Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg holder for tiden på med en bacheloroppgave med en gruppe hvor vi skal lage en webportal for internbruk i et firma. Firmaet ønske at vi skal bruke AD slik at brukere ikke trenger å lage et N'te brukernavn og passord, så jeg lurer på om noen kan guide meg i riktig retning til å finne informasjon om hvordan man kan bruke kode til å trekke informasjon fra AD-serveren. Informasjon vi tenker å trekke ut fra AD-serveren er påloggingsinformasjon og hvilken avdeling man jobber for.

Må man gjøre dette via LDAP eller er det noen andre måter å gjøre det på?

På fohånd takk for alle svar.

Mvh Faller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke LDAP nei. Som GG sier kan du bruke funksjonalitet i System.DirectoryServices og System.Security.Principal-namespacene til å hente ut informasjon du trenger via .NET. F.eks:

var winUser = System.Security.Principal.WindowsIdentity.GetCurrent().Name.Replace("\\", "/");
var adUser = new System.DirectoryServices.DirectoryEntry("WinNT://" + winUser);

Så kan du finne informasjon lagret i AD på brukerobjektet ved å sjekke adUser.Properties-collectionen. Eksempel, hent ut fullt brukernavn fra AD hvis dette er satt:

var fullName = adUser.Properties["FullName"].Value.ToString();

Hvilke properties du finner kommer an på hva som er satt i AD. Hvis du vil finne ut alle properties som er tilgjengelige i den AD-servicen, kan du kjøre en foreach på keys og en foreach på values inni der igjen og printe parene til konsollen.

Endret av Wedvich
Lenke til kommentar

Ah, jeg skjønner. Det skal jeg sjekke ut og vise til gruppen i alle fall.

Du kan betraktelig mer enn meg iogmed at jeg studerer mer forretningssystemer enn programmering og logikk i back-end.

Tanken er at vi skal bruke MVC4, C# og .NET til dette prosjektet. Grunnen til at vi vil bruke AD er for at brukere skal slippe å huske enda et brukernavn/passord.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...