Gå til innhold

80 år siden Hitler


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

30.1.33 ble han kansler.....det var noen som fryktet allerede i 34 at Hitler kom til å bli farlig.......men hvem kunne ant at han skulle snu verden på hodet over et par år ?

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ingen kunne forutse det. Hitler var en person med alvorlige vrangforestillinger kombinert med en voldsomt karismatisk væremåte. Man så tegnene, bl.a. i mein kampf, men når han først hadde tatt makten var det for sent. Tyskland var i realiteten et diktatur på innen da.

Lenke til kommentar

Hitler var bare katalysten som utløste spenningen i Europa. Andre verdenskrig begynte i Kina nesten ti år før.

 

Både ja og nei. Det var mye som foregikk i kolonimaktene, dog den største katalyst må sies å være traktatene som ble pålagt tyskerne på slutten første verdenskrig, som de også tapte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817324

Om du gidder å lese "main kampf" vil du finne at det meste beskriver en fremtid som er merkelig lik den vi idag lever i. ;)

 

Virkelig ?

 

Interessant.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Brenn godt, mener du vel. For hvis det finnes ett helvete, så er det helt sikkert der han befinner seg.

Vel ifølge konf presten min har Hitler det fint i himmelen pga. han hadde kristen tro, og det vonde han gjorde hadde lite å bety så lenge han ba om tilgivelse. Mens f.eks Ghandi var det rett til helvete og brenne for alltid pga. han ikke var kristen. Høres feil ut, til og med for kristne. Handlingene dine burde ha mer og bety en om du tror på en magisk dude.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom plutselig til å tenke på et spørsmål en medelev spurte læreren min på ungdomskolen:

"Hvorfor var det ingen tyskere som protesterte mot det Hitler sa og gjorde?"

 

Læreren hadde ikke noe godt svar, men uttrykte et håp om at vi kunne lære av denne hendelsen slik at historien ikke skulle gjenta seg.

 

Arnulf Øverland sier det ganske treffende i sitt etterkrigsdikt, "Du må ikke sove":

...

"Du mener, det kan ikke være sant,

så onde kan ikke mennesker være.

Der fins da vel skikkelig folk iblandt?

Bror, du har ennu meget å lære!

...

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer dig selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme:

Du har ikke lov til å gå der og glemme!"

 

Som skatteflyktning nevner, vi lever i en verden som er umiskjennelig lik den Hitler drømte om, og som George Orwell advarer oss mot i 1984.

 

Obama er kanskje det tydeligste eksempelet på at historien har gjentatt seg, men det samme skjer rett under nesene våre her hjemme i trygge, lille Norge.

 

Likevel er det så godt som ingen som protesterer.

Lenke til kommentar

Men Obama er vel en demokratisk leder, som ikke ønsker konflikt og er ikke en trussel for andre. Hva kvinnene så i Hitler og hans retorikk er det jeg ikke skjønner. Og en skulle jo ikke tro at den Hitler figuren slik han så ut kunne ha noen dragning på kvinner??

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Likevel er det så godt som ingen som protesterer.

 

Det var da mange Tyskere som protesterte mot Hitlerregimet, til og med ytet aktiv motstand. Mange av disse måtte bøte med livet. Det finnes til og med Berlinere som gjemte og beskyttet jøder helt frem til krigens slutt!

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...