Mephisto- Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Har vansker med å starte bilen. Spenninga over batteriet er ok. Når jeg prøver å starte bilen kommer det en tikkelyd, ganske høyt. I dag når jeg prøvde sist begynte bilen med samme tikkinga, men etter et litt optimistisk forsøk (10 sekunder) hørtes det ut som om dnevar på tur å starte, men gikk tilbake til tikkelyden. Jeg tenker startmotoren, noen andre lure ting jeg kan gjøre for å undersøke? Er forøvrig en mk3 ford mondeo Edit: glemte, har en film som viser samme problemet Vet ikke om noen kan svare på hvorfor nålene fyker opp og ned, det har de ikke gjort før problemet oppsto hos meg Endret 30. januar 2013 av Mephisto- Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Høres ut som den er strømtom, du bør få testet batteriet ditt. Volten har lite å si i forhold til hvor mye strøm det er på batteriet. Skader nok ikke å sette batteriet på lading heller. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Høres ut som den er strømtom, du bør få testet batteriet ditt. Volten har lite å si i forhold til hvor mye strøm det er på batteriet. (...) Hvis man måler batterispenningen mens startmotoren går og batteriet er under belastning, sier det en del. Spenning målt på ubelastet batteri sier derimot, som du selv sier, ikke så mye. Enig i konklusjonen; startmotor som går noen omdreininger og så går over til å tikke/klapre høylydt (innslaget som slår inn og ut i raskt tempo) er klare symptomer på tomt (tilnærmet) batteri. Når starteren egentlig skal begynne å rotere faller spenninga (pga belastninga) så mye at innslaget slår ut igjen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Volten har lite å si i forhold til hvor mye strøm det er på batteriet. Skal ikke kverulere, men denne skjønte jeg lite av. Mener du hvilespenningen når du sier volten? Voltens nivå påvirker nivået av ampere. Endret 31. januar 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Tror det gryterett mente er at et batteri uten belastning trenger ikke nødvendigvis ha noe å si når man hiver belastning på det. Uansett, da skal jeg i første omgang prøve å få tak i en batterilader. Fikk noen til å hjelpe meg litt i dag, så stakk hodet inni motorrommet mens han forsøkte å starte. Hele motorblokka er i bevegelse når tikkelyden kommer, gir det noe mer kjøtt på beina? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Et batteri kan ubelastet fint gi grei hvilespenning selv om det pr. definisjon er ødelagt. Mål batterispenningen MENS starteren blir forsøkt kjørt og post resultatet her. Det er vel den beste starten på å finne ut av problemet om det ikke hjelper å lade batteriet. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Eller hvis du er alene og ikke har mulighet til å måle mens du starter kan du skru på alt av lys og annet som bruker strøm. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Fikk ordna og funnet problemet. Som mange her sa, batteriet var problemet. Fikk en kompis med startkabler til å hjelpe og da funka alt som det skulle. Så det er bare å bytte batteriet da altså Flinke folk her inne altså! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 bytt batteri og sjekk dynamo. Ca. 14,4V på batteriet når motoren sviver. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Tror det gryterett mente er at et batteri uten belastning trenger ikke nødvendigvis ha noe å si når man hiver belastning på det. Det var det jeg mente. Volten er av aller høyeste betydning, men det er under belastning. Hvilespenningen, derimot, trenger ikke si noe om tilstanden på batteriet. Batteri-spennigen skal helst ikke gå under 9 volt ved start-belastning og den skal raskt stige over 12 volt igjen. Batteri som er defekt ramler ofte ned under 6, og helt ned i 3, volt når de belastes. Endret 1. februar 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå