Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Ja, dersom staten blander seg inn i økonomien fører dette til kriser. De fleste økonomer er enige om at en mer aktiv stat i USA hadde gjort at verdensøkonomien ikke hadde opplevd en like dyp krise som den vi opplever nå. Anbefaler deg å kjøpe og lese boken: End This Depression Now http://www.amazon.com/End-This-Depression-Now-ebook/dp/B007AJFSJW Her finner du noen figurer relatert til boken: http://www.princeton.edu/~pkrugman/End%20This%20Depression%20Now!.pdf Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Fri bevegelse av arbeid, varer, tjenester og kapital. Det pleier å ende i krise når man gjør noe som strider mot god økonomisk teorie. De har fulgt Keynes teorier, og gjør det fortsatt. På tide å dumpe den for å finne en god økonomisk teori, eller innse at det hele er nærmere astrologi enn vitenskap? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 De har fulgt Keynes teorier, og gjør det fortsatt. På tide å dumpe den for å finne en god økonomisk teori, eller innse at det hele er nærmere astrologi enn vitenskap? Nei snarere tvert imot. Har du et bedre alternativ? Hva vet du om Says lov? Hva sier Keynes om den effektive (totale) etterspørsel? Kan der være likevekt i en økonomi med stor arbeidsledighet og ressurser som ikke benyttes? Kan arbeidseledigheten bite seg fast på et høyt nivå? Er en arbeidsdag som tapes i dag tapt for alltid? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Nei snarere tvert imot. Har du et bedre alternativ?Har du noe bedre å bruke din tid og ressurser på enn å lese horoskopet hver uke? Hva vet du om Says lov? http://en.wikipedia.org/wiki/Say's_law Hva sier Keynes om den effektive (totale) etterspørsel?http://en.wikipedia....ggregate_demand Kan der være likevekt i en økonomi med stor arbeidsledighet og ressurser som ikke benyttes?Kun en død økonomi har "likevekt", levende økonomier er dynamiske og i kontinuerlig forandring, normalt forbedring. Kan arbeidseledigheten bite seg fast på et høyt nivå?Ja, med hjelp fra Staten som forhindrer folk i å gjøre som de vil. Er en arbeidsdag som tapes i dag tapt for alltid? Hvorfor beskriver du ferier som "tap"? Endret 2. februar 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Nei snarere tvert imot. Har du et bedre alternativ? Hva vet du om Says lov? Mener du at Say's lov er "riktig"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvilken økonomisk teori legger siten vekt på? Sitens navn indikerer at det er en ultra markeds liberalistisk site? Hvilket politisk ståsted har den siten? Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvilken økonomisk teori legger siten vekt på? Sitens navn indikerer at det er en ultra markeds liberalistisk site? Hvilket politisk ståsted har den siten? "Siten" som i internettsiden? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Uten å ha lest boken X av Y regner jeg med at han har funnet ut det samme som meg ... Tja, det er utvilsomt lettere å trekke sine sluttninger på det grunnlaget. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Hvorfor kan du kun svare med lenker til Wikipedia? Kan du ikke forklare ting med egne ord, tviler jeg på at du har forstått problemet, noe resten av posten din tyder på. Kun en død økonomi har "likevekt", levende økonomier er dynamiske og i kontinuerlig forandring, normalt forbedring. Nei, klassikerene (de fleste liberalister) mente som Say at tilbudet skaper sin egen etterspørsel. En økonomi kan befinne seg i likviditetsfellen, under renteuelastisk investeringsetterspørse etc. Der er også et begrep "dynamisk likevekt". Keynes påviste en feil i de klassiske liberalistenes teorier, at en økonomi kan være i (dynamisk) likevekt på et høyt (f)ull sysselsetting eller lavt nivå (høy arbeidsledighet) avhengig .av økonomiens effektive etterspørsel. Tilhengere av blandingsøkonomi som den norske, mener at myndithetene skal intervenere i perioder der markedene svikter. Ja, med hjelp fra Staten som forhindrer folk i å gjøre som de vil. Så om folk får gjøre som de selv vil forsvinner all ledighet. Din kapitalistiske anarkisme er verre enn ultra liberalisme. Heldigvis er dere ytterst få i motsetning til markedsliberalister som kan ha stor innflytelse i ulike tidsperioder og i ulike land. Hvorfor beskriver du ferier som "tap"? Det var litt av en anarkistisk trøst til arbeidsledige. Arbeidsledighet er fere. Endret 2. februar 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Mener du at Say's lov er "riktig"? Nei, men der er noe i den. "Siten" som i internettsiden? Hvilket kryptisk svar er det på mine tre spørsmål? Det bekrefter bare min antageles om at jeg antar at det er en ultra / markedsliberaslistisk site. Endret 2. februar 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) X av Y ----------------------------------------------------------------------------------------------- Tja, det er utvilsomt lettere å trekke sine sluttninger på det grunnlaget. Det er uansett ikke viktig om noen har kommet til samme konklusjon som meg. Det skulle ikke være vanskelig å forstå hva jeg mener. Der er også et spørsmålstegn på slutten av trådens tema. Den sorte tråden: Endelig en som har forstått liberalismens sanne ansikt? Endret 2. februar 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Hvilket kryptisk svar er det på mine tre spørsmål? Det bekrefter bare min antageles om at jeg antar at det er en ultra / markedsliberaslistisk site. Hva? Jeg lurte bare på hva du mente med ordet "siten". Ikke noe mer ikke noe mindre, og hvilken side er ultra-markedsliberalistisk? Endret 2. februar 2013 av ThaHoward Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Hvorfor kan du kun svare med lenker til Wikipedia?Trolig fordi jeg ikke gidder svare på enkelte av dine retoriske spørsmål som du tror vil fremheve din påståtte "ekspertise". Kan du ikke forklare ting med egne ord, tviler jeg på at du har forstått problemet, noe resten av posten din tyder på. Om du ikke klarer å forklare deg på en forståelig måte slik at folk uten universitetsutdannelse i sosialøkonomi kan forstå deg tviler jeg på at du har forstått problemet, noe resten av posten din tyder på. Nei, klassikerene (de fleste liberalister) mente som Say at tilbudet skaper sin egen etterspørsel.Forenkling basert på misforståelse av virkeligheten. Jeg kan utvilsomt produsere produkt X til kostnad Y (Z% høyere enn markedspris) men det medfølger ikke at jeg vil få noen etterspørsel som tillater meg å fortsette produksjonen (medmindre jeg bruker voldstrusler for å "selge" mine produkter). Keynes påviste en feil i de klassiske liberalistenes teorier, at en økonomi kan være i (dynamisk) likevekt på et høyt (f)ull sysselsetting eller lavt nivå (høy arbeidsledighet) avhengig .av økonomiens effektive etterspørsel.Keynes påviste ingen feil, han bare ignorerte det som hadde kommet tidligere. Les boka.<li>Tilhengere av blandingsøkonomi som den norske, mener at myndithetene skal intervenere i perioder der markedene svikter.Tilhengere av intervensjon bruker Keynes et al som teoretisk unnskyldning for sine handlinger. Så om folk får gjøre som de selv vil forsvinner all ledighet.Nei, en god del folk foretrekker delvis ledighet, ofte kallt ferie. Din kapitalistiske anarkisme er verre enn ultra liberalisme.For offentlig ansatte byråkrater og politikere stemmer nok det ettersom de vil se seg tvunget til jobbe for maten. Det var litt av en anarkistisk trøst til arbeidsledige. Arbeidsledighet er fere. Ja, om du foretrekker å ikke jobbe kalles det ferie eller pensonisttilværelse. Det er vel bedre enn ditt alternativ hvor staten aktivt går inn for å hindre folk i å jobbe? 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Det er uansett ikke viktig om noen har kommet til samme konklusjon som meg. Det skulle ikke være vanskelig å forstå hva jeg mener. Neida jeg forstår hva du mener, men jeg syns ikke det er "riktig" å trekke inn en forfatter som støtte for ditt syn medmindre du faktisk har lest boken. Det er omtrent som om jeg skulle ha trukket inn Keynes som støtte for mitt syn på saker og ting uten å ha lest boken hans. Klart etter å ha lest General Theory er det ganske klart at han har ett noe annet syn på saker og ting enn meg. Om du har argumenter for dine synspunker er det adskjillig bedre om du legger disse frem, istedenfor å bruke andres ukjente meninger som støtte for disse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Trolig fordi jeg ikke gidder svare på enkelte av dine retoriske spørsmål som du tror vil fremheve din påståtte "ekspertise" Gå utenom sa bøygen. Om du ikke klarer å forklare deg på en forståelig måte slik at folk uten universitetsutdannelse i sosialøkonomi kan forstå deg tviler jeg på at du har forstått problemet, noe resten av posten din tyder på. Da får du dere si hva som er uforståelig. Jeg er ikke tankelser. Forenkling basert på misforståelse av virkeligheten. Jeg kan utvilsomt produsere produkt X til kostnad Y (Z% høyere enn markedspris) men det medfølger ikke at jeg vil få noen etterspørsel som tillater meg å fortsette produksjonen (medmindre jeg bruker voldstrusler for å "selge" mine produkter). Og hva om ingen vil ha produktet / tjenesten du produserer? Et gitt produkt / tjeneste har egentlig ikke en pris før det er omsatt i et marked, tilbudskurven krysser ellerspørselskurven. Keynes påviste ingen feil, han bare ignorerte det som hadde kommet tidligere. Nei, han påviste at samfunnets samlede etterspørsel, privat som offentlig kan være for lav til å skape full sysselsetting. Om du slutter å etterspørre varer blir ikke det et stort problem, men når samfunnets medlemmer som helhet slutter å etterspørre varer som under en depressiv deflasjon (hvor hundrelappen du holder i hånden din stiger i verdi) trenges intervesjon fra myndighetene. Tilhengere av intervensjon bruker Keynes et al som teoretisk unnskyldning for sine handlinger. Nei. Påstand uten substans. Nei, en god del folk foretrekker delvis ledighet, ofte kallt ferie. Ferie er et gode / en vare på lik linje med andre varer og har en pris. Jeg skriver ikke om ferie eller frivillig arbeidsledighet. Dette vet du. For offentlig ansatte byråkrater og politikere stemmer nok det ettersom de vil se seg tvunget til jobbe for maten. Så all ledighet er frivillig? Hvorfor varierer den da så mye fra tidsperiode til tidsperiode og land til land? Ja, om du foretrekker å ikke jobbe kalles det ferie eller pensonisttilværelse. Det er vel bedre enn ditt alternativ hvor staten aktivt går inn for å hindre folk i å jobbe? Svart på ovenfor. Siste del av påstanden tror du kun på selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Neida jeg forstår hva du mener, men jeg syns ikke det er "riktig" å trekke inn en forfatter som støtte for ditt syn medmindre du faktisk har lest boken NrK2 sendingen var et intervju med forfatteren. Der er som nevnt et spørsmålstegn i headingen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Da får du dere si hva som er uforståelig. Jeg er ikke tankelser. Stort sett tror jeg allt du kommer med av matematiske formler etc flyr langt over hodet til det fleste. Gjør heller som Keynes selv gjorde, prøv å forklare med forståelige ord hva du mener skjer. Om du tar en kvikk sjekk i din uåpnede kopi av "General Theory" vil du antagelig bli overrasket over at det stort sett kun er tekst, mens de berømte/beryktede Keynianske formlene brillerer med sitt fravær. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Stort sett tror jeg allt du kommer med av matematiske formler etc flyr langt over hodet til det fleste. Hvor er de formlene uten forklaring? Kilde? Stort sett tror jeg allt du kommer med av matematiske formler etc flyr langt over hodet til det fleste. Gjør heller som Keynes selv gjorde, prøv å forklare med forståelige ord hva du mener skjer. Om du tar en kvikk sjekk i din uåpnede kopi av "General Theory" vil du antagelig bli overrasket over at det stort sett kun er tekst, mens de berømte/beryktede Keynianske formlene brillerer med sitt fravær. Det vet jeg utmerket godt. Fordelen med en matematisk modell er at den må være konsistent, eller så bryter den sammen. Mentale modeller bryter ofte sammen når de settes på papiret. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Kgun, Det var kun et forslag, for min del må du gjerne fortsette som du gjør om du foretrekker det. At folk flest ikke forstår deg er i grunnen ditt problem og gjør det lettere for meg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 (endret) Ok, takk for det rådet. Kanskje har jeg blitt for teoretisk med årene. I attesten jeg fikk fra direktøren i valutaavdelingen i Norges Bank står det at jeg hadde evnen til å legge frem kompliserte økonomisk matematiske problemstillinger på en enkel forståelig måte. Endret 2. februar 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå