Gå til innhold

Kvifor har vi konfliktrådet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billigere, og tar kortere tid enn en rettssak, og man har større frihet for forhandle seg frem til løsninger.

Jeg ser ikke nødvendigvis noen ulempe med det, da man alltid kan ta saken i retten om man ikke kommer til enighet.

Jeg er hverken jurist eller har vært involvert i konfliktrådet selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor har vi konfliktrådet? Kva er fordelane og kva er ulempene ved det?

Fordi Staten har innsett at det Statlige rettsapparatet ikke fungerer, og dermed oppretter de ett parallelt Statlig rettsapparat.

Fordelen er at man da kan sysselsette langt flere personer i Staten, samt si at "man har gjort noe" for å løse problemene i det Statlige rettsapparatet. ;)

Lenke til kommentar

Rettsstaten har et begrenset utvalg reaksjonsmidler, og de reaksjonsmidlene rettsstaten har har alle et vesentlig begrep av tvang i seg. Konfliktrådet fungerer etter avtalemetoden, og prinsippet om at det finnes saker der den tiltalte og den fornærmede selv kan ordne opp i en minnelig ordning.

Konfliktrådet er domskraftig på minst én måte, se eksempelvis konfliktrådsloven pgf 16 og 17 som fastslår at en godkjent og oppfylt avtale innebærer en endelig avslutning av saken. Dette har elementer av rettskraftsvirkningen en vanlig dom/domstol har (forbud mot at saken kan tas opp på nytt).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Konfliktråd er en meklingsinstitusjon som behandler tvister som oppstår fordi noen har påført andre en skade, et tap, eller en krenkelse, jfr. konfliktrådsloven pgf 1. Konfliktrådet er et ledd i statens forsøk på å satse på restorative justice.

Jeg er selvfølgelig tilhenger av "restorative justice", problemet jeg finner er som alltid at dette kjøres i regi av en uhyre lite effektiv organisasjon (Staten), noe som medfører dårlig kvalitet og høye kostnader.

Faktisk er konfliktrådet en relativt bra eksempel på hva rettsystemet, i min oppfattning, burde basere seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...