Borger___ Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Merker at bildefilene (.jpg) mister kvalitet når jeg legger dem som vedlegg i mac mail programmet. Orginal fila er på nesten 1 MB. Trykker på binders ikonet, finner fil og i det jeg legger den til er den plutselig minsket til bare 12KB. Hvordan kan dette ha seg? I webmail går det helt greit å legge til filer.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Når du har lagt til et bilde i Mail kommer det opp en popup-liste som lar deg velge billedstørrelse. For store bilder er default at de fominskes. Velg "Faktisk størrelse" der før du sender eposten om du vil ha det. Jeg tror ikke de finnes noe systemvalg som lar deg endre default, men er ikke sikker. Dette er antagelig fordi mange mennesker ikke har noe forhold til bits og megabytes og lett kan sende av gårde et 20 megapixel tiff-bilde til noen uten å skjønne at det tar et halvt år å laste ned for mottageren. Om Apple burde velge sånt for oss kan selvsagt diskuteres. Geir Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Takk for svar. Men hvor kommer denne "pop upen" opp henne? Burde vel sett den til nå om den hadde kommet opp automatisk? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Når du har lagt til et bilde i Mail kommer det opp en popup-liste som lar deg velge billedstørrelse. For store bilder er default at de fominskes. Velg "Faktisk størrelse" der før du sender eposten om du vil ha det. Jeg tror ikke de finnes noe systemvalg som lar deg endre default, men er ikke sikker. Dette er antagelig fordi mange mennesker ikke har noe forhold til bits og megabytes og lett kan sende av gårde et 20 megapixel tiff-bilde til noen uten å skjønne at det tar et halvt år å laste ned for mottageren. Om Apple burde velge sånt for oss kan selvsagt diskuteres. Geir Hvor finner jeg denne "pop upen" og faktisk størrelse valg? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Den kommer i en status linje som dukker opp mellom headingen og meldingsteksten. Der står meldingsstørrelsen til venstre, og menyen for å velge til høyre. Geir Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 13. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2013 Den kommer i en status linje som dukker opp mellom headingen og meldingsteksten. Der står meldingsstørrelsen til venstre, og menyen for å velge til høyre. Geir Vi snakker begge om mail programmet på Mac? Isåfall, kan du ta en screenshot å illustrere? Skjønner ikke hvor du får denne muligheten, er veldig begrensede muligheter hos meg ialfall. Jeg trykker som sagt på "binders" ikonet og velger feks. en .jpg fil. Den legges da som vedlegg i orginal str (uten at det kommer opp noen synlige valg som jeg kan se). Det er når jeg går på "sendte" og ser at bilde kvaliteten er redusert. Legger jeg fila i en mappe går det bra riktignok.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Hos meg ser det slik ut: Geir Endret 14. februar 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Den beste måten å sende bilder og filer til andre er i mine øyne å bruke Dropbox. Spesielt om du skal sende flere bilder. I stedet for å bruke masse tid på å sende mailen og at mottakeren skal bruke lang tid på å laste mailen (tenke om h*n) åpner mailen på telefonen så laster den ned 20MB med bilder så kan du vha Dropbox bare sende en enkel link. Dropbox er et program du laster ned (du må opprette konto først), du får da en ny mappe på PCen din som ganske enkelt heter Dropbox. Legger du x antall bilder i mappa som heter Photos (den følger automatisk med når du har installert programmet) kan du bare ved å høyreklikke på mappa lage et fotogalleri som kan ses av alle du sender linken til. Enkelt og praktisk. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Hos meg ser det slik ut: Geir Takk, men sånn ser det altså ikke ut som meg... :/ Merkelig.. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Den beste måten å sende bilder og filer til andre er i mine øyne å bruke Dropbox. Spesielt om du skal sende flere bilder. I stedet for å bruke masse tid på å sende mailen og at mottakeren skal bruke lang tid på å laste mailen (tenke om h*n) åpner mailen på telefonen så laster den ned 20MB med bilder så kan du vha Dropbox bare sende en enkel link. Dropbox er et program du laster ned (du må opprette konto først), du får da en ny mappe på PCen din som ganske enkelt heter Dropbox. Legger du x antall bilder i mappa som heter Photos (den følger automatisk med når du har installert programmet) kan du bare ved å høyreklikke på mappa lage et fotogalleri som kan ses av alle du sender linken til. Enkelt og praktisk. Har dropbox, men det aller enkelste for meg når jeg skal sende et par bilde filer på noen få hundre KB er jo å bare legge til som vedlegg i mailprogrammet, å det er der jeg møter problemet med at bildene mister kvaliteten :/ Skjønner det bare ikke, og skjønner heller ikke hvorfor jeg ikke ser det samme som tom waits (se screenshot over) Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Du kan jo alltids forsøke Sparrow. Kanskje ikke akkurat svaret du ønsker, men jeg synes nå Sparrow er finere enn den medfølgende klienten. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Min er versjon 6.2 (1499). Og jeg kjører OSX 10.8.2. Hvis du ihar en av de første OSX-versjonene kan det hende at du ikke har denne funksjonen, leser jeg etter litt googling. Ser også at noen nevner at de har hatt konflikter med 3. parts-utvidelser til mail, og mange refererer til at popup-menyen er nederst i mailvinduet, altså under meldingsteksten istedet for over. Geir Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Min er versjon 6.2 (1499). Og jeg kjører OSX 10.8.2. Hvis du ihar en av de første OSX-versjonene kan det hende at du ikke har denne funksjonen, leser jeg etter litt googling. Ser også at noen nevner at de har hatt konflikter med 3. parts-utvidelser til mail, og mange refererer til at popup-menyen er nederst i mailvinduet, altså under meldingsteksten istedet for over. Geir Den var nederst i mailvinduet ja! Takk Geir! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå