Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL - får ikke begge pcer på nett samtidig

Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe en bekjent.....

Han har en stasjonær pc (med Win XP) som er koblet til adsl-modem. Har innstallert medfølgende programvare fra Telenor for oppringing/tilkobling til nettet. Dette funker bra.

Han har så kjøpt en D-Link DI-614+ for å koble en bærbar pc (med Win XP) trådløst til internett. Innstallerte adsl-programvaren fra Telenor.

Problemet er at kun en av pcene kommer på nett om gangen. Når jeg prøver å koble pc2 på nett, kommer melding om feil retnings- eller bylinjenummer......

Hardware oppsettet er som følger : isdn-boks - splitter - adsl-modem - D-Link.

Etter det jeg husker er begge pcer satt til å motta ip og dns automatisk.

Skal den stasjonære pcen kobles til adsl-modemet eller til D-Linken ?

Er det Telenor-programvaren som lager krøll ?

Hvis pc1 er på nett og man ønsker å gå online med pc2, skal man da "ringe opp"/logge på på vanlig måte (som om man var på pc1? ).

Mulig det mangler vesentlig info her for å kunne svare.....

Og ja: jeg vet at temaet er omhandlet mange ganger her på forumet, men jeg har ikke funnet svar på akkurat det jeg lurer på!

Takker hjerteligst for alle forslag/svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å hjelpe en bekjent.....

Hardware oppsettet er som følger : isdn-boks - splitter - adsl-modem - D-Link.

Etter det jeg husker er begge pcer satt til å motta ip og dns automatisk.

Skal den stasjonære pcen kobles til adsl-modemet eller til D-Linken ?

Er det Telenor-programvaren som lager krøll ?

Hvis pc1 er på nett og man ønsker å gå online med pc2, skal man da "ringe opp"/logge på på vanlig måte (som om man var på pc1? ).

For det første ADSL skal fysisk settes opp slik:

linje inn - splitter med kabler til:

- isdn-boks

- adsl-modem som du kobler D-Linken til.

Avinstaller telenorprogramvaren!!!

Sett D-linken i Wan til PPPoE og legg inn kontonamnet ("[email protected]") ditt og passordet i innstillingene. Sjekk status på router for å bekrefte at du er pålogget telenor

Med automatiske LAN innstillinger skal router da dele ut nødvendige ip-adresser og oppsett for at du er på nettet.

Lenke til kommentar

Slik skal det se ut:

Modem ---> Router (dlinken) ---> Stasjonær PC og bærbar pc.

For det første må du avinnstallere programvaren fra Telenor, så må du sette opp begge pcene til å motta ip automatisk. Du burde nå få ip automatisk fra routeren. Etter å ha fått ip går du inn i WEB konfigurasjonsgrensesnittet (vanligvis http://192.168.1.1 så vidt jeg kan huske, sjekk manual) til routeren og setter den opp til å "ringe" opp internett (PPPOE). Du må da legge inn brukernavn (husk at brukernavnet ser slik ut: [email protected]) og passord.

Du skal nå ha internett tilgjengelig på begge pcer samtidig, og husk: nå er det routeren som ringer opp og ikke pcene, dvs at du er på nett med engang du slår på maskinen !

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt. Skal gjøre nytt forsøk i ettermiddag på å hjelpe min bekjente....blir spennende!

Dersom noen har annet jeg må/bør være klar over, så kom med det!

BTW:

Yoshy skrev: "Du burde nå få ip automatisk fra routeren."

Menes det at jeg får melding fra routeren om en konkret ip-adresse, eller menes det at routeren blir satt til å motta ip automatisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...