JAYZ Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hei Jeg holder på med førerkort klasse B. (BIL) Bil føler jeg blir for dyrt som 18-åring. Tenkte derfor å kjøpe en moped. Hvordan er det å kjøre moped i februar og utover mtp. litt snø? Kan godt gi 20.000,- for en god moped, ikke noe særlig mer. Ved første øyekast fant jeg en Yamaha TZR 50 og den ser veldig kul ut. Noen som har innvendinger/tips? Lenke til kommentar
SiaBD Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Og kjøre moped på denne tiden på året er helt grusomt ! Det er utrolig glatt, og veldig vanskelig og kjøre, spessielt nå som du ikke har kjørt bil\moped veldig lenge. 1 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Det skal du være utrolig forskiktig med, selv med moped. Både for din egen og andres sikkerhet. Om man feks får et lite isbelegg med fukt oppå asfalten blir dette gjærne så gladd at hjulene forsvinner under beina på deg, før du vet ordet av det. Uansett skal du alltid kjøre etter forholdene. Det er bedre å kjøre på snø, men du skal likevel være ekstremt forskiktig. Man ser ikke mange folk på moped om vinteren, heldig vis. Men er du forskiktig går det meste bra. Men du må huske at som mopedist er du en mye mer sårbar traffikant en de som sitter i bilen, hvertfal om vinteren. Jeg ville ikke på noen måte anbefalt å kjøre moped om vinteren hvertfal. Jeg har prøvd en gang, og det vil aldri skje igjen. Endret 30. januar 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Takk for svar. Jeg forstår at det kan by på visse utfordringer, og jeg vil eventuelt vente i en måned. Men angående Yamaha TZR 50. Ser denne grei ut? Prisen er, brukt, innenfor ønsket nivå. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Non som veit?? Lenke til kommentar
SuBWoofeR Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Kjørte selv til jobb gjennom hele vinteren med snø og is. Mitt tips er, ikke kjøp en slik fancy moped med kåpe og hele pakka. Du vil bruke like lang tid på hjulene som i grøfta. Kjør sakte 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Ville aldri gått for en TZR om du skal kjøre på slike forhold. Gå for en moped uten så mye kåper og som har litt høyde. TZR er uansett overpriset. 1 Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Ok. Jeg syntes Yamaha TZR 50 ser veldig bra ut. Er den overpriset? Ett spørsmål til, er det lov til å ha med passasjer på en slik moped? Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Hvis vi ser bort fra vinter og dårlig føre, hvilken moped vil dere anbefale? Skal brukes mest til å kjøre til/fra skolen 5 min vei. Yamaha TZR 50 frister. Noen kommentarer? Endret 1. februar 2013 av JAYZ Lenke til kommentar
SuBWoofeR Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 7 Ett spørsmål til, er det lov til å ha med passasjer på en slik moped? Nei. I norge er det max 1 person på 50 kubikker. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Yamaha TZR er overpriset. Prøver å se ut som noe den ikke er. Gå for Yamaha DT50, Derbi Senda, Aprilia SX50, eller Gilera SMT. Lenke til kommentar
Rambol Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Nei. I norge er det max 1 person på 50 kubikker. Hm, se siste pkt i denne artikkelen. Her fremgår det at man har lov til å ha passasjer under 10 år plassert bak på moped med godkjent hjelm. http://www.tryggtraf....b7C_wtzQ5q.ips en link til: https://www.politi.no/romerike/rad_fra_politiet/trafikksikkerhet/bilbelte_og_hjelm/Tema_392.xml Endret 20. februar 2013 av Rambol Lenke til kommentar
SuBWoofeR Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hm, se siste pkt i denne artikkelen. Her fremgår det at man har lov til å ha passasjer under 10 år plassert bak på moped med godkjent hjelm. http://www.tryggtraf....b7C_wtzQ5q.ips en link til: https://www.politi.n...lm/Tema_392.xml Ooh, stilig, det visste jeg ikke. Takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå