olegunnaro Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Husk at f/1.4 gir en del tynnere dybdeskarphet enn f/2 også, så det er ikke bare den ekstra stoppen med lys som bør være med i betraktningen når man handler slik optikk. Personlig brukte jeg gjerne f/1.4 da jeg fortsatt brukte 5D II og 35/1.4L - spesielt på konserter med dårlig lys. Lenke til kommentar
tow Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Joa, men jeg ville heller ha beholdt litt mer dybdeskarphet, ved hjelp av høyere ISO. Har ikke problem med å se ønsket, men tror ikke behovet er like stort nå som før. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Cropfaktoren er hva den er - den legger premissene for hvilke brennvidder som fungerer bedre enn andre. Jeg er uenig i det - 30mm blir enten for lite eller for mye. Det er i hvertfall min erfaring etter å ha brukt Mk I av Sigma 30mm f/2.8. 19mm og 30mm matcher bedre klassiske brennvidder på 1.5x crop da de gir bildeutsnitt som tilsvarer 28mm og 45mm på FF. Godt spørsmål - ihvertfall på FF som har såpass gode ISO ytelser. f/1.8 eller f/2 gir jo en mer hendig størrelse og pris Så du liker ikke 20mm'eren til pana heller da, regner jeg med? Ja, cropfaktor 1.5 funker bedre Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Så du liker ikke 20mm'eren til pana heller da, regner jeg med? Ja, cropfaktor 1.5 funker bedre 20mm er til å leve med. Men den blir nok erstattet av en 17mm og en 25mm etterhvert. Jeg synes at 30mm blir akkurat for trangt til å være et allround-objektiv; men ikke trangt nok til å isolere elemter som en lengre tele vil gjøre. 45mm og oppover så er det mer interessant igjen. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Noen som har hørt noe rykte angående pris ennå? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Noen som har hørt noe rykte angående pris ennå? Nix, men jeg vil tippe et sted mellom 3 og 5 tusen. sannsynligvis noe rundt 4500, vil jeg tro. Men dette er ikke basert på noe fakta, bare min finger i luften. 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Nix, men jeg vil tippe et sted mellom 3 og 5 tusen. sannsynligvis noe rundt 4500, vil jeg tro. Men dette er ikke basert på noe fakta, bare min finger i luften. -så da kan vel det opphøyes til å være et "rykte angående pris" 1 Lenke til kommentar
Epp Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 20mm er til å leve med. Men den blir nok erstattet av en 17mm og en 25mm etterhvert. Jeg synes at 30mm blir akkurat for trangt til å være et allround-objektiv; men ikke trangt nok til å isolere elemter som en lengre tele vil gjøre. 45mm og oppover så er det mer interessant igjen. Lenge leve fotografiske dogma :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Lenge leve fotografiske dogma :-) Næh - er smak og behag, det her. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Nix, men jeg vil tippe et sted mellom 3 og 5 tusen. sannsynligvis noe rundt 4500, vil jeg tro. Men dette er ikke basert på noe fakta, bare min finger i luften. Litt billigere enn jeg anslo, men innafor: Ca 3700,- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Er det noen som har sett tester av det nye og optisk oppdaterte Sigma 30mm f/1,4 DC HSM Art objektivet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Satt akkurat og kikket på observasjoner fra Roger Cicala hos Lensrentals.com - den er litt skarpere i hjørnene enn den gamle. http://www.lensrenta...30mm-f1-4-ex-dc Skal også ha bedre manuell fokusring og byggekvalitet enn den gamle, men er ingen "crop-versjon" av den glimrende Sigma 35/1.4. Endret 6. mai 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Takk. Ulempen med 35mm f/1,4 til crop er både pris, vekt og størrelse. Naturlig nok pga større bildesirkel, noe man ikke får utnyttet på APS-C. Når de får somlet seg til å lage Pentax mount på den så skal jeg vurdere om det er verd å oppgradere fra den gamle utgaven. Jeg synes det er en bra brennvidde for APS-C, liten og lett, stor blender, ok pris. Skulle jeg gå på limpinnen og kjøpe Pentax fullformat i framtida så har jeg ingen god erstatter for Sigma 30mm-objektivet i sikte. Endret 6. mai 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Så er det i så fall å oppgradere til Sigma 35/1.4 - såfremt de lager riktig fatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg