jigvik Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Prøver å hjelpe en bekjent..... Han har en stasjonær pc (med Win XP) som er koblet til adsl-modem. Har innstallert medfølgende programvare fra Telenor for oppringing/tilkobling til nettet. Dette funker bra. Han har så kjøpt en D-Link DI-614+ for å koble en bærbar pc (med Win XP) trådløst til internett. Innstallerte adsl-programvaren fra Telenor. Problemet er at kun en av pcene kommer på nett om gangen. Når jeg prøver å koble pc2 på nett, kommer melding om feil retnings- eller bylinjenummer...... Hardware oppsettet er som følger : isdn-boks - splitter - adsl-modem - D-Link. Etter det jeg husker er begge pcer satt til å motta ip og dns automatisk. Skal den stasjonære pcen kobles til adsl-modemet eller til D-Linken ? Er det Telenor-programvaren som lager krøll ? Hvis pc1 er på nett og man ønsker å gå online med pc2, skal man da "ringe opp"/logge på på vanlig måte (som om man var på pc1? ). Mulig det mangler vesentlig info her for å kunne svare..... Og ja: jeg vet at temaet er omhandlet mange ganger her på forumet, men jeg har ikke funnet svar på akkurat det jeg lurer på! Takker hjerteligst for alle forslag/svar! Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 God natt. Abjork kom med et bedre forslag Lenke til kommentar
abjork Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Prøver å hjelpe en bekjent..... Hardware oppsettet er som følger : isdn-boks - splitter - adsl-modem - D-Link. Etter det jeg husker er begge pcer satt til å motta ip og dns automatisk. Skal den stasjonære pcen kobles til adsl-modemet eller til D-Linken ? Er det Telenor-programvaren som lager krøll ? Hvis pc1 er på nett og man ønsker å gå online med pc2, skal man da "ringe opp"/logge på på vanlig måte (som om man var på pc1? ). For det første ADSL skal fysisk settes opp slik: linje inn - splitter med kabler til: - isdn-boks - adsl-modem som du kobler D-Linken til. Avinstaller telenorprogramvaren!!! Sett D-linken i Wan til PPPoE og legg inn kontonamnet ("[email protected]") ditt og passordet i innstillingene. Sjekk status på router for å bekrefte at du er pålogget telenor Med automatiske LAN innstillinger skal router da dele ut nødvendige ip-adresser og oppsett for at du er på nettet. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Slik skal det se ut: Modem ---> Router (dlinken) ---> Stasjonær PC og bærbar pc. For det første må du avinnstallere programvaren fra Telenor, så må du sette opp begge pcene til å motta ip automatisk. Du burde nå få ip automatisk fra routeren. Etter å ha fått ip går du inn i WEB konfigurasjonsgrensesnittet (vanligvis http://192.168.1.1 så vidt jeg kan huske, sjekk manual) til routeren og setter den opp til å "ringe" opp internett (PPPOE). Du må da legge inn brukernavn (husk at brukernavnet ser slik ut: [email protected]) og passord. Du skal nå ha internett tilgjengelig på begge pcer samtidig, og husk: nå er det routeren som ringer opp og ikke pcene, dvs at du er på nett med engang du slår på maskinen ! Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 man trenger ikke Telenor sin programvare egentlig, det er vel lettere å sette det opp uten? jeg har iallefall aldri brukt den. Lenke til kommentar
jigvik Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 Takker for svar så langt. Skal gjøre nytt forsøk i ettermiddag på å hjelpe min bekjente....blir spennende! Dersom noen har annet jeg må/bør være klar over, så kom med det! BTW: Yoshy skrev: "Du burde nå få ip automatisk fra routeren." Menes det at jeg får melding fra routeren om en konkret ip-adresse, eller menes det at routeren blir satt til å motta ip automatisk? Lenke til kommentar
jigvik Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 DET GIKK SOM SMURT! Fulgte rådene gitt her og begge pcene var oppe og gikk på nett på første forsøk ! Takker så mye for gode svar! Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Telenor sin programvare er skikkelig dårlig.... *emnet er løst og tråden stenges* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå