kimare Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg er i ferd med å sette opp en familiemaskin til enkel spilling, streaming, surfing og bilderedigering. Før man foreslår Eizo-skjermer til 7-8000 vil jeg si at jeg hater å bruke tid til bilderedigering. Dersom bildet ikke er godt nok etter enkel kurvejustering og oppskarping (helst automatisert) blir det i 999 av 1000 tilfeller slettet. Jeg har funnet ut at jeg ikke kunne forsvare verdien på fotoutstyret slik at mye er solgt unna. Med andre ord er jeg på jakt etter en skjerm som er god nok til enkel bildejustering. Fram til i dag har jeg sittet på en 17 tommers bærbar og på mange måter vært fornøyd. Jeg ser ikke store forskjeller mellom skjerm og utskrift på farger, noe mer på svart hvitt. Skal jeg gå for en 27 tommer eller 2 mindre? Spørsmålet er det grunn til å tro at noen av disse vil gi meg det jeg jakter på? 1 stk av denne? http://www.prisjakt....t.php?p=1298872 2 stk av denne? http://www.prisjakt....ct.php?p=784475 i følge testen virker denne ok, men selvsagt ikke super. http://www.hardware.no/artikler/lg_flatron_ips231/99996/3 Forslag til andre skjermer jeg kan se etter mottas med takk Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg har nettopp bestillt meg en skjerm til fotobruk selv og har saumfart litt rundt diverse skjermer og hvis du er fornøyd med laptop skjermen din som kanskje er det dårligste utgangspunktet for slik bruk, så tror jeg du vil merke en opptur uansett hvilken skjerm du kjøper, mer eller mindre. Dell U2711 er en ekstremt prisgusntig skjerm som har fått mye skryt og denne koster under 5-lapper og jeg har noen ganger sett den ned mot 4-lapper i noen tillfeller. Eizo har også noen skjermer i "EV"-serien. I følge Eizo er disse mest beregnet for kontorbruk, men du vil nok uansett merke en åpnebaring med denne kontra laptop skjermen du har i dag. Hvor stor skjerm du skal ha kommer egentlig ann på lysten og behovet. mange (meg medberegnet) vil ha stor skjerm fordi de trett og slett er stort. Men min 24" er egentlig mer enn stor nok. Det jeg synes du bør se etter er en skjerm med IPS-panel. Disse skal gi et gjevnt lys over hele skjermen nesten uansett vinkelen. Dell U2711 har dette, samt de fleste Eizo skjermene. Skal du ha en 27" synes jeg du bør gå for den med høyest oppløsning. nemmelig 2560x1440 etc. Hvis jeg måtte velge mellom en 27" med 1920x1200 og en 24" med samme oppløsning ville jeg helt klart valgt sistnevnte. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg bruker selv denne skjermen på jobben: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Skjermer/27--LED/ASUS/ASUS-27-LED-Wide-VK278Q-1920x1080,DVI-VGA-HDMI-DISP,-WEBCAM-46729-p0000163759.aspx Dette er en 27" med 1920x1080 oppløsning og denen synes jeg suger når det gjelder fotobruk. Skjermen er alt for lys og kontratene er alt for sterke, og det er fargene også. Uansett hvordan jeg stiller inn denne, så synes jeg selv RAW-filene fra kameraet ser ferdig redigerte ut. Bildene er flotte og se på, men det er ikke sannheten man ser. Alle bilder jeg har redigert på denne skjermen får jeg tilbakemeldinger på er alt for "blasse" på andre skjermer. Den har et merkelig lysfall på sidene og i det hele tatt så er dette en litt glorete skjerm beregnet for kontorbruk. Ikke noe annet. Selm min gamle Samsung Syncmaster LCD (Ikke LED) som kostet ny 2.500,- for fire år siden er bedre enn denne på foto. Konklusjonen er at du IKKE bør kjøpe stort og billig. Kjøp heller mindre til samme pris. Da får du ofte bedre kvalitet. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Takk for utfyllende svar, jeg vil presisere at den bærbare (fra Dell) har en kalibrert wuxga 1920x1200 skjerm, som gjør den bedre egnet enn standardskjermer på bærbare til bilderedigering. Jeg ser at jobbskjermen din har tn-panel, er det dette som gir de uønskede effektene på foto eller er det fordi den er billig? Leste bl.a. i denne tråden og har fanget opp at ips var paneltypen å gå for. De jeg lenket til har ips og e-ips. Edit: tolker jeg deg riktig så ville du heller kikket på en Eizo EV enn de jeg har lenket til? http://www.prisjakt.no/product.php?p=1447532 Endret 30. januar 2013 av kimare Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg ville mye heller valgt 2 x 23" (eller 24") kontra 1 x 27", så lenge det er IPS-panel og du har tilgang kalibreringsverktøy Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg har tre bærbare pc'er. Den ene er et monster fra Dell som heter XPS 1710M og den kostet ca. 30.000,- for 6 år siden. Skjermen er super på alle måter og langt bedre enn skjermene på rimelige laptop'er i dag, men uansett langt fra god nok til bilderedigering. Grunnen er at lyset på skjermen endrer seg når man endrer vinkelen på den i forhold til øynene og da blir det jo klin umulig å redigere bilder. Det blir til at man setter seg rett forran skjermen og jobber litt på måfå. Ta en titt på skjermen du har i dag og beveg deg opp og ned forran skjermen. Du vil med stor sannsynlighet se et lystap og spesielt øverst på skjermen. Jeg sitter i skrivende stund forran jobbskjermen og når jeg sitter rett forran så er skjermen mørkere øverst enn den er nederst. Helt greit til nettsurfing og dokumentskriving, men skal man produsere trykksaker og redigere bilder på middels høyt nivå så holder det ikke mål over hodet. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Du kan jo vurdere en DELL U2913WM ULTRASHARP 29" WIDE TFT LED BLACK. Dette er en 21:9 skjerm, sikkert veldig morsom å spille på. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg ville mye heller valgt 2 x 23" (eller 24") kontra 1 x 27", så lenge det er IPS-panel og du har tilgang kalibreringsverktøy Det ser ut til at 23-24" nesten er halve prisen av en 27", så det handler vel mer om en god 23-24" eller to greie i samme størrelse. Jeg har tre bærbare pc'er. Den ene er et monster fra Dell som heter XPS 1710M og den kostet ca. 30.000,- for 6 år siden. Skjermen er super på alle måter og langt bedre enn skjermene på rimelige laptop'er i dag, men uansett langt fra god nok til bilderedigering. Grunnen er at lyset på skjermen endrer seg når man endrer vinkelen på den i forhold til øynene og da blir det jo klin umulig å redigere bilder. Det blir til at man setter seg rett forran skjermen og jobber litt på måfå. Ta en titt på skjermen du har i dag og beveg deg opp og ned forran skjermen. Du vil med stor sannsynlighet se et lystap og spesielt øverst på skjermen. Jeg sitter i skrivende stund forran jobbskjermen og når jeg sitter rett forran så er skjermen mørkere øverst enn den er nederst. Helt greit til nettsurfing og dokumentskriving, men skal man produsere trykksaker og redigere bilder på middels høyt nivå så holder det ikke mål over hodet. Jeg tviler ikke på at det blir en opptur uansett med en ekstern skjerm i forhold til min 4 år gamle bærbare. Kanskje derfor like greit at jeg går for to stk av f.eks. LG Flatron IPS231 til 1400,- kr. Du kan jo vurdere en DELL U2913WM ULTRASHARP 29" WIDE TFT LED BLACK. Dette er en 21:9 skjerm, sikkert veldig morsom å spille på. Spiller lite og dersom jeg hadde gått for en større skjerm enn nå hadde det nok blitt vanlig 27". For dyr er den også. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Om LG skjermen til 1.400,- duger vet jeg ikke, men at man får en skjerm med IPS panel til den prisen synes jeg er underlig. Men det skal sies at jeg ikke er noen ekspert på området. Selv har jeg i dag en Samsung Syncmaster 24" med 1920x1200 oppløsning og denne kostet ca. 2.500,- ny for 3-4 år siden. Denne skjermen suger når det gjelder å vise riktige farger samt gjevnt lys. Joda, jeg har klart meg fint med denne disse årene, men når jeg her om dagen fik kse Eizo skjermen til en bekjent, så har jeg planer om å kaste den i søpla. Det kommer som sagt litt ann på hva du er vant til, men ta en titt på skjermen først og gjør en enkel test: Still deg opp rett forran skjermen og juster skjermen opp og ned. Hvis skjermen blir mørkere når du gjør dette så er det ikke noe å spare på synes jeg. Set bakgrunnen til et ensfarget sort bilde og se på den i stummende mørke. Hvis du ser at lyset fra kantene er overveldende så er dette også et tegn på at du kanskje bør velge noe annet. Men selv om skjermen skulle ha disse svakhetene så kan det hende du blir fornøyd. Det hele kommer som sagt ann på hvor mange premisser du er villig til å inngå med deg selv Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Jeg tviler ikke på at det blir en opptur uansett med en ekstern skjerm i forhold til min 4 år gamle bærbare. Kanskje derfor like greit at jeg går for to stk av f.eks. LG Flatron IPS231 til 1400,- kr. Du kan jo lese denne omfattende testen av LG IPS231P (om det er forskjell på P modell eller uten P vet jeg ikke) http://www.tftcentra.../lg_ips231p.htm For dem som ikke gidder å lese hele testen; Conclusion The influx of new IPS panels into the 23" market is certainly making it a very competitive area and its always interesting to see what LG themselves will offer based on one of their own panels. In the case of the IPS231P I think I can sum this screen up as: a good general all rounder which would suit casual day to day or office work well. The design and features of the screen are fairly standard really and its a simple, modest display and stand. It's good to see the decent range of ergonomic adjustments available here which will suit an office environment well, although they were let down a little by their wobbly feel and stiffness in some cases. There's no fancy extras and only a D-sub and DVI interface available so this isn't a screen for those wanting a multimedia display for lots of devices, or something that will look stunning sat on their desk. However, what the IPS231P does do, it does well enough. Colour accuracy, black depth and contrast ratio were all very good and even the out of the box settings were decent enough. Viewing angles were wide, uniformity was decent and responsiveness was ok. Again, a good screen generally all round thanks to its e-IPS panel technology, but there's nothing which grabs you really here. The input lag was very low which was good, but then if you are looking at a gaming screen then you would probably want something with a better response time. PS; For dem som vurderer den nye DELL 29" 21:9 (samme høyde som en 24") skjermen så er testen her. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2913wm.htm Får veldig bra skussmål, nesten bedre enn den nye Dell 27" 16:9 skjermen. http://www.tftcentra...dell_u2713h.htm Endret 1. februar 2013 av arthon Lenke til kommentar
KaNi2013 Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Forslag til andre skjermer jeg kan se etter mottas med takk Jeg har denne selv, og er meget fornøyd. Jeg driver ikke så mye med bilderedigering, men skjermen fungerer godt til mitt bruk (videoredigering). Det skal sies at jeg nok ikke har like mye peiling som kommentatorene over her. Men en god skjerm til en god pris; det er min konklusjon, i hvert fall. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Man får vel stort sett etter hva man betaler for, og man kan ikke alltid se seg blind på det andre sier i enmeldelsene på disse sidene da vi alle har forskjellige preferanser. Fargene blir nok vist noenlunde riktig, men hovedproblemet med billige skjermer er lystapet i skjermen. Spesielt i øvre og nedre kant. Dette har stor innvirkning når man sitter og redigerer bilder. Det kan godt være at denne skjermen er god til prisen, men hvis du er fornøyd med laptop skjermen du allerede har, så tror jeg ikke denne er noe dårligere vertfall. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 5. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2013 (endret) Jeg har lest og undersøkt litt mer og heller mer og mer mot Dell U2412m, Prisdifferansen er ikke veldig stor og det er en skjerm som har falt vesentlig i pris siden lansering i 2011 i motsetning til ips231. Heller ikke u2410 er perfekt, men med kalibrering skal den levere rimelig bra, spesielt til prisen. Endret 5. februar 2013 av kimare Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Jeg har Dell U2412M - mye skjerm for pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå