Gå til innhold

Realfag på videregående

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Kjør på med 1T, R1 og R2. Det er garantert verdt det. Jeg angrer som en gris på at jeg ikke tok realfag på VGS, men jeg var ikke motivert i det hele tatt, så det er ikke vits å være etterpåklok.

Med en 4' er burde du ha gode forutsetninger bare du jobber litt.

Lenke til kommentar

Jeg tok R-matte og fysikk i både vg2 og vg3. Jeg måtte ikke sitte flerfoldige timer med lekser hver dag, men jeg var avhengig av å gjør minst et par matteoppgaver mellom hver time, det vil si omtrent annenhver dag. Jeg fikk 5 i begge fagene begge årene. Dette er dog individuelt. Av de som tok R-matte og/eller fysikk er jeg sikker på at det var noen som måtte bruke adskillig mer tid enn meg for å komme gjennom. Det er ingen tvil om at realfagene er vanskeligere enn samfunnsfagene, men til gjengjeld får du realfagspoeng og en dypere forståelse for matematikk og logisk tenkning som nesten garanert vil være en fordel å ha etter videregående. Det finnes veldig få studier der du ikke får bruk for mattekunnskaper i det hele tatt.

Da jeg gikk ut av 10. klasse, hadde jeg en svak 5-er i matte, muligens en sterk 4-er. Jeg er litt usikker, men jeg lå litt over snittet i matte gjennom hele ungdomsskolen. På videregående tok jeg først T1 og fikk 5. Deretter fikk jeg 5 i både R1 og R2. R2 bygger på R1, som bygger på T1. Det er en sammenhengende progresjon gjennom disse tre fagene, så matten blir selvfølgelig gradvis vanskeligere, men så lenge du jobber jevnt med fagene, er det ikke noe problem. Jeg brukte ikke mer tid på R1 og R2 enn på T1. Det var noen 2-er-elever som tok både R1 og R2, men de skjøv hele tida arbeidet foran seg og tok skippertak før tentamener.

Du bør kjenne på deg selv. Hvis du opplever T1 som greit, vil du også klare R1 og R2. Du må kanskje jobbe litt mer, men det er kanskje snakk om 30 - 60 minutter mer i uka, noe som er helt overkommelig. Hvis du fikk 4 i matte på ungdomsskolen, er det helt realistisk å få 4 eller bedre i R-matte, men det kommer så klart ikke automatisk. Enten du velger S1 eller R1, er det best å ta T1. Det jeg har hørt fra andre er at de som tar T1 opplever S1 og S2 som mye repetisjon, mens de som først tar P1 gjerne faller en karakter i S1.

Lenke til kommentar

Det er lurt av deg å ta R-matte og hvis du ligger på en firer i matte, så klarer du deg bra i Rmatte. Jeg vet ikke hvordan det er på skolen din, men på min skole så får vi ikke den muligheten til å kombinere Fysikk med Praktisk matte. Det er mye du lærer i R - matte som følger med i fysikken.

Jeg valgte.

Fysikk

Kjemi

Biologi

R matte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...