Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Microsoft er i ferd med å lansere en 64 gb tablet der operativsystemet tar opp over 60% av den totale diskplassen. Dette er en PC, en bærbar PC. Den har imidlertid et uvanlig fysisk format for en laptop, hvilket lurer folk til å tro det er noe annet. Det er ikke sammenlignbart med tablets. Når det er sagt så er størrelsen på Win 7 / Win 8 latterlig stor. Det er et operativsystem, det skal gjøre minst mulig ut av seg! Størrelsen er imidlertid blandt de tekniske utfordringene MS er eksperter på å la ligge, siden det ikke har allverdens betydning i markedsføringen. Inntill det biter dem i ræva, slik som i dette tilfellet. Endret 30. januar 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Forøvrig ville det vært like ræva med en laptop som har 60% fylt disk når du kjøper den, så jeg forstår ikke poenget ditt med å sammenlikne med laptoper. Du beskriver omtrent den laptop'en jeg kjøpte i fjor - jeg tror faktisk >60% var 'brukt opp' fra starten av. Og min første reaksjon var WTF? Min andre reaksjon var "ja, her kommer nok recoverypartisjonene ikke til å bli gamle!" Men det ble aldri noe av - jeg bare begynte å bruke maskinen, og jeg har alltid hatt plass til det jeg har brukt den til, aldri følt at jeg måtte endre bruksmønsteret pga. plassmangel. (Det skal sies at dette ikke min hovedmaskin, men en jeg bruker i hagen, på tur, på jobb, etc.) Jeg lurer på om det ikke delvis er 'hamstringsgenet' som blir trigget her. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Problemet med denne dingsen er at det knapt finnes brukere, jeg ser iallefall ikke hvem det skulle være. Profesjonelle vil neppe bruke touch i produksjon, annet enn noen få markedsføringsfolk (wow factor gjengen). Vi andre bruker skikkelige PC'er (produksjon) og en tablet/mobil som ekstradings (leisure). Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Dette er en PC, en bærbar PC. Den har imidlertid et uvanlig fysisk format for en laptop, hvilket lurer folk til å tro det er noe annet. Det er ikke sammenlignbart med tablets. Jeg er ikke enig i den strenge oppdelingen. For ekstremt mange brukere er det intet praktisk skille mellom en surface pro og en iPad. De løser de samme problemene på den samme måten. Hva som teknologisk ligger bak er mindre interessant. Men la oss se på den som en laptop for proffer. Jeg f.eks, er proff og bruker laptop. Er surface pro et verktøy jeg kan bruke til noe som helst? Nope. Ikke sjans. Med Visual studio ultimate, noen diskimages av Windows 2008, vmware og ymse annen software som surrer og går kontinuerlig er en tablet med så lite plass og så svak cpu ubrukelig. Til det jeg kan bruke touch til (Evernote, Onenote, mail osv.) funker enhver tablet, og da velger jeg en med god lagringskapasitet og topp batterilevetid (og lading over usb). Akkurat hva var fordelen til Surface pro? Skal MS bli rike på å selge til noen få grafiske arbeidere som er villige til å ta til takke med null tastatur og en liten skjerm? Nei vent, den har jo for lite ram til å funke til seriøst grafisk arbeid! Endret 30. januar 2013 av kvasbo 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 "Problemet" her er alt W8 må ha med seg for å sikre bakoverkompatabilitet osv., W8RT har ikke disse problemene. Uansett, bare å sette i ett 64GB minnekort og å fjerne recovery-partisjonen og litt annet som jeg har gjort på mine andre PCer med SSD. Kjipt for vanlige brukere, kanskje, men gjør ikke meg noe. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Problemet med denne dingsen er at det knapt finnes brukere, jeg ser iallefall ikke hvem det skulle være. Profesjonelle vil neppe bruke touch i produksjon, annet enn noen få markedsføringsfolk (wow factor gjengen). Vi andre bruker skikkelige PC'er (produksjon) og en tablet/mobil som ekstradings (leisure). Med mitt bruksmønster er det motsatt. Nettbrett bruker jeg ikke, alt jeg trenger det til kan jeg ordne på telefonen. Større oppgaver får jeg ikke gjort på nettbrett. Med Surface Pro får jeg akkurat den "mellomdingsen" jeg ønsker. Nettbrett og PC i ett. Ønsker man ikke Surface Pro sin PC-funksjonalitet kan man kjøpe Surface RT, nettbrett på linje med iPad eller Android pads. 2 Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Er så mye dummt å lese i diverse kommentarer at jeg gremmes.... Surface 8 Pro er en fullverdig PC, i nettbrett format. Enhver idiot burde være i stand til å forstå at fullverdig Windows 8 Pro tar plass på disken. Dette er en IKKE sak. 1 Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Skal MS bli rike på å selge til noen få grafiske arbeidere som er villige til å ta til takke med null tastatur og en liten skjerm? Nei vent, den har jo for lite ram til å funke til seriøst grafisk arbeid! Null tastatur? Vet du hvilket produkt du snakker om? 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Fra perspektivet til en forbruker virker det merkelig at Windows skal ta så vanvittig mye plass, selv på PC. 3 til 8 ganger så mye som f.eks. OS X eller Ubuntu, rare greier. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Null tastatur? Vet du hvilket produkt du snakker om? Ja, Surface Pro. Om man slenger på et tastatur har man verdens mest pinglete ultrabook. Det finnes bra Windows 8 Pro-tablets, men Surface Pro er ikke en av dem. Det er rett og slett ikke diskplass nok til seriøs bruk (husk at man må sette av disk til swapfil også når man kjører Windows). (Vi får snart se hvordan salget går, jeg setter pengene mine på at den flopper til den prisen MS vil selge for. 128gb-versjonen er mer lovende, men ekstremt dyr.) Endret 30. januar 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Er så mye dummt å lese i diverse kommentarer at jeg gremmes.... Surface 8 Pro er en fullverdig PC, i nettbrett format. Enhver idiot burde være i stand til å forstå at fullverdig Windows 8 Pro tar plass på disken. Dette er en IKKE sak. Fullverdig jo, men allikevel, over 40Gb for OSet er hinsides latterlig. Og når vi i tillegg snakker om en 64gb blir det både latterlig og tragisk på en gang. Endret 30. januar 2013 av Slettet+152 Lenke til kommentar
Beemer-M5 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Prøv og koble på en usb hardisk på ipaden. Jeg klarer det ikke, på mine 2 i alle fall. Eller en minne penn, de har da for fanden ikke en usb en gang. Prøv og tenke litt utenfor boksen din selv.... Faktisk veldig mye du får til på en Win8 tablet som er plent umulig på mine 2 ipader i alle fall... Jeg har kun epple produkter til og med jeg ser at man får til mye mere med Win8 tablet en med apple's låste system. Så ja jeg har bestilt Win8 pro tablet. Dine påstander er enkelt å greit helt latterlig 2 Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Null tastatur?Vet du hvilket produkt du snakker om?Ja, Surface Pro. Om man slenger på et tastatur har man verdens mest pinglete ultrabook.Det finnes bra Windows 8 Pro-tablets, men Surface Pro er ikke en av dem. Det er rett og slett ikke diskplass nok til seriøs bruk (husk at man må sette av disk til swapfil også når man kjører Windows).(Vi får snart se hvordan salget går, jeg setter pengene mine på at den flopper til den prisen MS vil selge for. 128gb-versjonen er mer lovende, men ekstremt dyr.) Jeg har ikke sett bilder av Surface Pro uten tastatur.... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Den selges vel uten? Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Ser ut som alle har tuch tastatur som følger med som standard Endret 30. januar 2013 av bigggan Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Skulle være interresant å se om mine standard"tricks" for Windows 7/8 sparte mye plass på Surface Pro også... Det jeg gjør er følgende: 1. Sørge for å kjøpe en pc med nok RAM 2. Slik at jeg kan disable SWAP filen (like stor som du har minnet) 3. Fra en administrator command prompt: "powercfg -h off" for å fjerne hibernation filen (like stor som minnet). Bruker alltid bare sleep, så det er ikke noe problem 4. Skru av System Restore og fjerne evnt backuppoints. Hvis du har NAS/Server/Skyløsning så holder det faktisk fint med 30 GB (SSD) systemdisk, med mindre man ønsker å installere masse programmer/spill på den. Får vel teste dette når den dukker opp i butikken Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Ser ut som alle har tuch tastatur som følger med som standard Dette stemmer faktisk ikke. Surface Pro selges fra $899 uten touch cover. Coveret koster $119 i tillegg (eller $129 om du vil ha skikkelige taster). Da er vi oppe i $999 + $129 for en Surface Pro med nok diskplass og et godt tastatur. Det er ganske dyrt for en ultrabook der man kan ta av tastaturet, men så får man en god maskin også. (At MS konsekvent viser bilder av tableten _med_ tastatur men selger den uten er enda et hakk i den noe uærlige markedsføringen de driver med). Hvis du har NAS/Server/Skyløsning så holder det faktisk fint med 30 GB (SSD) systemdisk, med mindre man ønsker å installere masse programmer/spill på den. Får vel teste dette når den dukker opp i butikken Er ikke "å installere masse programmer/spill på den" hele poenget med å ha en Surface Pro og ikke en RT/iPad/Android-maskin? Endret 31. januar 2013 av kvasbo 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Varier sikkert litt, for min del hadde poenget med maskinen vært å "sintallere noen nøkkelprogrammer på den", vårt poenget, så kunne nok klart meg med 64 GB-versjonen, men størrelse-bloaten til windows synes jeg lite om. AtW Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Som mange sier er Surface Pro i praksis en helt vanlig datamaskin. I dag er det vanlig praksis å legge OS i en egen partisjon, i fall man behøver en reinstallasjon. Det er klart at dette umiddelbart medfører at en stor andel av disken er opptatt, men om det da blir for lite ledig plass kan man som det er skrevet flytte recoverypartisjonen til en ekstern disk/minnepinne. Jeg ser ikke mange andre måter å gjøre dette på, foruten å legge ved en recovery minnepinne (dyrt), eller ikke legge ved OS for reinstallasjon. Dette er altså helt vanlig, selv om det er prosentmessig uheldig når man ikke har mange hundre GB å gå på, og om man velger å ikke legge recovery på en minnepinne. Når det gjelder kjøp at surface, eller tilsvarende enheter, så er det snakk om folk som ønsker en enhet som kan brukes til det meste. Å si at disse enheten ikke kan brukes i produksjon er bare tull, det er akkurat der de kommer til sin rett. Et slikt nettbrett som kan dockes mot en stor skjerm, tastatur og mus, samt at den kan brukes som tablet med og uten tastatur på farten er veldig hendig. Legger man til en dose Direct Access, selvfølgelig med BitLocker, så har man en enhet som erstatter kontor-PC, hjemmekontor-PC og nettbrett i ett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Når det gjelder kjøp at surface, eller tilsvarende enheter, så er det snakk om folk som ønsker en enhet som kan brukes til det meste. Å si at disse enheten ikke kan brukes i produksjon er bare tull, det er akkurat der de kommer til sin rett. Sikkert. Den erstatter liksom glatt mine tre 27" samt i7/16GB/SSD-RAID0/6Tb-HDD som jeg produserer på nå. Neppe. Den eneste jeg kan benytte den til er som leksak når jeg reiser. Problemet er at den er svakerene enn VAIO'en jeg bruker på tur nå. Det eneste fordelen denne har er tablet funksjonaliteten.... men jeg har en mobiltlf. Et slikt nettbrett som kan dockes mot en stor skjerm, tastatur og mus, samt at den kan brukes som tablet med og uten tastatur på farten er veldig hendig. Legger man til en dose Direct Access, selvfølgelig med BitLocker, så har man en enhet som erstatter kontor-PC, hjemmekontor-PC og nettbrett i ett. De som produserer på laptop i dag får en annen bedre laptop for samme pris. De mister tablet funksjonalitet, men har sikkert mobiltlf til det. Denne laptopen har kun en fordel fremfor andre, det er tablet funksjonaliteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå