig del av pensum. Vi har kanskje brukt to måneder på britisk historie, hvor vi har sett film(Billy Elliot), skrevet analyse av filmen, for så å jobbe med britisk historie. Etter dette jobbet vi med temaet ''typically British'', hvor vi skulle knytte britisk historie, med temaet ''typisk britisk''.

Hvis målet var 6, skjønner jeg at du ikke er helt fornøyd, men 5 er en karakter du kan være stolt av. :)

Åja, jaja der ser du ;) Fikk helt hetta når jeg så oppgaven for det har gått meg hus forbi. Typisk at det er akkurat det jeg trekker. Hun som var før meg fikk "English as a global language" og jeg kjente misunnelsen lyse av meg der jeg satt....

Er fornøyd med 5'eren men hadde en liten forhåpning om å klare 6'er og det er ikke ofte jeg føler på den. Men for all del jeg gikk opp 1 karakterer og da er det forbedring. Nå gjenstår bare skriftlig karakteren :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal ha matematikk R1 eksamen i morgen og leste nettopp angående det med PC bruk som hjelpemiddel under eksamenen.

Jeg er ganske sikker på at jeg krysser under på å bruke PC under eksamen, men på profilen min på privatistweb står det ingenting oppført under "Hjelpemiddel". What?

"Du kan ikke regne med å få bruke datamaskin om du har glemt å krysse av for det".

Sååå... Hva er sjansen for at jeg ikke får bruke PC-en i morgen under del 2?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal ha matematikk R1 eksamen i morgen og leste nettopp angående det med PC bruk som hjelpemiddel under eksamenen.

Jeg er ganske sikker på at jeg krysser under på å bruke PC under eksamen, men på profilen min på privatistweb står det ingenting oppført under "Hjelpemiddel". What?

"Du kan ikke regne med å få bruke datamaskin om du har glemt å krysse av for det".

Du kan selv velge fritt om du vil bruke pc. Trenger ikke å ha oppført noe hjelpemidler. Bare husk at ingen kan hjeøpe deg med evt pcproblemer. Det ligger brukernavn og passord for innlogging på pulten din.

Jeg har tatt flere eksamener, både matte og andre fag, med pc.

Skal selv ha R1 i morgen.

Husk lader!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Hadde eksamen forrige uke, og det samme skjedde med meg. Hadde krysset av på pc, men det forsvant. Så ikke ut til at eksamensvaktene hadde særlig kontroll på det. Tror det har noe med romplassering og gjøre. Det er ofte oppe mange kanidater. De som krysser av, plasseres kanskje nærme IKT, eller nærme en printer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...