Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varmer opp en ekstra leilighet på min bekostning.

sofiepett

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål angående varmekabler og forbruk.

Forhåndsinfo:

- Jeg og en kompis leier en ca. 60kvm leilighet. Har tidligere vært inkl. strøm og internett i leien, men da leiligheten ved siden av ble tom så fikk vi beskjed om at vi måtte opprette vårt eget strøm og internett-abonnement.

Saken er at leilighetene på henholdsvis ca. 58kvm og 60kvm har samme strømanlegg.

Jeg har mottatt regning i fra hafslund der vi har brukt ca. 2000kwh/mnd. Litt usikker på om det kunne stemme på grunn av at jeg og min samboer har vært borte i litt over en uke i desember (og da har alt blitt enten slått av eller endret forbruk).

Det som jeg da har fått vite ila de siste dagene er at den andre leiligheten ved siden av vår (som står tom) blir brukt av huseiers barn en gang i blant til å se på tv og det står varme på. Huseier fortalte meg etter konfrontasjon at varmekablene står på slik at de skal varme opp til 18grader i den leiligheten. Huseierne er nemlig redd for at rørene skal fryse - noe som er piss etter min mening. Det er ikke så sykt mange minus for tiden (bor i Oslo) og huset er godt isolert (ca. 5 år gammelt).

Jeg ba huseier om kompensasjon for dette, da jeg syntes at det er urimelig at jeg og min samboer skal betale for deres forbruk. Han sa at en elektriker som hadde vært innom ila denne uken hadde funnet ut at med dagens kostnader ang. strøm på 1kr ca. pr kwh så ligger forbruket på ca 230kr i strøm i den andre leiligheten.

Det syntes jeg er rart. Han kan da umulig ha regnet ut riktig? Er det bare bs?

Det vil vel si at det er 230kwh som er brukt - og noe usikker på om han har tatt med tillegget på nettleie. Nettleia er jo sykt dyr.

Hvor mye kwh kan man regne å bruke på en 58kvm leilighet på en mnd der det står på varme konstant (opp til 18grader)?

Eller er det bare jeg som surrer sykt nå?

- Hilsen bekymra leietaker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvor mange watt de er på?

Det blir nesten 1 kr pr 1000w pr time med alle avgifter.

Er den på 1000W og står på hele døgnet blir det va 720kr mnd. / 2100kr på en kvartalsregning.

Jeg har ingen anelse hvor mange watt de er på. Vi har parkett i alle rom med unntak av bad og en gang der det er fliser.

Lenke til kommentar

Har de egne sikringer? Kun deres gulv ? Hvor er bryteren?

Regnestykket du har blitt presentert gjelder for 300W.

Det har jeg på badet mitt alene.

Jeg har sikringsskapet og leilighetene er delt opp. Jeg har slått av bryterne, men huseierne har lagt merke til det. Jeg personlig syns det er ganske dumt å fyre opp en ekstra leilighet uten at jeg kan følge med på forbruket deres. :/

Lenke til kommentar

Jeg TROR jeg har et lignende problem. I min leilighet ble jeg fortalt da jeg flyttet inn, at jeg fikk dele varmtvann med huseier slik at jeg slipper den strømutgiften.

Topp tenker jeg. Etter noen måneder... "hmm, jeg har aldri hatt så stor strømregning før..?"

Ganske merkelig at jeg uten egen varmtvannsbereder når nye høyder i strømutgifter. Dette i forhold til tidligere leiligheter som har vært betydelig eldre med dårligere isolasjon. I tillegg har jeg minsket mitt strømforbruk siden den gang.

Jeg har bodd her et år nå så det er ikke en "fluke", en tilfeldig feiltolkning.

Det finnes en del lys utenfor som går på om natten, vet ikke om disse er tilkoblet min boks. Har også en bod som jeg vet er tilkoblet min boks, boden er ubrukelig og infisert av mugg. Huseier brukte luftavfukter døgnet rundt en periode der inne for å bekjempe muggen.

Det funka dårlig, og det var på min regning.

Fy f**ns utleiere.

Lenke til kommentar

Jeg TROR jeg har et lignende problem. I min leilighet ble jeg fortalt da jeg flyttet inn, at jeg fikk dele varmtvann med huseier slik at jeg slipper den strømutgiften.

Topp tenker jeg. Etter noen måneder... "hmm, jeg har aldri hatt så stor strømregning før..?"

Ganske merkelig at jeg uten egen varmtvannsbereder når nye høyder i strømutgifter. Dette i forhold til tidligere leiligheter som har vært betydelig eldre med dårligere isolasjon. I tillegg har jeg minsket mitt strømforbruk siden den gang.

Jeg har bodd her et år nå så det er ikke en "fluke", en tilfeldig feiltolkning.

Det finnes en del lys utenfor som går på om natten, vet ikke om disse er tilkoblet min boks. Har også en bod som jeg vet er tilkoblet min boks, boden er ubrukelig og infisert av mugg. Huseier brukte luftavfukter døgnet rundt en periode der inne for å bekjempe muggen.

Det funka dårlig, og det var på min regning.

Fy f**ns utleiere.

Har vært borti noe lignende. Varmtvannet var inkludert, men fikk fort 2000 - 2500 i strømregning om vinteren i en rimelig liten leilighet. Huset var riktignok gammelt og det var ganske dårlig isolert, - men syntes det var en ganske syk sum for en videregående-elev den gangen.

Du får kontakte huseier og lure på hva som skjer. Man forstår fort på folk når man konfronterer de om de skjuler noe eller ikke :)

Lenke til kommentar

Når lysene er på ute, skru av hovedsikringen din eller en og en av de andre.

Det som blir svart betaler du for.

En sikring i ditt skap på 16A kan i teorien trekke strøm for 2700kr mnd om den er balstet maks hele mnd.

Er varmekablene på 300W og termostartstyrt så er det snakk om 200kr mnd maks.

Er de på 2000W så snakker vi mer 800kr mnd med termostat.

Varmekabler ute på gårsplass osv kan være 16000W så alt bunner ned i hvor mange watt de er på.

Er sikringen en 16A så er di iallefall ikke på mer en 220V eller 230V x 16 A = 3520ish watt ( 2700kr mnd absolutt maks )

Endret av War
Lenke til kommentar

Har desverre ikke noe ekspert-oppfatning på emnet, men min personlige mening er at huseier burde betale halve nettleia og halve strømforbruket for DIN måler når han bruker strøm fra denne.

Jeg mener dette kan begrunnes i:

• Huseier bør være den som dokumenterer sitt strømforbruk - som du betaler av.
  • Det er nærmest umulig å dokumentere faktisk energiforbruk i den andre leiligheta uten at det er en måler tilknyttet denne.

Så da mener jeg (forutsatt at det jeg sier ikke er helt på jordet nå, men da får dere bare arrestere meg) at du bør stille huseier overfor et valg. Enten at han dekker halve strømregninga (hele beløpet, både for nettleie og forbruk) eller at han får en elektriker til å installere måler i den andre leiligheta for enten å splitte forbruket eller for at dere betaler riktig prosentandel av faktisk forbruk.

Selfølgelig - bor du i et "pressområde" så har du jo kanskje ikke så stor innflytelse overfor huseier - han finner da bare en som er mer naiv og betalingsvillig.

Lenke til kommentar
Forhåndsinfo:

- Jeg og en kompis leier en ca. 60kvm leilighet. Har tidligere vært inkl. strøm og internett i leien, men da leiligheten ved siden av ble tom så fikk vi beskjed om at vi måtte opprette vårt eget strøm og internett-abonnement.

Vi skulle hatt litt meir info. Kor lenge har dere leigd leiligheita? Korleis foregikk endringa frå at straumen var inkludert til at dere måtte holde straum sjølve? Blei husleige nedjustert tilsvarande eller kjem no straumutgiftene på toppen av vanlig husleige?

I utganspunktet så kan ikkje leiga endrast før det har gått eit år, og då kan leiga kun justerast etter konsumprisindeksen.

Etter to og eit halvt år kan leiga endrast til gjengs leie for utleie av liknende husrom.

Husleigelova er ganske klar på kva som er lov og kva som ikkje er lov.

Kva form for avtale har dere gjort med utleiger? Eller er det ingen form for avtale i det heile?

Sjølv om det skulle stemme at det berre blir forbrukt straum for 230 kr i måneden så er det fortsatt heilt rimelig at dere får tilbakebetalt dette beløpet.

Uansett så høyrest heile opplegget litt misstenkelig ut. Sjølv om den eine leiligheita står tom, så vil ikkje det utgjere så mykje for kva ein betaler i straumrekning. Dersom leigetaker hadde fortsatt å ha straum inkludert i leiga så hadde han/ho berre tapt 230 kroner i måneden (etter eige utsagn) sidan den tomme leiligheita kun forbruker litt straum til basisvarme.

Når det gjeld dette med frosne rør så er det alltid ein risiko. Med tanke på at det er felles el-anlegg så er det nok stor sannsynligheit for at det også er felles vann/avløp. Med andre ord så kan frosne rør i naboleiligheita også føre til konsekvenser for deg.

Men 18 grader kan nok være litt meir enn kva som strengt tatt er nødvendig.

Når det er sagt så kan du med fordel opptre litt mindre bombastisk med dine påstander om at det ikkje er nødvendig med varme for å hindre frosne rør. Kor mykje varme som trengs vil være avhengig av korleis røra er lagt opp, kvar isolasjonen er, osv.

Det er også urovekkande å høyre at (slik som eg tolkar det) slår av all varme når dere reiser vekk i desember måned. Som leigetaker så er dere forplikta til å opptre på ein slik måte at det ikkje oppstår skade. Det å senke temperaturen mykje kan føre til både frosne rør og fuktproblem (kald luft holder dårligare på fuktigheit enn varm luft).

Dersom det stemmer at utleiger(s barn) bruker leiligheita som står tom så betyr dette at det nok også går med straum til ekstra oppvarming (opp til komfortemperatur) samt straum til lys, TV, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slå av alt som bruker strøm i leiligheten din ved å slå av gulvvarme, dra støpselet ut av stikkontakter osv. inntil du ikke lenger bruker strøm i din leilighet. Noter deg deretter hvor mye strøm som er brukt på strømmåleren.

Ta deg deretter en tur på byen i f.eks 4 timer før du kommer tilbake og noterer deg hvor mye strøm som er brukt i løpet av 4 timer før du setter strøm på alt i den leilighet igjen. Så er det bare å gange tallet du har fått med 6 for å finne ut omtrent hvor mye strøm naboleiligheten trekker i løpet av et døgn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på... hvis du har en leiekontrakt på at strøm er inkludert, kan da utleier plutselig kreve at du oppretter eget abb.?

Eg kan ikkje sjå at ei slik endring er noke anna enn ei endring av husleiga.

Når leigetaker ikkje lenger får straumen inkludert så får utleiger f.eks 1000 kroner mindre utgifter i månden medan leigetaker må betale f.eks 1000 kroner meir i månden.

Å endre vilkåra på den måten er nok eit forsøk på ulovleg husleigeendring.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...