Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan vet jeg at badevekten min viser riktig resultat?


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg har en begynnende anoreksia, og alt jeg spiser er omtrent bare 1-2 epler 1-3 ganger i uka (ingen moralprekner takk).

Jeg har følgende DIgital badevekt, som jeg kjøpte for ca. 1 år siden.

Jeg har byttet nettopp batteri på den for noen dager siden, fordi jeg mistenkte fra før at den ikke ga rett vektresultat.

 

På søndag spiste jeg 2-3 pizzastykker, og når jeg veide meg når jeg la meg denne dagen, veide jeg 92kg.

 

Siden søndag har jeg ikke spist noe som helst (bare drukket vann, litt pepsi max (1 kcal), og tatt noen piller og kosttilskudd) og veid meg hver kveld rett før sengetid, men vekten har omtrent ikke forandret seg noe som helst.

Faktisk så hadde jeg gått opp ca. 4g når jeg veide meg igår kveld, og det uten å spise noe som helst siden søndag.

 

- Er noe feil med den digitale vekten min?

- Burde jeg kjøpe en ny en?

- Hvorfor har jeg ikke gått ned i vekt?

- Det at jeg ikke har gått ned i vekt (i kg), hva kan dette ha skyldes?

 

Jeg har gått en del 2 av disse dagene, så jeg har ikke bare sittet i hvilkemodus 24/7 disse siste dagene.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke gått ned fordi du sulter kroppen. Den trenger næring for å prosessere mat. Det som skjer er såvidt jeg vet at vannet du drikker bindes i kroppen fordi den tror den trenger alt den kan få.

 

Ikke ha for høye ambisjoner, 1kg/uka er mer enn nok å skulle gå ned. Det er mye bedre for kroppen å gå ned over flere måneder enn å skulle gjøre skippertak (det går ikke å brenne mange kg fett på en uke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(det går ikke å brenne mange kg fett på en uke)

 

Jo, det er fullt mulig.

Jeg vet om mange som har gått ned 5 eller flere kg i løpet av en uke ved å ikke spise. Og med tanke på at jeg veier såpass mye, burde jeg gått ned minst 1-2kg i løpet av disse dagene.

Lenke til kommentar

Det er isåfall ikke fett som forbrennes. Jeg endrer vekt 4-5kg ila en dag, men det er ikke fett. Alle kropper er forskjellig, også når det gjelder forbrenning.

 

Det er derfor det er viktig å veie seg på samme tidspunkt hver dag. For meg er det etter første dobesøk på morgenen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt du spiser er 1-2 epler 1-3 ganger i uka, sier du. Men på søndag spiste du 2-3 pizzastykker?!

Hvordan tror du kroppen reagerer på en slik diett? Du raser iallefall ikke ned i vekt, hvis det er hensikten.

Hvis du skal ned i vekt, må du ha et skikkelig kosthold, kombinert med fysisk aktivitet.

(Dette er ingen moralpreken - men litt ernæring for dummies :))

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og dette gjør jeg som sagt rett før leggetid/når jeg legger meg.

 

Det svarte ikke på noe av det andre jeg sa. 1kg fett tilsvarer ca 7500-8000 kcal lagret energi i kroppen. Hvor mye du forbrenner uten fysisk aktivitet varierer veldig avhengig av kjønn, alder, daglige aktiviteter, og fra person til person. Sjeldent mer enn 2500-3000kcal om dagen. Altså kan man ta av maksimalt en kilo hver tredje dag. Dette er derimot helt usannsynlig da det samtidig forbrennes muskler og det lille du får i deg av mat.

Lenke til kommentar

Alt du spiser er 1-2 epler 1-3 ganger i uka, sier du. Men på søndag spiste du 2-3 pizzastykker?!

Hvordan tror du kroppen reagerer på en slik diett? Du raser iallefall ikke ned i vekt, hvis det er hensikten

 

Jeg spiser VANLIGVIS 1-2 epler 1-3 ganger i uka, men i helgene kan det selvfølgelig hende at jeg "sprekker" litt dersom favorittmaten min står fremme på bordet eller lignende, når jeg står opp om morgenen.

Det var uansett ikke snakk om mer enn pizzastykker for mer enn 2-600kcal.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Er det ikke bare å legge noe som du vet veier et visst antall kilo på vekten, så ser du hvor stort avvik den eventuelt har?

 

Prøvde nettopp denne metoden.

La en uåpnet bollemelpose med en nettovekt på 1kg på den digitale badevekten, og den viste heldigvis 1.0kg :tease:

Lenke til kommentar

1) Er noe feil med den digitale vekten min?

2) Burde jeg kjøpe en ny en?

3) Hvorfor har jeg ikke gått ned i vekt?

4) Det at jeg ikke har gått ned i vekt (i kg), hva kan dette ha skyldes?

1) Nei

2) Nei

3 og 4) Fordi du har helt andre problemer enn det som kan måles på en vekt. Håper du etterhvert vil ta imot den hjelp som tilbys, og får det bedre!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

 

- Er noe feil med den digitale vekten min?

- Burde jeg kjøpe en ny en?

- Hvorfor har jeg ikke gått ned i vekt?

- Det at jeg ikke har gått ned i vekt (i kg), hva kan dette ha skyldes?

Vekten din er sannsynlligvis helt i orden.

Du har forsøkt med 1kg mel...Forsøk å finne deg noe enda tyngre å måle med så du kan kontrolre om den skalaen er riktig også med mer vekt på.

Vill tippe at vekten er helt ok.

Anoreksi er en ganske dårlig slankemetode med ganske slemme bivirkninger...

Viss du fortsetter uten å spise vil kroppen kanibalisere seg selv og hente det den trenger av energi utav kroppsfettet ditt og da vil du se/måle resultater.

Jeg antar du har lest siden jeg linker til under noen hundre ganger, men linker likevel.

http://no.wikipedia.org/wiki/Anorexia_nervosa

Foreslår forsiktig en annen vinkling...Øke kroppens forbrenning (trene) og spise litt mer fornuftig enn du gjør nå.

Da slipper du å bli ett menneske-vrak for å bli slank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...