privinius Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hei! Jeg har blitt interessert i astrofotografi og vil gjerne ta dette litt til neste nivå. Er det noe filtre eller ekstrautstyr som kunne gjort dette lettere? Jeg tenkte på å skaffe meg et tyskl-ekvatorialsk stativ etterhvert da jeg har hørt at disse er veldig gode, men har forøvrig planer om å lage meg en "barn door tracker" før den tid. Jeg bruker fremdeles kit-objektiv, er det en type objektiv som hadde gjort bildene "bedre"? Budsjettet mitt er begrenset, men alternativer er bra! Har forøvrig et Nikon D5100. Mvh Privinius. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Tokina 11-16 f/2,8 blir ofte anbefalt grunnet lysstyrke. Endret 30. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Har du tittet på denne artikkelen? 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Næmmen, den artikkelen hadde jeg ikke sett! Takk. Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G, er denne å anbefale? Kommer jeg til å merke forskjell på kit-objektiv? Er det andre bruksområder som jeg kan bruke dette objektivet til fremfor kit-objektiv? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Nikons 35 mm f/1.8G er så absolutt mye objektiv - og lysstyrke - for pengene. Det er ikke helt tingen dersom du har planer om å skifte til fullformat innen rimelig tid, men det er såpass godt og billig at det ikke er vanskelig å få solgt uten stort tap dersom du skulle bestemme deg for det. A no-brainer, egentlig. Løp & kjøp! Du vil merke forskjell på kut-objektiv, ja, det er jeg rimelig sikker på! Dette er flere ganger så lyssterkt, og sannsynligvis også mye bedre rent optisk. 35 mm er den klassiske gatefotobrennvidden for fullformat, men siden dette er et crop-objektiv vil du få et litt trangere synsfelt, omtrent tilsvarende 52 mm på fullformat, også det en klassisk brennvidde. Duger fint til halvfigurportretter og gatefoto eller andre typer foto hvor du ønsker å isolere detaljer og slikt. Endret 31. januar 2013 av Aetius 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Tusen hjertelig takk, da går jeg nok til innkjøp av dette innen kort tid. To siste spørsmål: Er det bedre enn kit-objektiv på det meste, slik at det er noe jeg kan bruke fulltid? Er det filtere eller annet ekstra som gjør deep space-bilder "bedre"? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Joda, du KAN bruke 35'n fulltid, men det er jo et fastobjektiv, så skal du ha andre brennvidder må du fremdeles plukke frem kitobjektivet ditt, evt investere i et tredje objektiv. Er det deep-space du skal drive med, så trenger du nok aller helst et teleskop, og et kamera som ikke filtrere bort IR og UV. Noen modifiserer speilreflekser til det, mens andre kjøper spesielversjoner som f.eks Canon EOS 60Da. 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Det er enklest å starte med vidvinkel. Hvorfor ikke starte med det objektivet du har til du finner ut hva du trenger? Det aller viktigste er å komme seg langt bort fra sivilisasjonen til et sted der det er helt mørk og klar luft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå