Gå til innhold

Hvor går grensen? Alternativ barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Jeg nevnte ordene barnemishandling og hjernevask i en tråd som handlet om hvordan religiøse fant troen sin.

Er det noen som er enig at dette er tilfelle i mange religiøse familier?

Blir det feil å kalle det for hjernevask?

Definisjonen av hjernevask.

hjernevaske

verb trans. hjernevaske ( v1) [ˈjæːɳəʋɑskə] manipulere psykisk og indoktrinere andre meninger.

Å fortelle et barn at det finnes et sted for ikke-troende som heter Helvete og at hvis man ikke følger Gud ord er man dømt til en plass her og evig pine for resten av evigheten, er i mine øyne å psykisk manipulere barnet.

Faktisk vil jeg gå så langt å kalle det barnemishandlig siden det kan fremkalle ekstrem frykt og angst hos barnet.

Et godt (men overdrevet) eksempel er filmen Jesus Camp. http://www.imdb.com/...ref_=fn_al_tt_1

Jeg er klar over at dette er ekstreme og fanatiske mennesker og at slike miljøer ikke er utbredt i norge, men det er snakk om det samme prinsippet, nemlig hjernevask.

Og ja. Ikke alle kristne bryter ned barna sine, jeg er fullt klar over det, men det forandrer ikke det faktum at man fra fødsel av fôrer barnet med bibelens ord og lar barnet vokse opp med disse ordene som en aboslutt sannhet. En konsekvens av dette er at man tar ifra barnet muligheten til å lære seg kritisk tenking.

En annen forumbruker fortalte at han var oppdratt i en kristen familie, men var lært til å alltid stille spørsmål.

Problemet slik jeg så det var at de kritiske spørsmålene ikke ble rettet mot sin egen religion, men mot vitenskapen og dets "teorier".

Er det greit å oppdra et barn til å leve et helt liv på denne måten? Å gå rundt å tro at 1+1 = 42?

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Kort svar: Nei (med den enkle begrunnelsen: foreldre vil sine barn kun det beste, men det betyr ikke at foreldre er ufeilbarlige)

:)

Lenke til kommentar
Kort svar: Nei (med den enkle begrunnelsen: foreldre vil sine barn kun det beste, men det betyr ikke at foreldre er ufeilbarlige)

Eller vil de blidgjøre Gud ved at barnet følger i samme fotspor?

Jeg skriver veldig rotete og poenget mitt blir kanskje borte inni der et sted.

Men det jeg lurer på er om det er flere som deler min definisjon av hjernevask satt opp mot en religiøs oppvekst, og hvordan man skal ta det til seg på en logisk måte.

For i mitt hode ser jeg det slik at en religiøs oppvekst er og blir et tilfelle av hjernevask, men at samfunnet synes det er mer enn greit og lar det skje ,fordi det er en del av kulturen vår, vi lever i et demokrati og mennesker må få tro på hva de vil.

Så i bunn og grunn vrenger det seg i hjernen min siden jeg ser på det som lovlig barnemishandling.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Jeg nevnte ordene barnemishandling og hjernevask i en tråd som handlet om hvordan religiøse fant sin troen sin.

Å fortelle et barn at det finnes et sted for ikke-troende som heter Helvete og at hvis man ikke følger Gud ord er man dømt til en plass her og evig pine for resten av evigheten, er i mine øyne å psykisk manipulere barnet.

Faktisk vil jeg gå så langt å kalle det barnemishandlig siden det kan fremkalle ekstrem frykt og angst hos barnet.

Og ja. Ikke alle kristne bryter ned barna sine, jeg er fullt klar over det, men det forandrer ikke det faktum at man fra fødsel av fôrer barnet med bibelens ord og lar barnet vokse opp med disse ordene som en aboslutt sannhet. En konsekvens av dette er at man tar ifra barnet muligheten til å lære seg kritisk tenking.

En annen forumbruker fortalte at han var oppdratt i en kristen familie, men var lært til å alltid stille spørsmål.

Problemet slik jeg så det var at de kritiske spørsmålene ikke ble rettet mot sin egen religion, men mot vitenskapen og dets "teorier".

Er det greit å oppdra et barn til å leve et helt liv på denne måten? Å gå rundt å tro at 1+1 = 42?

Jeg er helt og holdent enig med deg på at dette kan beskrives som hjernevask. Et barn er sjeldent istand til å ta innover seg realiteten, og religion byr på enkle og lettforklarte svar. Det er jo den ultimate indoktrinering, hvor man bruker et helt blant ark fra start av.

Min familie var en religiøs familie på et punkt, før mamma innså at jehovas vitner er galskap, og har lite med virkeligheten å gjøre. Når hun skilte seg fra pappa så ble det en del baluba, og mine to helbrødre forsvant med han og religionen hans. Jeg ble tvingt til å være med på møter, men heldigvis var dette kun på helgebasis, men poenget er uansett at jeg ble tvingt selv om jeg motsatt meg det hele. En av mine brødre er nå et slags tomt skall, helt uten meninger, helt uten mening. Alt han gjør er å misjonere å spille bass, og har generelt lite igjen for livet han har blitt gitt. Han vil ikke snakke med meg, fordi jeg er "hedensk".

Og nei, ikke alle kristne bryter aktivt ned barna sine. Men det er som du sier, det forandrer ikke det faktum at det skjer med mange nettopp fordi man blir satt i en situasjon hvor man ikke kan velge det bort.

Forøvrig så er broren min også en forkjemper for kritisk tenkning, men hans problem blir at han kobler alt opp til religion, på samme måte som du beskriver her. Kritisk tenkning blir litt meningsløst når premissene du har er i bunn og grunn feil..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men dette påvirker vel ikke hvor vidt en religiøs oppdragelse møter definisjonen av hjernevask eller barnemishandling?

Nei, det gjør den nok ikke, men den sier noe om hvilket utgangspunkt alle vanlige foreldre har

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Eller vil de blidgjøre Gud ved at barnet følger i samme fotspor?

Jeg skriver veldig rotete og poenget mitt blir kanskje borte inni der et sted.

Men det jeg lurer på er om det er flere som deler min definisjon av hjernevask satt opp mot en religiøs oppvekst, og hvordan man skal ta det til seg på en logisk måte.

For i mitt hode ser jeg det slik at en religiøs oppvekst er og blir et tilfelle av hjernevask, men at samfunnet synes det er mer enn greit og lar det skje ,fordi det er en del av kulturen vår, vi lever i et demokrati og mennesker må få tro på hva de vil.

Så i bunn og grunn vrenger det seg i hjernen min siden jeg ser på det som lovlig barnemishandling.

Det handler vel om verdier, og vi har forskjellige verdier alle sammen. Å peke til noen spesielle i så måte, er den minste sak i verden. Jeg for min del kan komme med endel av det jeg oppfatter som ødeleggende hjernevask, og da tenker jeg på vår tids litt bevisstløse foreldre, som selv er som små barn langt ut i voksen alder, og overlater "hjernevasken" til våre institusjoner. Eller lærer opp barna til å bli små villdyr som så slippes løs i samfunnet.

Lenke til kommentar

Det handler vel om verdier, og vi har forskjellige verdier alle sammen. Å peke til noen spesielle i så måte, er den minste sak i verden. Jeg for min del kan komme med endel av det jeg oppfatter som ødeleggende hjernevask, og da tenker jeg på vår tids litt bevisstløse foreldre, som selv er som små barn langt ut i voksen alder, og overlater "hjernevasken" til våre institusjoner. Eller lærer opp barna til å bli små villdyr som så slippes løs i samfunnet.

Et veldig godt poeng og jeg er helt enig. Å la TV og skole ta seg av oppdragelsen er ikke akkurat sunt det heller, men samtidig så vil jeg si det snakk om to vidt forskjellige problemstillinger. Det du nevner har ikke like stor innflytelse over kritisk tenking som år etter år med indoktrinering.

Og det er nettopp det som er kjernen i budskapet mitt. Hvordan er religiøs oppvekst kan hemme evnen til kritisk tenking.

Disse små villdyrene som er et produkt av slappe/uegnede/dårlige(-sett-inn-ønsket.adjektiv) foreldre har atferdsproblemer som en følge av mangelfull oppdragelse, fraværende rammer og trygghet. Det er forferdelig det og, men det har ikke noe med hjernevask å gjøre.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Du har neimen ikke hatt det mye koselig Fiskedigg... :( Men du virker som en som faktisk har respondert positivt på behandlingen i det minste og som har forstått at å splitte familier på grunnlag av rene påstander er galskap, sinnsyk galskap... Syntes synd på deg som har måttet gå igjennom dette, virkelig!!!

For mange år siden, når min førstefødte var tre-fire år, bodde vi i et hus med et lite vann/myr på baksiden av huset. Jeg husker jeg gikk noen runder meg meg selv når min eks kone fortalte ham at nøkken bodde i det vannet/myra og hvis minstemann gikk dit ville nøkken komme og dra han med seg ned i vannet og drukne ham... Hun sa dette selvfølgelig for å skremme førstefødte fra å gå til det vannet, vel vitende om at det er langt flere unger som drukner i grunt, ankel dypt vann enn på dypere vann, men jeg likte faktisk ikke å skremme ham med slike fabler for det, det strittet i mot inne i meg å "hjernevaske" førstefødte med slikt visvas for å holde ham vekk fra det vannet... På den andre siden så trodde jo minsten på jule nissen og, senere, på tannfeen og siden dette er en tro som vil forsvinne vekk etterhvert så fant jeg til slutt ut at han ikke ville fortsette å tro på nøkken heller.... Og det skremte ham faktisk nok til at han ikke gikk bort til det vannet i de neste to årene vi bodde der....

Når det kommer til religiøs tro så er den "hjernevasken" en langt mer dyptpløyende "vask" enn fabler om nøkken og hans like, for religiøse forestillinger blir støttet opp av daglige påminnelser som bønn og stadige drypp fra foreldrene om hva jesus ville sagt for ditt og datt samt stadige besøk i religiøs kontekst. Det er et livssyn, noe troen på nøkken og jule nisser og tannfeer ikke er og det tilegges derfor, merkelig nok, mer vekt enn troen på de nevte nøkker og troll og do drauger og tannfeer... Så alvorligheten er derfor graverende om man går inn for å innbille barn at religiøse påstander er sannhet, det blir å hjernevaske et barn i uærlighet i mine øyne. (Ja, jeg hadde problemer med min ærlighet når min eks fortalte om nøkken...)

For religiøse ting er IKKE mer sannhet enn nøkken faktisk. Dette er noe alle vet, men på et eller annet sted så har religiøse løgner fått mer troverdighet enn løgner om nøkken, om nisser, troll og do drauger selv om de stiller helt likt, men som jeg sa, vi setter ikke opp hus der vi tilber nøkken og der har vi nok mye av forskjellen...

Hjernevask er ikke en god måte å oppdra barn med, for da lærer du dine barn HVA de skal tenke, ikke HVORDAN de skal tenke. Har gått noen runder hjemme med mine tre(seks) barn (Min nåværende kone og jeg har seks barn til sammen...) hvor vi har gitt dem noen enkle føringer for hvordan de best skal tenke og føringer på hvordan de kan foreta seg de beste valgene. Et av dem er minstemål av bevis... (Som du skjønner så er ikke, og det kommer vel heller aldri til å bli, religion engang et tema hjemme hos oss, da det faller igjennom på alle områder allerede ved det første "budet", for ikke å snakke om kildekritikk, kritisk blikk, sannsynlighet osv...)

Unger trenger å lære seg å tenke ordentlig. Dette er IKKE noe de lærer på skolen, slik alt for mange foreldre regner med og tror, for selv om det burde blitt lært bort på skolen så gjør det ikke det. Å tenke skikkelig, altså bruke så mange kilder som mulig, være kilde kritisk, se på bevis, stille seg tvilende til påstander og tenke skikkelig kritisk er ikke noe de lærer av seg selv, dette er noe som må læres. Gjerne av foreldre!

Alle mine unger har fra dag en måtte lære seg at de ikke kan komme med påstander og forvente å bli trodd. Men det er ikke lett, for unger under enn viss alder tror pokker meg hva det skal være såfremt det støtter DERES syn på saken, selv om det ikke opprinnelig var deres syn på saken.... Unger er så utrolig lette å hjernevaske....

Som min kones tretten åring som kom hjem etter et besøk hos en fetter en helg og fortalte at kompisen til fetteren fikk lov av foreldrene sine å drikke en six pack med pils hver dag... (fetteren er hakket kulere og tøffere enn min kones trettenåring...) samt en del andre ting de ferreste tretten åringer får lov til.. (tror det var litt for at han selv skulle få litt friere tøyler han sa dette også....). Han ble mektig irritert når vi, som vanlig, begynte å nøste litt i disse påstandene, for hvor kom de ifra? Hvem hadde sagt dette? Hadde han sjekket opp kildene her, altså spurt foreldrene til denne pils drikkende tretten åringen, hvor mye sannhet det var i disse påstandene? Nølende nei over hele linja fra sjefs irritert trettenåring, før han sukket tungt og sa, "Jada, jeg skjønner, man skal ikke tro på slike ting bare fordi man stoler på den som forteller det...". Han lærte faktisk noe den helgen :)

Desverre er det ikke noen lov i mot å hjernevaske ungene sine med religiøst galskap her i landet. Det er opp til hver enkelt foreldre selv å sylte ungene sine ned i wishfull thinking av religiøs art og slik må det vel, for ytringsfrihetens del, fortsette å være også tenker jeg. Så for heller samfunn og skole gjøre sitt for å bremse på de verste påstandene.... For fallhøyden til en del av disse ungene, og foreldrene deres, kan bli fatal om ungen plutselig begynner å tenke selv.... Noe innlegget til fiskerdigg er et bevis på... :no: Ikke gøy når foreldrene hater ungene og vice versa over verdiløse påstander i en gammel bok, DET har ikke unger fortjent!!!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Et veldig godt poeng og jeg er helt enig. Å la TV og skole ta seg av oppdragelsen er ikke akkurat sunt det heller, men samtidig så vil jeg si det snakk om to vidt forskjellige problemstillinger. Det du nevner har ikke like stor innflytelse over kritisk tenking som år etter år med indoktrinering.

Og det er nettopp det som er kjernen i budskapet mitt. Hvordan er religiøs oppvekst kan hemme evnen til kritisk tenking.

Disse små villdyrene som er et produkt av slappe/uegnede/dårlige(-sett-inn-ønsket.adjektiv) foreldre har atferdsproblemer som en følge av mangelfull oppdragelse, fraværende rammer og trygghet. Det er forferdelig det og, men det har ikke noe med hjernevask å gjøre.

Tror du at folk blir ødelagt av å si frem det samme bibelverset 1000 ganger, eller tror du det er metodene bak, for å få noen til å fremsi dette, som er det ødeleggende?

Og når det gjelder tv ol. så er det noe med den verste hjernevassken jeg vet om, men hvem kan nå skylde på ett tvapparat - det er jo bare der

Møter mange typer hjernevaskede foreldre og barn, via jobb i barnevernet, og det er bare ett forsvinnende antall barn og foreldre som kommer fra kristne eller andre typer troende opphavssteder.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Tror du at folk blir ødelagt av å si frem det samme bibelverset 1000 ganger, eller tror du det er metodene bak, for å få noen til å fremsi dette, som er det ødeleggende?

Det er selvsagt metodene bak noe som får en person til å lese et bibelvers 1000 ganger i stedet for å lese en bok om evolusjon, universet, jorden osv, som er ødeleggende.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte ordene barnemishandling og hjernevask i en tråd som handlet om hvordan religiøse fant troen sin.

Definisjonen av hjernevask.

hjernevaske

verb trans. hjernevaske ( v1) [ˈjæːɳəʋɑskə] manipulere psykisk og indoktrinere andre meninger.

Jeg er ikke så opptatt av semantikken, men begrepet hjernevask kan sikkert forsvares. Problemet er at jeg ikke ser spesielt store forskjeller på at foreldrene lærer barna sine religion og at de lærer dem andre ting som de "tror" eller "vet." At et barn med kristne foreldre får en kristen oppvekst og oppdragelse må definitivt være på riktig side av grensen mener jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er selvsagt metodene bak noe som får en person til å lese et bibelvers 1000 ganger i stedet for å lese en bok om evolusjon, universet, jorden osv, som er ødeleggende.

Så hvis jeg tvinger mitt barn til å lese evolusjonteorien 1000 ganger - så er det sak samme?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tvang er vel ikke noe godt virkemiddel uansett hva barnet blir tvunget til å lese. Valgfrihet er nøkkelen.

Så da faller vel problemstilling din litt sammen, hvis målet er å finne fundamentale feil i barneoppdragelsen i troende hjem!?

Lenke til kommentar
Så hvis jeg tvinger mitt barn til å lese evolusjonteorien 1000 ganger - så er det sak samme?
Så er det like mye hjernevaks som religiøst visvas ja.... i prinsipp i det minste, for evolusjons teorien er jo grei å få med seg samme hvilket yrke du velger faktisk (bortsett fra prest...), noe religiøst visvas ikke er (bortsett fra prest...)

Poenget er IKKE å lære ungene HVA da skal tenke, men HVORDAN!!!

Lenke til kommentar

Så da faller vel problemstilling din litt sammen, hvis målet er å finne fundamentale feil i barneoppdragelsen i troende hjem!?

Ikke i det hele tatt. Den fundamentale feilen i barneoppdragelsen i troende hjem er at man pr definisjon benytter seg av psykisk manipulering.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke i det hele tatt. Den fundamentale feilen i barneoppdragelsen i troende hjem er at man pr definisjon benytter seg av psykisk manipulering.

Påstand

Lenke til kommentar

Påstand

Selvsagt :) Og jeg begrunner det i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...