Cilleron Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hvfordan skal man da forholde seg til hele ISO-trinn for å unngå støy? Ved å velge bare hele trinn i menyen i kameraet vil man da kun velge (noen av) mellomverdiene? Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 "I jungelen av kameraer går det et enkelt klasseskille; de med speil, og de uten. Fordelene med speilreflekskameraene er mange,..." Dette blir direkte feil og missvisende i dag, og litt dumt å ha dette i en artikkel for nybegynnere. Forresten var dette med at laveste iso ikke er native iso helt nytt for meg, dette må jeg virkelig sette meg inn i, er det noen som vet hva native iso er for E-PL5/EM5? Og hvordan i granskogen skal jeg vite hvilke multipler av iso jeg skal bruke? Huffda... 1 Lenke til kommentar
HannaMagnussen Skrevet 31. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2013 Fin artikkel og på tide det kom en offisiell artikkel fra Akam om speilrefleksbruk :)Kan hjelpe mange nybegynnere dette Nå har det seg slik at dette bare er en oppdatering av en guide som har ligget på Akam.no i noen år allerede ... Så å si at det "var på tide" blir vel litt feil; at det var på høy tid med en oppdatering er jeg helt med på! 3 Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Nei, ISO 100 er ikke native for bildebrikken bare for det er ISO 100, så enkelt er det ikke. Ikke det jeg sa heller. Best bildekvalitet får man naturlig nok med minst mulig signalfikling. Helt enig! ...og siden man får best bildekvalitet ved ISO 100 (dxomark måler jo dette så klinisk det går ann) må dette kunne kalles "native". Om det faktisk stemmer blir selvsagt spekulasjon, siden Canon ikke røper noe på dette punktet (som du sa). Jeg synes det er hensiktsmessig å derfor si at den ISO-verdien med best bildekvalitet, (dynamikkomfang, støy... you name it) er "native". Fra Dxomark ser vi ganske tydelig at dette er 100. Ser vi på 5D2 og ISO 50, så ser vi jo at det egentlig er ISO 100, som er trukket ned digitalt i kamera: 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Det er liten vits i å forandre overskriften til systemkamera så lenge man i artikkelen utelukkende beskriver speilrefleks og ikke med et ord nevner at det finnes systemkamera uten speil og søker, eller med elektronisk søker. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Artikkelen er dessverre fremdeles full av rariteter som: Tegning av kamera med 2 'sensorer', med bildetekst: bildesensorene (3 og 4) Dette sementeres senere med setningen "Lukkertid er et tall som angir hvor lenge sensorene bak speilet eksponeres for lys" Jeg går ut ifra at '3' på tegningen henviser til AA-filteret, og '4' til sensoren. Og så har vi: "Man bør dog være klar over at de fleste digitale kameraer i dag ikke gir best bildekvalitet på de aller laveste ISO-innstillingene; man må gjerne et lite trinn eller to opp for å få maksimalt ut av kameraet. Den optimale ISO-verdien varierer fra kamera til kamera, men ligger ofte på ISO 150 - 400", er jo reinspikka tull! ISO har ingenting med bildekvaliteten å gjøre! Ikke annet enn at den blir litt dårligere for hvert trinn opp man går. (Klart bildet totalt sett blir bedre hvis man øker ISO for å unngå bevegelses-uskarphet, eller undereksponering, men det er jo nettopp hvorfor man kan, og vil, øke ISO i utgangspunktet). Setter man kamera på stativ, og sammenligner bildene på alt fra native ISO til høyeste, og eneste variabel er lukkertiden, så er selvfølgelig native-ISO best på støy, og derfor bildekvalitet. Hvis noen påstår at eksponering, fargemetning, eller noe annet varierer, eller er bedre, på høyere ISO; har de enten defekt kamera, eller må få synet sjekket. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 (endret) Og så har vi: "Man bør dog være klar over at de fleste digitale kameraer i dag ikke gir best bildekvalitet på de aller laveste ISO-innstillingene; man må gjerne et lite trinn eller to opp for å få maksimalt ut av kameraet. Den optimale ISO-verdien varierer fra kamera til kamera, men ligger ofte på ISO 150 - 400", er jo reinspikka tull! Kan det være TS mener LO-ISO innstillingene? Altså lavere enn base-ISO? ex. "D90 have ISO values between LO 1 - LO 0.7 - LO 0.3 - 200 - 250 - 320..... and so on" Mitt gamle Nikon har ISO-200, og mine nyere Nikon har ISO-100 som base-ISO.... Det vil være fint hvis TS kan utdype med eksempler på kamerahus som opererer med base-ISO 150-400...? Endret 19. juli 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Laveste kalibrerte ISO ligger som regel på 100-200. Nyere hus vil kunne ha lavere enn dette igjen - D810 er første "alminnelige" huset med laveste kalibrerte ISO på under 100. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Base ISO på 64? Ja, som jeg skrev har D810 lavere base ISO enn 100 - den har 64 som laveste bade ISO. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Yepp - det er så mye greiere å forholde seg til konkrete "tall" istedenfor "lavere enn x" Endret 20. juli 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg