AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hei! Jeg har et lite moralsk dilemma som går å kverner i bakhodet ganske mye og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre med dette. Får starte med historien først: Min far startet opp et firma ute i hjembygda hans sammen med to andre hvor han sto for det praktiske, og de to andre besto av en som designet produktene og en med peiling på økonomi som også hadde mye kapital å spytte inn i dette og gjerne investerer i det meste i bygda og nærområdet (riktig nok med sine egne intensjoner). Basically, etter to knappe år i drift og med økende omsetning og med det også fortjeneste, noe ikke mange små firma har de første årene så får da denne karen som styrer med pengene for seg at dette firmaet ikke går rundt fordi det ikke fins kapital i firmaet, dette fordi at fyren driver å låner mellom div. firma han fører regnskap for og også eier. Firmaet var eid av alle tre og da med like andeler men på grunn av div. prosesser jeg ikke helt forstår meg på så ble i alle fall firmaets aksjeverdi satt i null og fattern ble stående uten jobb. Etter som at firmaet legges ned så avsluttes leieforhold på lokalet de bruker som igjen er eid av et holding selskap "økonomen" eier. Etter som at dette holdingselskapet nå ikke har noen inntekt og lokalet står tomt uten noen til å fylle det så må også dette selskapet prøve å berge seg så da finner "økonomen" ut at de må prøve å selge, dette bak resten av styrets rygg, lokalet blir avertert og kjøpt opp av en av de andre firmaene "økonomen" eier, dette firmaet er livsverket hans og grunnen til at han i det hele tatt har pengene han har. Dette firmaet driver innen reiseliv og leirskoledrift og trenger lokalene til oppbevaring av utstyr samt at det er to leiligheter i bygget som skal brukes som boliger for hans ansatte. Hele denne leksa er alt i alt ganske råtten fra "økonomen" sin side, fattern er nå i en ny og mye bedre jobb så personlig så kom han og familien ut av det mye bedre enn vi var. Greia er at jeg sitter på fakta som potensielt kan slå hele livsverket hans ut av nevene hans og i tusen biter. Greia er at sønnen til "økonomen" er en u-rehabilitert narkoman som da fungerer som driver av denne leirskolen og turismen. Utad i bygda så tror folk at fyren er "ren", men dette er da ikke i nærheten av sannheten. Jeg kjenner andre tørrlagte narkomane som har vanket i samma miljø som fyren og de kunne bekrefte mine mistanker om at fyren tar amfetamin og andre sentralstimulerende stoffer til hverdags, altså ikke noen som tar ei linje på en sketchy fest. DVS Ikke en fyr jeg vil la ta med ungene mine (om jeg hadde noen) på båttur, kajakktur, klatring, juving osv osv. For å krydre pølsa enda litt mer så har jeg hørt fra mine bekjente som vanket i hans miljø at han på mer enn et tidspunkt har byttet narkotika mot seksuelle tjenester med mindreårige. Koselig leirskolelærer gitt! Mannen har også en historie med fengselsopphold men etter som at dette ikke er seksualforbrytelser og er såpass langt tilbake i tid nå så har han i alle fall ikke blitt stoppet fra å drive leirskole av noen statlige etater enda.... Det som da er dilemmaet mitt er om/hva jeg skal gjøre med denne saken, selv om fattern kom utav denne greia med mye bedre jobb og dobbelt så mye i lønn så er jeg hevnlysten, jeg ønsker innerst inne å se livet til "økonomen" falle i ruiner, enkelt og greit fordi fyren er en drittsekk og har IMO gjort nok skade. Det jeg tenker på å gjøre er basically å røre opp en skikkelig shitstorm rundt denne leirskolen og den narkomane småpedofile driveren. Da sønnen har nylig kunngjort på facebook hvilke skoler som skal komme på leirskolebesøk til våren så tenker jeg enkelt og greit å opprette en anonym bruker på facebook for å sende en bekymringsmelding til foreldre til 7. klassinger ved disse skolene hvor jeg forteller hva slags fyr denne driveren er, saken om hva han "økonomen" driver med står jeg plent over, det kom vi jo som sagt egentlig bedre utav enn vi var fra før av. I samma slengen så tenker jeg å sende ei bekymringsmelding med samma in til hva nå enn passende etat er. Det som da er dilemmaet mitt er om jeg faktisk skal gjennomføre det, jeg føler at ved å si ifra og potensielt ødelegge ryktet til denne leirskolen og med det resten av turismedriften vil jeg både gjøre det som er moralsk riktig ved å forhindre en potensiell ulykke eller kjedelig hendelse ovenfor en eller flere av barna på leirskole og samtidig hevne meg på "økonomen" ved å synke ned på hans nivå ved å være en regelrett drittsekk. Å bevise driveren sitt narkotikamisbruk er ikke værre enn en pisseprøve da fyren som sagt går på stoffet hele tiden og om jeg nå ikke får korthuset til "økonomen" til å kollapse så lager jeg nok en liten shitstorm og noen en del kleint oppryddingsarbeid. Noen som har noen synspunkter på hva jeg skal gjøre? Skal jeg følge moralen og i samma slengen tilfredsstille behovet for hevn?, skal jeg sitte på hendene til sønnen driter på leggen og ødelegger alt selv og samtidig potensielt skader et barn? eller er det noe annet jeg kan gjøre? Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Vurdert å gå ut i media med det? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Vurdert å gå ut i media med det? Tanken har streifet meg, men jeg vil holde meg anonym da denne "økonomen" er i bygdefolkets øyne bygdas store velgjører og jeg vil ikke ha en stor mob av ignorante bygdefolk på ryggen for å ha kjørt 90% av bygdas turisme på rævva og i samma slengen gjort de to ærlige stakkarne som også jobber der arbeidsløse. Er også redd for at slikt kan fort bli avfeid av media, i sammenheng med at eieren av leirskolen også gjorde fattern arbeidsløs så blir jeg liksom litt inhabil på en måte samt at slik bygdekrangel sjelden er noe som får mye spalteplass i avisene. Så jeg føler at for anonymitetens skyld så er det enklere å spre denne historien til foreldre av framtidige leirskoleelever og eventuelt riktig etat. Samtidig så føler jeg at ved å gjøre det rette så hevner jeg meg samtidig og da er jo jeg en like stor drittsekk fordi jeg ikke er sikker på om jeg er motivert av moral eller hevn. Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Når det gjelder media og anonymitet så er de fleste aviser ganske nazi på det med kildevern. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Du må jo ikke fortelle hele historien, kun om han narkomane. Du kan også forbi anonym ovenfor resten av verden om du vil det. Ellers er nok politiet rett sted å starte om du vil ta det den riktige veien. "narkoman leder leirskolen" ville nok ikke blitt avfeid som en bygde-krangel nei, jeg har mer tro på media enn politiet i sånne saker, jeg ville nok prøvd der først... Endret 30. januar 2013 av aklla waits for alice 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2013 Dere har nok kanskje rett der, media passer vel på kildene sine. Går jeg via politiet så kan det jo også bli en sak utav det osv osv osv og da kan det vel kanskje være verre å holde seg anonym. Er ikke så fryktelig lenge før de første skolene kommer nå, vurderer kanskje å høre om det kommer noen reaksjoner fra foreldre etter de første klassene har tatt turen. Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 Lenke til kommentar
Nittutt Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Du får gjøre et valg. Enten gå ut med informasjonen du har og stå for det (dvs: ikke være anonym), eller så kan du la det ligge og leve ditt eget liv. Hvis noen form for straff skal forekomme så tenker jeg du etterhvert vil miste din anonymitet og problemet (hvis det skulle forekomme) vil ende opp i dine hender. Har selv opplevd ved flere anledninger at politiet ikke er så flinke til å sikre anonymitet da de ikke tenker det forekommer "hevn". Har arr som beviser det. 1 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 (endret) Hei! Jeg har et lite moralsk dilemma som går å kverner i bakhodet ganske mye og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre med dette. Får starte med historien først: Min far startet opp et firma ute i hjembygda hans sammen med to andre hvor han sto for det praktiske, og de to andre besto av en som designet produktene og en med peiling på økonomi som også hadde mye kapital å spytte inn i dette og gjerne investerer i det meste i bygda og nærområdet (riktig nok med sine egne intensjoner). Basically, etter to knappe år i drift og med økende omsetning og med det også fortjeneste, noe ikke mange små firma har de første årene så får da denne karen som styrer med pengene for seg at dette firmaet ikke går rundt fordi det ikke fins kapital i firmaet, dette fordi at fyren driver å låner mellom div. firma han fører regnskap for og også eier. Firmaet var eid av alle tre og da med like andeler men på grunn av div. prosesser jeg ikke helt forstår meg på så ble i alle fall firmaets aksjeverdi satt i null og fattern ble stående uten jobb. Etter som at firmaet legges ned så avsluttes leieforhold på lokalet de bruker som igjen er eid av et holding selskap "økonomen" eier. Etter som at dette holdingselskapet nå ikke har noen inntekt og lokalet står tomt uten noen til å fylle det så må også dette selskapet prøve å berge seg så da finner "økonomen" ut at de må prøve å selge, dette bak resten av styrets rygg, lokalet blir avertert og kjøpt opp av en av de andre firmaene "økonomen" eier, dette firmaet er livsverket hans og grunnen til at han i det hele tatt har pengene han har. Dette firmaet driver innen reiseliv og leirskoledrift og trenger lokalene til oppbevaring av utstyr samt at det er to leiligheter i bygget som skal brukes som boliger for hans ansatte. Hele denne leksa er alt i alt ganske råtten fra "økonomen" sin side, fattern er nå i en ny og mye bedre jobb så personlig så kom han og familien ut av det mye bedre enn vi var. Hva godt skal det tjene til å knuse denne fyren? Du sier du vil ha hevn. Det er ganske primitivt og lavmåls, og man kan jo da lure på hvem som egentlig blir skurken her. I tillegg: Hvem pokker er du til å sette deg til doms over denne mannen og gi ham din personlige "straff"? Du skriver jo rett ut at du "ikke helt forstår" prosessene som førte til at selskapet gikk ad undas. Hvordan vet du da at denne fyren har gjort noe galt? Skal du på hevntok ut fra en eller annen vag formening om at han var en skurk? Jeg skjønner ikke tankegangen din, du gjør klokt i å besinne deg. Jeg har lest historien din og jeg ser ikke at denne "økonomen" har gjort noe galt mot deg eller faren din. Kjørte han firmaet i grøften? Det skriver du jo at du ikke forstår deg på. Og så var det lokalet, da: Hvordan er det kritikkverdig at han selger et tomt lokale som han selv eier (gjennom holdingselskap)? Endret 31. januar 2013 av frevild 2 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hvor mange uskyldige ansatte vil miste jobbene sine dersom du ødelegger for denne leirskole og turismebedriften? 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg er enig med frevild i at økonomen ikke nødvendigvis har gjort noe galt. Han og faren din hadde puttet i like mye penger og hadde dermed like mye å tape på et konkursløp. Men hvis han virkelig har ødelagt for familien din, kan du med lovlige midler stikke kjepper hjulene hans. Moralsk riktig er det kanskje ikke. Det største problemet er at du vil skade økonomen indirekte ved å ødelegge livet til sønnen hans som muligens er uskyldig. Sønnen hans har ikke gjort noen urett mot deg, så du kan ikke rettferdiggjøre å ødelegge livet hans. Du vil jo bare gjøre det for å skade faren hans, ikke for å skåne barna. Alt du har er rykter, som ikke er den mest pålitelige kilden til informasjon. For alt du vet er han den snilleste mannen i verden som tilfeldigvis gjorde noe dumt og havnet i fengsel for mange år siden. Basert på ryktene vil du både dømme og straffe ham uten rettssak, og ubehaget til økonomen vil være forsvinnende liten i forhold til den motgangen sønnen hans vil møte, enten han har gode hensikter eller ei. Hvis ryktene bare er oppspinn vil du være ansvarlig for å ha knust en manns liv i uopprettelig mange biter. For enten han blir dømt i retten eller ikke, vil han alltid være den narkomane barnemisbrukeren for alle han kjenner. Hvis du er oppriktig bekymret for leirskolebarna og vil gjøre det moralsk riktige, tipser du politiet om hva du har hørt og lar de ta seg av etterforskningen. Så kan heller folk få sannheten når han eventuelt blir dømt. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Hva godt skal det tjene til å knuse denne fyren? Du sier du vil ha hevn. Det er ganske primitivt og lavmåls, og man kan jo da lure på hvem som egentlig blir skurken her. Altså, jeg vil liksom ikke hevne meg fordi at det er lavmål, jeg synker jo ned på hans nivå som jeg har nevnt men samtidig så føler jeg at jeg burde gjøre noe, spesielt med tanke på den narkomane sønnen som liksom skal være leirskoledriver. Det største problemet er at du vil skade økonomen indirekte ved å ødelegge livet til sønnen hans som muligens er uskyldig. Det er ingen tvil om at sønnen her ruser seg, jeg har ikke sett han faktisk ta noen form for stoff men symptomene ved både opptur og nedtur er ikke akkurat noen heksekunst å se og dermed konkludere. fyren har også stått på døra mi helt desperat etter skyss til ei annen bygd for å hente allergimedisin som han så pent kalte det, hos en kompis... do the math. Jeg har lest historien din og jeg ser ikke at denne "økonomen" har gjort noe galt mot deg eller faren din. Kjørte han firmaet i grøften? Det skriver du jo at du ikke forstår deg på. Og så var det lokalet, da: Hvordan er det kritikkverdig at han selger et tomt lokale som han selv eier (gjennom holdingselskap)? Sånn økonomisk sett så var firmaet min far jobbet i kjørt i grøfta og lagt dødt fordi at økonomen lånte alt av kapital til firmaet til andre av sine egne firma og dette uten samtykke fra de to andre medeierne som da også er styremedlem. Resultatet ble da at firmaet ikke hadde råd til å betale regninger og husleie til da det andre firmaet fyren eier. Mener faktisk at firmaet ikke ble slått konkurs, er vel noen regler rundt hvor mange konkurser en regnskapsfører kan ha på sin kappe. Det som da ble frigitt av midler og salg av dette lokalet har da trolig gått inn i finansieringen av denne leirskoledriften. Hadde firmaet gått dukken fordi det ikke var noen omsetting og inntekt hadde det vært noe helt annet at økonomen "pulled the plug", men her ble ting kjørt i grøfta bak de to andres rygg, og det mens de hadde mer enn nok oppdrag til å holde hjulene gående til sommern. Jeg skal innrømme at jeg på en måte liker tanken på å ødelegge for økonomen da det han stikker fingern borti i bygda ender opp pil råttent og han kommer ut av det uten en skramme. Men så er det dette med at om jeg velger å sabotere for han så synker jeg liksom ned på hans nivå og uansett hvordan man vrir på det så er det jo klart at denne fyren ikke akkurat har ei gullstjerne i boka mi. Det jeg da sliter mest med er hva jeg skal gjøre med denne sketchy leirskolelæreren, altså sønnen. Ved å få satt en stopper for at en fyr med nesa full av pepper og supermannkomplekser har ansvar for uvitende foreldres barn så hevner jeg meg også på faren altså, økonomen. Selv om hevnen er fristende så er jeg absolutt klar over at det er feil motivasjon for å gjøre noe med situasjonen. Jeg føler liksom at jeg ikke er habil til å gjøre noe med saken på grunn av hele denne situasjonen mellom økonomen og fattern, samtidig så er jeg bekymret for at en alvorlig ulykke kan skje ved leirskolen på grunn av driveren. Kan jeg på en moralsk forsvarlig måte forsikre meg imot at denne _meget_ uegna leirskoledriveren får holde på uten å være og framstå som en hevnlysten idiot? og om jeg på noen moralsk måte kan forsvare disse handlingene, hvordan skal jeg gå fram for å gjøre dette på en ordentlig måte? Kan forøvrig legge til den andre personen som skal jobbe ved leirskolen er ansatt gjennom kommunen og er fram til leirskolesesongen fulltidsansatt ved en skole i kommunen og trår inn i en deltidsstilling ved leirskolen mens h*n samtidig jobber på denne skolen og ved terminering av leirskoledrift i denne bygda så vil den mest sannsynlig startes i en annen del av kommunen. Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Kan jeg på en moralsk forsvarlig måte forsikre meg imot at denne _meget_ uegna leirskoledriveren får holde på uten å være og framstå som en hevnlysten idiot? Hvor lenge har han drevet denne leirskolen? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Hvor lenge har han drevet denne leirskolen? Ved sesongstart i år så er det da et år. Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Hva slags analyser gjorde økonomen for å fastslå at bedriften ikke var lønnsom? Det er normalt å drive med underskudd de to tre fire første årene i en slik bedrift. Om det da var overskudd allerede så tidlig som du beskriver virker det hele litt snodig. Jeg ser i denne sammenhengen at du vil "stikke" økonomen litt. At sønnen hans samtidig driver en bedrift som bygger på tillit til barn er urovekkende OM det er fakta at han har tendensene du skriver om. Som et allmentpreventivt grep burde du opplyse folk om dette. Hva andre mener om at arbeidsplasser kan forsvinne er knekkende likegyldig så lenge barn blir skjermet for slike folk... edit: ser jo nå det siste svaret ditt. "økonomen" har handlet i strid med god forretningsskikk og muligens i motsetning til lovverket.? Endret 1. februar 2013 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2013 Hva slags analyser gjorde økonomen for å fastslå at bedriften ikke var lønnsom? Det er normalt å drive med underskudd de to tre fire første årene i en slik bedrift. Om det da var overskudd allerede så tidlig som du beskriver virker det hele litt snodig. Jeg ser i denne sammenhengen at du vil "stikke" økonomen litt. At sønnen hans samtidig driver en bedrift som bygger på tillit til barn er urovekkende OM det er fakta at han har tendensene du skriver om. Som et allmentpreventivt grep burde du opplyse folk om dette. Hva andre mener om at arbeidsplasser kan forsvinne er knekkende likegyldig så lenge barn blir skjermet for slike folk... edit: ser jo nå det siste svaret ditt. "økonomen" har handlet i strid med god forretningsskikk og muligens i motsetning til lovverket.? Det er akkurat dette, alt denne "økonomen" har en finger med i spillet på er pil råttent, å prøve å fortelle bydefolket hva som faktisk skjer er håpløst de ser på "økonomen" som bygdas store velgjører fordi han driver denne turistvirksomheten sin som i bunn og grunn ikke gir en døyt tilbake til bygda. En dag så vil nok enten "økonomen" eller sønnen prestere å virkelig drite seg ut å ødelegge sitt eget rykte, men hvor lenge det er til er det ingen som vet og på den tiden så kan det godt være at noen har kommet til skade som følge av at en fyr som tror han er supermann står for både vedlikehold, opplæring og ansvar ved bruk av utstyr. Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Ah... En sånn type. Nessekonge kalles de i nordnorge. Bare brenn sønnen, slike folk driter seg ikke ut av seg selv. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Det er ingen tvil om at sønnen her ruser seg, jeg har ikke sett han faktisk ta noen form for stoff men symptomene ved både opptur og nedtur er ikke akkurat noen heksekunst å se og dermed konkludere. fyren har også stått på døra mi helt desperat etter skyss til ei annen bygd for å hente allergimedisin som han så pent kalte det, hos en kompis... do the math. Anonym poster: ca5a8d364efab7992ac66e7bac8e82e4 Selv om du har rett, står poenget fortsatt. Gi informasjonen videre til rette instans istedenfor å ta rollen som etterforsker, dommer og bøddel i egne hender. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå